Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 65 av 65

Ämne: Risk att köra med felkod P1312 OG9-5

  1. #61
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ahlis Visa inlägg
    helt riktigt, slarvigt skrivet av mig, det är BCPR såklart
    Ok, för att fortsätta felsökningen, kom felkoderna smygande när det blev varmare ute? Det är i så fall ett tydligt tecken på att tändkassetterna håller på att ta slut.

    Annars, hur gick det till att felet började komma?

    Du har läst min länkade tråd i inlägg #9? Det finns en intressant kommentar i slutet av tråden:

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Jag fick en massa skumma fel på TK Bla 1312 men jag hade lambdafel också, på vår aero -00 Vilket efter lite felsökande visade sig va avgasläck vid grenröret eftersom en pinnbult gått av. Har aldrig bytt kasett eftersom lambdafel/adaption brukar va vacum/avgasläck. Kan varit olyckliga omständigheter att 1312 uppkom och att huvudfelet vad lambda/adaption. Har inte fått något mera TK larm på den bilen.
    Kanske skulle kontrollera adaptionen och pinbultarna på den? Bör kunna felsökas genom att rycka kontakterna till syresensorena samt rensa felkoder så att den går utan lambdakorrigering.
    Senast redigerat av Långmilare den 2022-04-19 klockan 02:10.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ok, för att fortsätta felsökningen, kom felkoderna smygande när det blev varmare ute? Det är i så fall ett tydligt tecken på att tändkassetterna håller på att ta slut.

    Annars, hur gick det till att felet började komma?
    Köpte bilen för en månad sedn ungefär.
    Felkoden kom första gången efter ca 15-20 mils körning, visste då att vakummslangar aldrig var bytta så jag började där samt nya stift. körde därefter mestadels korta sträckor (under fem mil) och då har den inte kastat felkod. Har kört 50 mil i sträck under påsken och då kom felet direkt vid första omstart.
    Felkoden har aldrig kommit under körning utan efter omstart. Alltid samma två felkoder.

    Du har läst min länkade tråd i inlägg #9? Det finns en intressant kommentar i slutet av tråden:
    Kanske skulle kontrollera adaptionen och pinbultarna på den? Bör kunna felsökas genom att rycka kontakterna till syresensorena samt rensa felkoder så att den går utan lambdakorrigering.

    yes har även läst i tråden du referar till.

    Pinnbultarna är hela, inga noterade avgasläckage varesig vid kallstart eller varm ( jag brukar kolla bägge för det kan förekomma bara vid ena )

    den har aldrig kastat någon annan felkod än P1312 eller P1334.
    Har beställt en bättre beg TK från bildelsbasen som enligt uppgift inte kastar någon felkod. Mjukvaran i min og93 från 2000 har den senaste standard mjukvaran som jag fått från trionictuning, jag har ännu ingen kontakt till 2003an men det är på gång. tänkte öppna SID med för att kunna få ut lite mer matnyttigt när det händer.

    En sak har hänt vid ett tillfälle som jag noterade. Vid ett starttillfälle under helgen tände den alldeles för tidigit en gång på en cylinder vilket tydligt hördes på startmotorns belastning. Behöver inte vara kopplat men på min gamla og93 kan jag knappt minnas att nåt liknande hänt.

    Det lutar väl åt att en helt ny TK är något att titta på även om det suttit långt inne för mig :-P
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-19 klockan 17:28. Anledning: Lagat trasigt citat

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det låter faktiskt som en ganska typisk marginell tändkassett.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Postade några bilder i en annan tråd men Du kan allt maila å fråga orio för att bekräfta
    fast folk som köpt senare har väl fått en kasett utan hücomärkning och som ser annorlunda ut.

    Är ganska säker på att orio inte ahr lust att berätta vem som tillverkar kasetten, men man kan ju försöka..
    Senast redigerat av GlennB den 2022-04-19 klockan 19:29.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    Stort tack till långmilare och alla andra.
    Har nu en bättre beg kassett och bilen kastar inte längre felkod.
    Sparar den gamla ifall den dör så kommer jag hem iaf

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P1312, P1334 OG9-5
    Av Doffe.lkgp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •