Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjulinställning, vibrationer OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    13
    Medlem#
    10824

    Hjulinställning, vibrationer OG9-5

    Jag har en 9-5 combi från 2009 som jag köpte för ett tag sen.
    Vinterdäcken jag fick med var jävligt snedslitna och sommardäcken var i princip nya.
    Säljaren hävdade att problemet var åtgärdat...

    Men när jag tittar på bilen när den står parkerad så ser man att bakhjulen pekar inåt i överkant.
    Känns som att det är där problemet ligger. Eller har jag fel?

    Jag upplever också att det vibrerar en del när man kör fortare än 100 km/h. Men inte direkt i ratten utan i hela bilen.
    Kan det påverkas av hur hjulen står? Borde inte det vara något annat problem?

    Någon som har tips på vad man bör göra och om det är något man kan göra själv?
    Eller bör jag lämna in den för en 4-hjuls-inställning?

    Tack på förhand

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Räkna med byte av fjädrar, stötdämpare, A-bussning, kulbussningar/ledlager samt ev shimsning. Är det en seriös firma som gör hjulinställningen så försöker dom inte ens om det är glappt eller slut.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Om problemet var åtgärdat borde det väl finnas kvitton på vad som gjorts/bytts.

    Hur många mil på mätaren?
    Vad kör du med för lufttryck?
    Hur ser mönstret ut, fabrikat/dimension på däcken?
    Vet du om hjulen är balanserade? det behöver de vara oavsett hur hjulinställningen är och när man balanserar är det lämpligt att kolla om däcken har slag i höjd eller sidled.
    Helt ren anliggningsyta mellan nav och fälg är mycket viktig och billigt att fixa.

    Felaktig hjulinställning ger nog inte vibrationer men slitna/trötta komponenter som bussningar, dämpare och fjädrar. Kombin brukar förbruka bakre stötdämpare mer än sedaner och helst skall man undvika pilmönstrade däck.
    Ang. att hjulen pekar inåt så gör de det men inte hur mycket som helst, detta mäter man först vid hjulinställning och shimsar vid behov och gör sedan klart 4-hjulsinställningen.
    För att lyckas med hjulinställningen bör bussningar, dämpare och fjädrar vara schyssta annars är det svårt att få till samt helt bortkastat.
    Drar man fram och tillbaka med handflatan i rotationsriktningen på däcken kan man känna om det finns tå-hälslitage som kan upplevas som oljud/vibrationer.
    Bromsar kan också ge den känslan.

    Det mesta kan man göra själv med det beror såklart på vad man har för erfarenhet och resurser

    FAQ: Byte bussning 3 & 4, shimsning camber "UTAN BILDERNA"

    FAQ: Att själv mäta och justera toe-in och camber.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-07-09 klockan 10:02. Anledning: Länkar till FAQ
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    13
    Medlem#
    10824
    Den har gått lite mer än 14 000 mil. Så jag "tycker" att den inte borde vara så slut...

    Synd att bilderna inte funkar i guiderna.

    Finns det nått sätt att kontrollera om bussningarna, dämpare, m.m. är slut?

    Troligtvis så är hjulen inte ordentligt balanserade men det känns som sagt som att det är något mer...

    Jag skruvar gärna så mycket som möjligt själv men har mest erfarenhet av motorcyklar.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag skulle börja med att lossa hjulen och göra rent anliggningsytorna på naven/bromsskivorna samt slipa bort en rostkanter på bromsskivorna först.
    Inte bättre, balansera hjulen.

    Bussningar är lite meckigare att kontrollera men med bilen på pallbockar och ett koben är det möjligt men 14kmil borde inte hunnit tära för mycket även om det är där någonstans de brukar märkas bli sämre.
    Det beror väl på om det är 14kmil på dåliga eller släta och fina vägar.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    13
    Medlem#
    10824
    Jag har balanserat hjulen nu och han bände lite för att kolla bussningarna och de såg bra ut.
    Dock känns det fortfarande när man kör över 100 km/h. Vid 120 km/h skakar det ordentligt...

    Bromsskivorna ser inte så roliga ut. Kan det spela in? Kan skivorna påverka balansen så mycket?

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Prova en annan omgång fälgar om du kan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Simon13 Visa inlägg
    Dock känns det fortfarande när man kör över 100 km/h. Vid 120 km/h skakar det ordentligt...
    Om man har obalans så skakar det maximalt vid ungefär 120 km/h (på en normalfjädrad Saab), så därför är det mycket sannolikt att din grundorsak är obalans. Sedan kan det förstärkas av dåliga bussningar. (På samma sätt så om man har skakningar som är maximala vid 40 km/h så är det frågan om orundhet, och då är det läge att kolla efter skador på däcket.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Simon13 Visa inlägg
    Den har gått lite mer än 14 000 mil. Så jag "tycker" att den inte borde vara så slut...
    Just bakvagnen (bussningar, fjädrar och dämpare) är ju en av de klassiska svaga punkterna på og9-5 och det är mer regel än undantag att man får byta dämpare och fjädrar runt 15k mil... ;-) Just kombivarianterna har ju en tendens till att då och då gå tungt lastade vilket kan snabba på utslitningen av bakvagnen.

    Det luriga med de symptom du beskriver (vibrationer, inåtlutande däck m.m.) är att det är svårt att skilja symptom från felorsak. Ett exempel: Vibrationerna kan bero på obalanserade däck enbart, alltså att däckfirman som monterat däcken slarvat. Det kan även bero på trötta fjädrar som orsakar hängig bakvagn som orsakar felaktiga hjulvinklar som orsakar konstigt slitage på däcken som i sin tur orsakar obalans.

    Det är därför a och o att försäkra sig om att bakvagnens komponenter är friska innan man försöker bli kvitt symptomen genom t.ex. 4-hjulsinställning, balansering eller liknande. Det brukar bara sluta med att man får göra om det efter att ha bytt bakvagnens komponenter... ;-)

    Om du säger att bakdäcken lutar inåt är jag väldigt benägen att tro att kombon fjädrar/dämpare gjort sitt. När dessa blir slitna har bakvagnen en tendens att sjunka ner (typ som om du skulle lasta bilen extremt tungt) och då lutar hjulen inåt. Tycker du bakvagnen ser ovanligt låg ut? Om du parkerar bilen på en plan yta, ställer dig några meter bort från bilen och sätter dig på huk ska du med normala däckdimensioner kunna se ca 2-3cm luft mellan däckets ovankant och skärmens nederkant.

    Nedan är en bild på höger bakdäck från min bil när jag köpte den 2010 (då ca 11k mil) som vibrerade vid motorvägsfart. Det visade sig vara den hängiga bakvagnen som slitit snett på däcket som till slut separerade. Om du kollar överkanten på däcket så ser du att däcket svullnat upp på den slitna sidan, det är som en liten bula på däcket som orsakade vibrationerna.

    snedslitet_dack.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    13
    Medlem#
    10824
    Hej igen!

    Jag har fortfarande inte gjort något åt problemet. Kör sällan i motorvägsfart här i STHLM.

    Men vid en närmare titt så ser det faktiskt ut som att baken hänger. Det är ett större avstånd från hjulet till framskärmen.
    Så frågan är behöver man byta både fjäder och dämpare? Eller är det bara en av dom som orsakar hänget?

    Angående vibrationerna så får vi se hur det blir med vinterdäcken tror jag.

    Tack för alla svar hittills!

Liknande ämnen

  1. Hjulinställning på 900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 11:00
  2. Hjulinställning på 9-3SS
    Av Hmg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 23:35
  3. Tar hjulinställning bort vibrationer?
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 14:34
  4. Hjulinställning.....??
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 19:00
  5. Hjulinställning i thn?
    Av Eyeball i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-06-11, 03:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •