Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Intermittent oönskad ACC-varmluft på förarsida OG9-5 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    12

    Intermittent oönskad ACC-varmluft på förarsida OG9-5 -04

    Hej alla!

    Min bil går mig fullkomligt på nerverna. Sedan ett år tillbaka har ACC:n strulat till och från. Under vinterhalvåret fungerar det som det ska. Däremot under sommartider när man vill ha kyla så fungerar det för det mesta, men inte alltid.

    Det är endast förarsidans luft som strular: de två små utblåsen till vänster om ratten, det lite större i mitten av panelen och förarsidans golvutblås. Temperaturen känns för det mesta "rätt", men helt plötsligt så börjar det komma varmluft. I vissa fall så pass varmt att det bränner. Det kan vara i låt säga ca 10-20 sekunder för att sedan gå tillbaka till rätt temperatur. Sedan kan det vara rätt temperatur i nån minut innan det hela upprepar sig igen. Vissa dagar uppstår inte problemet alls.

    Bilen är en SAAB 9-5 AERO SC 2004

    Det jag gjort för att felsöka:
    * Letat på nätet för att hitta någon med samma fel utan resultat (har sett liknande som oftast varit trasig arm/axel)
    * Kört AUTO + OFF på ACC vilket inte ger någon felkod
    * Monterat av luftspjällsmotorn, inga sprickor eller uppenbara defekter hittas någonstans
    * Kört spjället manuellt utan motor vilket går lätt, temperaturen går att justera mellan kallt och varmt
    * Känt på spjällmotorns utaxel och den går inte att vrida för hand (kuggar inte över)
    * Provkört spjällmotorn utan att den är kopplad mot spjället och axeln verkar röra på sig fint
    * Kört AUTO + OFF när spjällmotorn inte är kopplad till spjället vilket inte heller ger felkod (konstigt, borde motsvara bruten axel eller?)
    * Kört AUTO + OFF med spjällmotorn elektriskt urkopplad vilket gav felkod 06

    Jag börjar få slut på idéer nu och vänder mig därför hit. Finns det någon här som har någon erfarenhet av detta? Jag har tidigare fått byta armen på en 9-5 från 1998 till en aluminiumvariant, vilket gick relativt lätt. Hade önskat att det var samma fel här men tyvärr verkar det inte så.

    Tack på förhand
    /Simon

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Kan ju vara ACC panelen som får flipp. Eller så kanske en tempsensor ballar ur emellanåt. Jag hade provbytt något av detta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    12
    Hej Hyvens och tack för ditt svar.

    ACC panelen kan potentiellt vara dålig så jag kanske får ta och köpa en extra för att testa med. Är det vanligt att dessa går sönder? Temperatursensor har jag hittat en vid fotutblåset, finns det möjligtvis en för de övre utblåsen också? Om nu temp-sensor/er är trasig borde både undre och övre vara trasiga eftersom problemet uppstår i båda.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Taget ur minnet är det bara en sensor/sida
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    12
    Igår mätte jag upp temp-givaren, dock inkopplad eftersom jag inte hittade något kontaktstycke att lossa. Antar att det samt svårigheter att få bra kontakt påverkade resultatet som hoppade runt mellan 3-30 kohm. Jag kan absolut inte utesluta temp-sensorn än så länge. Jag har också varit förbi en bilskrot och köpt en ACC-panel med samma artikelnummer. Jag provade lite fram och tillbaka mellan panelerna och fick vid ett tillfälle felkod 22 (korrupt mjukvara) på min gamla panel under kalibrering. Kanske en tillfällighet? Eftersom den gamla panelen fungerat felfritt i övrigt sedan jag satte ihop allting så kör jag vidare med den ett tag. Om problemet uppstår igen så ska jag byta ut mot nya ACC-panelen direkt för att se om den avlöser problemet.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av SimonF Visa inlägg
    ... fick vid ett tillfälle felkod 22 (korrupt mjukvara) på min gamla panel under kalibrering. Kanske en tillfällighet? Eftersom den gamla panelen fungerat felfritt i övrigt sedan jag satte ihop allting så kör jag vidare med den ett tag.
    Felkod 22 har jag också sett på helt felfria ACC-paneler efter den varit urkopplad ur bilen men efter några mils körning och ACC'n jobbat och kalibrering under färd försvann koden.
    Så jag skulle inte lägga tid på den eftersom du också plockat med panelerna och bytt.
    Kommer den däremot på en enhet som varit i drift kan det ju vara så att den stämmer.

    Gissar att den är någon checksumma som beräknas på laddad firmware som gått fel.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    12
    Tack för ditt svar Herman.

    Jag ser att jag skrev lite otydligt. Det jag mena var att om problemet med intermittent varmluft återkommer så byter jag ut gamla panelen illa kvickt för att se om den nya panelen avlöser detta. Jag vill ju vara säker på att det är panelen (och dess firmware) och inget annat som är lösningen på huvudproblemet. Felkoden i sig tänkte jag också kunde ha med själva bytandet att göra. Tack för att du bekräftar detta!

    En riktig skitsak som jag lade märke till som skiljer firmware åt mellan de olika panelerna är temperaturstyrningen för de två zonerna. I min gamla panel så styr jag båda zonerna med förarsidans knappar när jag är ensam i bilen. På den nya styrs temp. separat oavsett om jag är ensam eller inte. Detta har säkert inget med varmluftsproblemet att göra men skriver om det här ändå.

    Det kan nog ta ett tag för mig att se om/när varmluftsproblemet återkommer eftersom det inte direkt kommer på beställning

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av SimonF Visa inlägg
    En riktig skitsak som jag lade märke till som skiljer firmware åt mellan de olika panelerna är temperaturstyrningen för de två zonerna. I min gamla panel så styr jag båda zonerna med förarsidans knappar när jag är ensam i bilen. På den nya styrs temp. separat oavsett om jag är ensam eller inte. Detta har säkert inget med varmluftsproblemet att göra men skriver om det här ändå.
    Det är en inställning man gör med Tech2 och de har tydligen olika, mest en bekvämlighetsfiness
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det är en inställning man gör med Tech2 och de har tydligen olika, mest en bekvämlighetsfiness
    I min ng9-3 kan man välja bland inställningarna i menyerna (utan Tech2) så att den vänstra knappen styr temperatur på båda sidorna ända till man ändrar temperatur med den högra knappen då sidorna därefter styrs av respektive knapp. Vid varje ny start så styr först den vänstra knappen båda sidorna. 9-5 är kanske annorlunda.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    NG är ju helt annorlunda, OG har ju konstruktioner som dyk upp -93

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    12
    Jag har kört bilen ca 500 mil sedan sist jag skrev här och problemet har inte kommit tillbaka. Jag vet inte vad felet berodde på eftersom original ACC-panel fortfarande sitter kvar. Kan vara så att jag ruckade på något när jag plockade isär allting eller något. kanske dyker problemet upp i framtiden...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    12
    Hej igen. För drygt en månad sedan återkom detta problem. Jag har provat att skifta mellan mina båda ACC-paneler men tyvärr hjälper inte detta. Tyvärr kanske detta är något jag måste leva med eftersom det är svårt att felsöka. Men om någon skulle ha något tips så uppskattas det. Ha det fint!

Liknande ämnen

  1. Få bort oönskad lukt ur bagaget
    Av 165 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-11, 00:29
  2. Varmluft Bak
    Av turboinside i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:19
  3. Fläktproblem - varmluft ena sidan
    Av JohannaGbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •