Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: SaabApp by Orio

  1. #21
    Som dongeln är nu är det en OBD2-pryl med GSM modem som skickar massor med data till Orios server. Där loggar man in och kan se väldigt många parametrar ifrån bilen längs den rutt du har kört (som också loggas med karta m.m) Så vid given tidpunkt ser du parameterdata och kan t.ex visa en DTC och se olika värden i bilen, hur de varierar eller peakar. Jag har kört den i tre olika modeller, OG9-5, NG9-3 och NG9-5. Bäst är den väl när bilen har något problem. Har inte haft en enda DTC sen jag startade för några månader sen (Bara för att jag skriver det så får jag väl det snart )
    Vilka vägval man gör m a p kommunikationen är väl inte helt klart, vilka interface kommunikationen ska gå över osv.

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, för att inte tala om GDPR...

    Men ok, då vet man att man kanske inte behöver sukta så mycket

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Vad hände med det här?

    https://saabapp.com/

    Var med i iOS SaabApp Beta. Men för ett tag sedan så avslutades Beta-testningen & sen dess står det bara "SaabApp Beta has Expired". Vad jag vet har ingen mer info kommit.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Helt ärligt tror jag inte orio kunde bry sig mindre. De har ju redan kommit långt på vägen att bli en bildelsgrossist som vilken annan. För stunden har de ensamrätt på mycket av Saab-grejerna, men de är ju lika medvetna som vi om att det är en tidsfråga innan efterfrågan på saabdelar sjunker till botten.
    Enligt årsredovisningen 2017 är de svårt beroende av SAAB-ägarna och strävar efter att öka sin marknadsandel bland dem. Den allmänna bilgrossistdelen är än så länge liten, enligt samma källa. Årsredovisningen för 2017 är lätt att hitta på nätet.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  5. #25
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    MySaabCar . Appen

    "Nu är MySaabCar här!
    Nu lanserar vi en app för dig som äger en Saab. Appen MySaabCar underlättar för dig att ta hand om och vårda din unika Saab-bil. I appen finns bland annat följande tjänster

    Boka verkstadsbesök
    Boka tid för 3D service som inkluderar Saab Assistans-försäkring – Du kan enkelt och snabbt boka tid hos din verkstad via vårt bokningsverktyg.


    Rådgivning
    Det finns möjlighet, att mot en mindre kostnad, videochatta med oss för att få rådgivning rörande din Saab-bil. mm"

    Se och läs mer här;
    https://www.mysaabcar.com/sv/



    MySAAB MySaabCar SaabAppen Appen
    Till mitt garage: Garaget

  6. #26
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Fick det där i mailen men har inte installerat, det som lockar mest är ju att vissa manualer ska finnas i appen, nån som kollat vilka ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #27
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Jag kommer åt bilens instruktionsbok för min TTiD och min V6, men givetvis nada till og9-3:an

    Förvisso väldigt smidigt att komma åt instruktionsböckerna digitalt, men i övrigt har varken jag eller många andra hemmaskruvare speciellt stor nytta av appen. Däremot för de som frekvent lämnar bort bilen för service och reparationer så ser jag potential i appen!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Någon mer som har problem med sms bekräftelsen?

    Saab 9-5 OG Biopower -07

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Någon mer som har problem med sms bekräftelsen?

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    Provade att installera appen nu jag också och skapa konto men jag sitter också och väntar på sms bekräftelsen?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Installerade appen i förra veckan & kunde logga in med mitt tidigare betatest konto. De bilar jag lagt in i beta fanns kvar.

  11. #31
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag fick oxo detta reklammail om Saab Appen och läste med intresse och reagerade ungefär som såhär:
    typ...
    Ny app för Saab-ägare!

    Vi vill bara ge dig en förhandsinformation om att vi inom kort kommer att lansera en app för alla Saab-ägare. Appen MySaabCar underlättar för ägarna att ta hand om och vårda sina unika Saab-bilar. I appen finns bland annat följande tjänster;
    Hurra vad bra! Det vill man ju se närmare på!!

    Boka verkstadsbesök
    Boka tid för 3D service som inkluderar Saab Assistans-försäkring – Du kan enkelt och snabbt boka tid hos din verkstad via vårt bokningsverktyg.
    Jag servar mina Saabar ordentligt själv, så jag behöver inte boka verkstadsbesök.
    Rådgivning
    Det finns möjlighet, att mot en mindre kostnad, videochatta med oss för att få rådgivning rörande din Saab-bil.
    Jag är medlem på STCS forum, det räcker & är gratis. Bra om man inte kan eller vill betala.
    Påminnelser
    Här lägger du in egna påminnelser, t ex när du skall byta till vinterdäck.
    Min smartfåne har inbyggd kalender som klarar detta galant. En extra app för påminnelser är bara förvirrande och helt onödigt. Jag byter fö till och från vinterdäck efter väglag, inte kalender...
    Kontakt med Saab Assistans
    Om du råkar ut för något oförutsett på din resa så kontaktar du Saab Assistans på ett enkelt sätt via appen under förutsättning att du gjort en 3D service.
    Som flitig läsare på detta forum tror jag mig veta att den service som Saab rekommenderar är det som står i WIS. Den var vid senaste koll betydligt mer omfattande än 3D. Så någon "Saab Assistans" lär jag inte vara berättigad till
    Digitala manualer för utvalda modeller
    Har du tappat bort instruktionsboken eller vill sitta i soffan och läsa den kan du göra det via appen.
    Verkar vara en vettig funktion. Men om jag vill läsa i soffan kan jag ta med mig boken (som jag naturligtvis skulle ersätta om jag mot förmodan slarvade bort den). Är det bara en pdf av originalet, eller är det något mer genomtänkt? I så fall är det smart.
    Vi kommer kontinuerligt att addera nya funktioner och tjänster i appen.
    Låter bra för så lite nytta som jag verkar ha av nuvarande tjänster så kommer jag knappast ens prova.

    Förslag på nya smidiga användbara funktioner att addera i denna fina app:
    1. EPC
    2. WIS
    3. Tech2 funktionalitet via (vilken som helst typ) ELM327 Bluetooth blåtand
    4. Rekommendation att göra service beroende på tid, körsträcka och lämpliga avlästa data
    5. Logg av gjorda serviceåtgärder och reparationer
    6. Koppling EPC till Saab Webshop med möjlighet att fylla kundvagnen direkt från EPC

    Rom byggdes inte på en dag. Jag ser med spänning fram mot nästa funktion

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nyttan för en hemmamekare som helst gör allt själv är nästan obefintlig. Huvudsyftet torde vara att dra kunder till verkstäderna. Bra för dom som inte vill göra något själva och har svårt att hålla reda på enkla saker som instruktionsboken mm.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-09-27 klockan 18:30. Anledning: stavfel
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #33
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Off-topic, men är det ens möjligt att ändra bilens uppgifter efter att den är inregistrerad hos Transportstyrelsen? Lade in min bil i appen och den dyker upp som 9-3 XWD precis som på andra ställen. Vet att jag har sett andra identifieras som 9-3X. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/LRR490
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  14. #34
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Sonnergard Visa inlägg
    Off-topic, men är det ens möjligt att ändra bilens uppgifter efter att den är inregistrerad hos Transportstyrelsen? Lade in min bil i appen och den dyker upp som 9-3 XWD precis som på andra ställen. Vet att jag har sett andra identifieras som 9-3X. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/LRR490
    Tja, det är ju människor som lägger in informationen, så det är klart att det GÅR att ändra.

    Om de vill är en annan sak. Kostnaden för (det för transportstyrelsen helt meningslösa) extraarbetet att ta bort två bokstäver efter nästan 10år, är en annan sak.

    Nyfiken fråga: varför vill man ändra från XWD till X eller tvärtom?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nyfiken fråga: varför vill man ändra från XWD till X eller tvärtom?
    Rätt ska vara rätt. Skämt åsido så bryr mig inte speciellt mycket, men alla mina erfarenheter av att försöka hitta korrekta uppgifter via exempelvis VIN har gjort att jag knappt litar på något eller någon längre när det gäller reservdelar exempelvis. Hade min 2012 9-3X på 12000-milservice förra veckan, men han hade inte rätt drivrem hemma. Hade att göra med att det är en hel del som skiljer mellan A20NFT i 9-5NG och 9-3NG Griffin, och bristen på en del dokumentation i och med konkursen gör det inte lättare för dem att hitta rätt.

    Det, sammankopplat med till exempel lik- och olikheter mellan 9-3 XWD och 9-3X, skillnader i motor, chassi och så vidare, gör att jag åtminstone för mig själv försöker korrigera småfel jag stöter på. Har i efterhand förstått att det är ett rätt unikt exemplar jag skaffade mig, vilket givetvis är skoj men också orsakar huvudbry lite då och då.

    Angående appen tycker jag den känns intressant. Videochattfunktionen vet jag inte riktigt vilken målgrupp de har tänkt sig locka med, känns som en bra idé på papper som funkar sådär i verkligheten. För det priset blir jag inte direkt sugen i alla fall.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sonnergard den 2018-09-26 klockan 14:30.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  16. #36
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  17. #37
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Saabappen uppmärksammad i tidningen Teknikensvarld.
    https://teknikensvarld.se/enklare-li...app-i-mobilen/
    Till mitt garage: Garaget

  18. #38
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Saab planet och teknikens värld verkar ha skrivit av samma pressmeddelande utan att varken testa eller ens reflektera över om appen tillför något ...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #39
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Ny sajt.

    Lägger upp denna info här:

    Citat:
    Ny sajt live!
    Vi är stolta att introducera en ny webbplats för SaabParts.com tillsammans med helt nya MySaabCar Online, som gör din ägarupplevelse bättre än någonsin. Detta är några av fördelarna med uppdateringen:



    Lägg till din bil i MySaabCar Online för att enkelt kunna använda alla funktioner.


    Boka service direkt på webbplatsen hos en auktoriserad verkstad.


    Håll koll med Underhållsloggen och få påminnelser när det är dags för service m.m.


    Ny blogg med regelbundna nyheter och historier från Saab-världen.

    Besök nya sajten
    https://saabparts.com/?utm_source=La...tm_campaign=SE
    Till mitt garage: Garaget

  20. #40
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Appen, MySaabCar avvecklas.

    Fick precis detta i mailkorgen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. SID Displayer kraftigt prissänkta hos Orio (Saab Parts)
    Av gazer3312 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •