Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte av ratt OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724

    Byte av ratt OG9-3

    Hej, har en aeroratt med airbag liggande från en -02 som jag skulle vilja montera i min coupé -98 som också har airbag.

    Någon som har några tips hur jag ska gå tillväga för att inte gå en airbag i ansiktet under/efter montering?

    Tack på förhand!
    SAAB 9-5sc 2.3T Aero -04 *Espresso black*
    SAAB 9-5sc 2.3T "ex polis" -04 *Polar white*
    SAAB 9-3 2.0T SE Coupé -98 *Imola red*
    SAAB 9000 2.3t A50 -97

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Den smäller inte av sig själv.

    !! Ta ur tändningsnycken och stoppa INTE i den förrän allt är monterat för då kan du tända SRS varningen.
    Lossa de 2 torxskruvarna på baksidan under gummipluttarna. De fjädrar ut av sig själva.
    Nu är Airbagen lös så håll försiktigt i den vickat mot dig en liten bit så du kommer åt att men en flat mejsel lossa kontakten, dras rakt ut.
    Lägg airbagen åt sidan på en säker plats undan småbarn.

    Ha hjulen på backen och rakt fram och notera hur ratten står.
    Lossa muttern i centrum med ett T-handtag + förlängare och en hylsa (tror det är 24) ett knyck och den bör släppa.
    Muttern lossas endast 1-2 varv, ta tag i ratten "kvart i tre" och ryck till så bör den lossa från splinesen och när den gjort det kan mutterna gängas av.
    Notera hur och vad som sitter i vilken ordning, vissa har en vibrationsdämpare i 3mm plåt.
    Lossa kontakterna för rattknappar
    Lirka genom kontakterna i hålet i ratten samtidigt som ratten tas av.

    Kontaktrullen skall inte röras! Snurrar man kabeln flera varv får man köpa en ny.

    Montering i omvänd ordning.
    Svårare är det inte.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Tack Herman! Alltid givande svar från dig

    Så du menar att man inte behöver ta bort polerna från batteriet innan demontering/montering?

    Kan jag även flytta med airbagen från aeron? Emblemet på den är nämligen i bättre skick än det på min airbag

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    ... och vänta minst en kvart efter spänningsfrånslag innan man rör några airbagkontakter.

    En sak att komma ihåg, vänd alltid framsidan (användarsidan) mot dig. Krafterna som kommer från framsidan är normalt hanterbara oavsett, men om baksidan (metallcanistern) kommer flygande mot dig kan det gå illa. Om den nu, mycket mot förmodan, skulle smälla av. Dubbel säkerhet är alltid bra.

    Kontaktrullen klarar bara drygt 2 varv åt vardera hållet, ett varv fel så går den sönder. Tejp direkt på när man tagit av ratten och av med tejpen direkt innan montage är bra, papperstejp är bra ur hanteringssynpunkt. Som nya kommer de med buntband för låsningen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Med dessa tips och normal varsamhet går det bra.
    Batteriet behöver inte lossas men som nämnts skadar det inte om bilen elektriskt gått i viloläge.
    Vad som passar mellan dessa modeller har jag inte kollat men du kan jämföra art.nr på airbag och är det samma passar det utan tvekan.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Saab rekommenderar faktiskt inte att man skall göra bilen strömlös. Jag gissar att det kan ha att göra med potentialskillnad och att det är mindre risk om kretsen är sluten via batteriet.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Detta med att inte lossa bulten mer än något varv innan man börjar dra i ratten är extremt viktigt. Gör man inte det är risken stor att man sliter sönder kontaktrullen!

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Nu är ratten bytt!
    Ingen luftpåse i ansiktet
    Har dock inte kontrollerat om kontaktrullen är ok fortfarande. Gjorde som föreslogs, lossade muttern en bit bara, så jag hoppas på det bästa

    hur märker jag om den tagit skada?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Om du inte snurrat den ett eller flera varv när ratten var av så bör det inte ha hänt något.

    Om du däremot gjort det kommer den sannolikt att gå sönder så fort du vrider den till ett ändläge (det där den spänns kommer man att dra av den, det där den tjorvar ihop kan det kanske fungera någon gång innan den lägger av). Tutan kommer med största sannolikhet att lägga av samtidigt som airbag-lampan tänds i de här fallen. Så om du vrider ratten från ände till ände så ser du om du har ett problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Att tänka på vid byte av ratt OG9-5
    Av Loket900t i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2021-03-23, 23:36
  2. Byte av ratt SAAB 9-3 -06
    Av xenonpowerfreak i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-09, 15:11
  3. Byte av ratt 9-5.
    Av saiint i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •