Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Val av slutsteg

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931

    Val av slutsteg

    Hej, då jag är urusel på bil ljud så ber jag om hjälp från någon som kan detta.

    Jag har införskaffat mig 2x12 tums basar vilket jag nuvarande driver med ett simpelt slutsteg. Gas alpha 400W, detta gick alldeles att driva en 1x10 tums bas men nu när jag bytte basar får jag väldigt dåligt med bas från dom. Så tänkte beställa mig hem ett nytt slutsteg, har hittat ett på DBakuten vilket verkar vara något att ha. Men orkar DENNA att driva mina basar?

    Som sagt, urusel på ljud.

    Tacksam för svar
    Saab 9-5 Aero, automat 2009

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Är det det gamla steget som är dåligt? Det kan ju vara så att det är 12"arna som är tungdrivna.
    Hur man monterar basar är ju också viktigt, lådval, lådvolym, avstämning av portar m.m.
    Har slutsteg och högtalare samma impedans och är det rätt kopplat?
    Tror det finns en hel del frågor att redan ut istället för att bara handla något som kanske inte heller lirar om det finns ett designfel.

    Jag skulle börja med att konsultera säljaren av de nya för att ha alla parametrar samt kanske där få råd om lämpligt slutsteg nytt eller befintligt.
    På högtalarna är det bra att ha följande parametrar: Impedans (ohm), känslighet (dB) VAS (L) och Qts
    På slutsteg är det främst viktigt att ha samma impedans som på högtalarna i den koppling man använder, hur man kopplar påverkar radikalt.

    När man nämner 12" och 400W som parametrar hörs det att det behövs lite hjälp.
    Steget du länkar till anger 1100W vilket är rena fantasin (15Vx20A=300W) och det syns även på designen när en belyst logo verkar viktigt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Är det det gamla steget som är dåligt? Det kan ju vara så att det är 12"arna som är tungdrivna.
    Hur man monterar basar är ju också viktigt, lådval, lådvolym, avstämning av portar m.m.
    Har slutsteg och högtalare samma impedans och är det rätt kopplat?
    Tror det finns en hel del frågor att redan ut istället för att bara handla något som kanske inte heller lirar om det finns ett designfel.

    Jag skulle börja med att konsultera säljaren av de nya för att ha alla parametrar samt kanske där få råd om lämpligt slutsteg nytt eller befintligt.
    På högtalarna är det bra att ha följande parametrar: Impedans (ohm), känslighet (dB) VAS (L) och Qts
    På slutsteg är det främst viktigt att ha samma impedans som på högtalarna i den koppling man använder, hur man kopplar påverkar radikalt.

    När man nämner 12" och 400W som parametrar hörs det att det behövs lite hjälp.
    Steget du länkar till anger 1100W vilket är rena fantasin (15Vx20A=300W) och det syns även på designen när en belyst logo verkar viktigt.
    Japp det är det gamla steget som är dåligt. Leverar 100w på kanal 1 och 55w på kanal 2, vilket verkar lite lågt för att driva dessa. Vet att dom basarna jag har kan låta riktigt bra.

    EDIT:
    Specs på baslådan:

    MDS Fanatic 2x12" Baslåda
    Maxeffekt: 1200W
    Effekt RMS: 500W
    Frekvensomfång: 28-800Hz
    SPL dB 1W/1m: 93dB
    Impedans: 4 ohm
    Mått: 378x715x(162+242)
    Senast redigerat av BizzyD den 2017-07-07 klockan 12:50.
    Saab 9-5 Aero, automat 2009

Liknande ämnen

  1. slutsteg 9-3 00
    Av pindead i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 17:03
  2. Slutsteg i min 9-5
    Av TheBlackBullit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 15:05
  3. Slutsteg i AS3?
    Av tornhagen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •