Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp med hög till lågnivå, ng9-3 07—>

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Hjälp med hög till lågnivå, ng9-3 07—>

    Hej! Jag har en ng9-3SC 2008 med premium 150. Så jag har ett original slutsteg i bagaget. Det jag vill göra är att koppla in ett 4 kanals slutsteg för att driva midbasarna och 3.5orna på instrumentbrädan (har original midbasar i dörrarna som är dämpade och tätade och ett par JBL 3.5or i instrumentbrädan). Som jag har förstått det så går det högnivå från stereon till slutsteget. Så frågan är om man ska skarva in en hög till lågnivå adapter på front in till original slutsteg eller om man helt enkelt klipper av front in och kopplar in hög till lågnivån istället. Eller går det att sätta hög till lågnivå adaptern inuti slutsteget? För o nackdelar med det i så fall? Tänkte löda dit kablarna så om det ska lödas in i slutsteget eller skarva kablarna spelar ingen roll.

    Mvh FutureWorld

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av FutureWorld Visa inlägg
    Det jag vill göra är att koppla in ett 4 kanals slutsteg för att driva midbasarna och 3.5orna på instrumentbrädan (har original midbasar i dörrarna som är dämpade och tätade och ett par JBL 3.5or i instrumentbrädan).
    Får jag fråga vad det är du förväntar dig uppnå med ett annat slutsteg? Jag fattar att du vill ha bättre ljud, men att bara byta ut delar av originalsteget med mestadels originalhögtalare kvar är inte helt självklart att det kommer att ge något jättelyft. Driver du originalmidarna hårdare så kommer de inte nödvändigtvis att producera bättre ljud, snarare kommer det troligen bara att dista mer. Hade du bytt midbasarna i dörrarna hade jag förstått dig men är JBL 3.5"orna så pass mycket mer tungdriven då eller vad är egentligen tanken med ett annat steg?

    Vanligen så gör man högnivå->lågnivåomvandlaren för att kunna koppla in en baslåda eller liknande vilket ger mycket mer (bas i alla fall) än att driva originalhögtalarna hårdare med ett annat slutsteg.

    Citat Ursprungligen postat av FutureWorld Visa inlägg
    Som jag har förstått det så går det högnivå från stereon till slutsteget.
    Jag tror det stämmer.

    Citat Ursprungligen postat av FutureWorld Visa inlägg
    Så frågan är om man ska skarva in en hög till lågnivå adapter på front in till original slutsteg eller om man helt enkelt klipper av front in och kopplar in hög till lågnivån istället.
    Pja. Resultatet blir väl detsamma. Vad jag skulle ha gjort är att tänka att bilen ska kunna återställas till original om så behövs. Inte för att det spelar roll så länge du äger bilen men vill du en dag sälja och att en del av bilens originalkablage är ett nystan av avklippta, skarvade och eltejpade kablar någonstans så ger inte det några pluspoäng hos någon. Du kan till exempel hellre försöka märka upp kablarna och stifta ur och backa ur både de kablar och stift det gäller ur kontakten till slutsteget istället för att klippa av några kablar. Du kan då skarva dit något på stiftet (kabelsko t ex). Vill du sedan återställa så är det bara att ta bort kabelskon och trycka i stiftet i kontakten igen.

    Kanske ser mer taffligt ut under tiden du har bilen men kan vara desto mer uppskattat när du ska sälja.

    Eller om man tänker att du behöver skaffa ett steg, skaffa ett 6 kanals istället och ersätt originalsteget helt. Helst då om du hittar ett steg som har både högnivå och lågnivå ingång. Då kan du koppla in dig på originalkontakten som det är och använda allt befintligt kablage. Både högnivåsignaler från stereon samt signal ut till högtalarna, samt att du slipper en extern högnivå->lågnivåomvandlare.

    Citat Ursprungligen postat av FutureWorld Visa inlägg
    Eller går det att sätta hög till lågnivå adaptern inuti slutsteget? För o nackdelar med det i så fall? Tänkte löda dit kablarna så om det ska lödas in i slutsteget eller skarva kablarna spelar ingen roll.
    Det spelar ingen roll var (utanför höljet till slutsteget eller innanför) man tar högnivåsignalen ifrån. Men baserat på att du ställer frågan måste jag undra, är du riktigt duktig på att löda? Jag skulle definitivt inte krångla till det mer än nödvändigt om du inte har stenkoll på elektronik. Löder du lite knas eller gör kabelgenomföringen lite dåligt och du fixar kortslutning på fel ställe så kan det gå rejält illa. Det känns onödigt att ta den risken då det finns lättare och säkrare sätt att göra det på.
    Senast redigerat av Kongo den 2017-07-02 klockan 22:35.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Bättre ljud är ju självklart det jag strävar efter. Jag ska ljuddämpa dörrarna ytterligare och även dörrklädseln. Finns många fördelar med att driva original midbasar med eftermarknads slutsteg. T ex så får man göra egna delningsfilter och själv välja brytpunkter och branthet. Hög till lågnivå adaptern är en tillfällig lösning. Jag ska dit med en annan stereo senare och använda lågnivå men behöver köpa lite grejer till för att det ska gå att sätta in den. Jag skulle säga att jag är rätt bra på att löda. Löder en hel del. Senast så modifierade jag aux uttaget efter guiden här på forumet och nu var det ju inget direkt avancerat och löda så det säger väl inte så mycket om mina lödkunskaper egentligen. Men jag är van vid att löda och gör det ofta i olika små projekt. Midbasarna kommer nog också att bytas framöver men tycker dem presterar rätt okej med dämpade och tätade dörrar så dem hänger nog med ett tag till.

    Edit. Har läst att det blir lägre ljud i dem högtalarna man skarvar in sig på och då har dem kopplat ur dem och satt endast hög till lågnivå adaptern istället. Bör ju funka att göra så i och med att jag ska dit med ett 4 kanals steg till framsystemet.
    Senast redigerat av FutureWorld den 2017-07-03 klockan 09:45.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Då så, du verkar ju veta vad du gör.

    Men det låter fortfarande konstigt att Saab skulle ha valt en dålig kombination av inställningar av slutsteg/högtalare.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Lågnivå problem 9-3 SS HJÄLP!!!!
    Av LoudNproud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 20:48
  2. Omvandla till lågnivå eller köra högnivå till slutsteg? OG9-5
    Av Heavymental i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 18:59
  3. Lågnivå till orginalstereo?
    Av spacklarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 16:57
  4. Hjälp med dragning av lågnivå, högtalarkabel osv.. 900NG 5d
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •