Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: laddtrycksproblem saab ng900

  1. #1

    laddtrycksproblem saab ng900

    hej gott folk!
    jag har en ng900 som laddtrycksstyrningen strular på.
    bilen i fråga är en ng900 2,0t -95a.


    och problemet är att jag bara har grundladd på bilen. alltså ca 0,5bar. säkringen till magnetventilen var bränd så bytte den utan framgång.
    så jag har bytt magnetventil till en från en 900 jag skrotade föra året å den bilen gick som den skulle.
    efter den var bytt fick jag upp laddtrycket till 0,8bar. men saknas ju fortfarande 0,7bar.
    drar jag bort slangen på R på mvn och pluggar den så ökar laddet 0,1bar oavsett om jag har den gamla el "nya" mvn.
    drar jag däremot bort slangen på W så får jag va 1,3-1,4bars ladd.
    ska även tilläggas att jag upplever att laddtrycket kommer väldigt sent.
    har kopplat upp tech2 och det finns en felkod, P0135 (förvärmning lambda, över gränsvärdet) har bytt lambda men det hjälpte inte, felkoden är kvar ändå. mätte på säkringsplatsen för förvärmningen men där finns ingen ström, konstigt??.
    har även kollat över alla slangar men hittar inga dåliga, varken trycksidan eller vacuum.

    nån som har några tips och ideer om detta?
    tacksam för hjälp om vidare felsökning.
    Senast redigerat av karlss00nn den 2017-08-27 klockan 22:30.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Tja! Jag hade en trionic5-bil utan ladd för ett tag sedan. Visade sig vara "slutstegen" till laddtrycksatyrningen i styrboxen som bränt. Bytte ECU, så gick det igång som det skulle igen. Var befinner du dig? Jag kan ladda ur din programvara och in i din andra box om du behöver hjälp med det. Jag finns i Kungsbacka. Mvh Jens
    Senast redigerat av Vfr den 2017-07-06 klockan 22:23. Anledning: Tagit bort onödigt citat
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  3. #3
    Hej, okej. Jag har mätt på kablarna till mvn och där har jag ström på en tråd med bilen igång. Jag ska testas imorgon med den andra boxen å se om det blir någon skillnad. Bor i Vetlanda så är en bit bort tyvärr men tack för förslaget. Återkommer om detta

  4. #4
    har nu bytt box till en jag hade liggandes utan resultat. bilen är precis likadan men med en skillnad, att den nu istället skjuter säkringen till APCn så fort jag slår på tändningen. nån som har nån ide om det? ingen som har nåt förslag om varför det inte finns ström på säkringen för förvärmningen? är det så att den matas från styrboxen och att jag har 2st dåliga styrboxar? boxarna är köpte av andra medlemmar här och dom har ju använt dom i sina bilar så borde inte va nåt fel på dom.
    Med vänlig hälsning karlsson
    Senast redigerat av karlss00nn den 2017-08-27 klockan 22:31.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Magnetventilen kass? Kortis i den skulle ju kunna resultera i att antingen säkringen går (den är ju konstant strömmatad i mittenpinnen vid tändning till, går inte via boxen) eller att man eldar slutstegen i boxen (ingen jordning kommer på de 2 andra stiften vid reglering).

  6. #6
    har bytt magnetventil innan jag bytte boxen och då fick jag upp laddtrycket 0,3bar men fortfarande för lågt. nu bytte jag styrboxen och då går säkringen konstant. troligtvis nåt fel på stegen i boxen då? styrs dom andra 2 stiften på mvn med jordning? har konstant ström på mittenpinnen på mvn nu vid tändning.
    mvh

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Japp, mittenpinnen är strömmatad direkt från tändningen, via säkringen, boxen har inget med den sladden att göra.
    Istället jordar boxen de 2 andra pinnarna beroende på om den vill öka eller minska ladd.
    Add laddet kommer sent beror nog på att du har en stor turbo, då kommer det senare.

  8. #8
    Okej, tack för hjälpen. Ska pröva å byta mvn igen då. Jo senare ladd blire ju men nu är det alldeles för sent, börjar ladda runt 3500varv.

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksproblem ng900
    Av E Larsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 12:01
  2. Laddtrycksproblem NG900 -96
    Av saab900turbo97 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 16:40
  3. [LÖST] Svårstartad + laddtrycksproblem NG900
    Av slippy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 14:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •