Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-3 1.9TiD Aut. Susande ljud runt 80km/h

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139

    Saab 9-3 1.9TiD Aut. Susande ljud runt 80km/h

    Saab 9-3sc 2008 1.9 tid automat

    Hej!! Nu när jag kör och bilen är kall så upplever jag ett susande ljud runt 80kmh. Kan inte riktigt härleda var det kommer ifrån jag tycker att det låter runt växellådan (automat) tjejen tycker att det låter längre bak i bilen. Trodde nästan att det var stereon eller ac först men har provat att stänga av båda utan resultat.

    Ljudet kommer bara när den är kall, kan det vara Bromsarna ? Växellådan ? Oljan i växellådan är bytt för 2 år sedan.

    Någon som har upplevt samma ?

    Allt annat fungerar som det ska.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Är det någon skillnad om du manuellt växlar lite? Annars lär den ju ha samma växel (typ sjätte) i 80 om du kör i auto, så vad händer om du kör på en lägre växel i den hastigheten eller lägger in växeln du har i 80 i en lägre hastighet?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Är det någon skillnad om du manuellt växlar lite? Annars lär den ju ha samma växel (typ sjätte) i 80 om du kör i auto, så vad händer om du kör på en lägre växel i den hastigheten eller lägger in växeln du har i 80 i en lägre hastighet?


    Ska prova det idag !! Men annars i 80 växlar den upp på 5an så mellan 4-5 är det ingen skillnad på ljudet. Automat lådan är väldigt knepig när det gäller att växla själv 5 får man tidigast i 80 och 6an tidigast i 110 omöjligt att växla upp den tidigare. Men jag antar att det är så den är konstruerad ?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av victorwww Visa inlägg
    Ska prova det idag !! Men annars i 80 växlar den upp på 5an så mellan 4-5 är det ingen skillnad på ljudet. Automat lådan är väldigt knepig när det gäller att växla själv 5 får man tidigast i 80 och 6an tidigast i 110 omöjligt att växla upp den tidigare. Men jag antar att det är så den är konstruerad ?
    Ingen aning. Har aldrig kört en Saab med automat faktiskt. Detta var mer allmänt felsökningatips typ Kan man lägga in neutralen ett kort tag under färd på den lådan? Isf tänker jag att man borde kunna utesluta eller bekräfta om det är lådan eller något annat.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Problemet löst. Visade sig att Bromsarna var tokslut. Nya skivor + belägg runt om = fattig. Men nu är bilen tyst och förhoppningsvis redo för besiktning

Liknande ämnen

  1. Susande/tjutande ljud från fläkten.
    Av Jointo i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 00:37
  2. Susande ljud vid gaspådrag saab 9-5 2.0t
    Av pant i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 17:02
  3. vinande/susande ljud vid koppling och körning.
    Av Witting i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 11:22
  4. Susande ljud inne i kupen, tryckvakt?
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •