Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9-5 2,3 T Vector tjyvdrar 300 mA ca.

  1. #1

    9-5 2,3 T Vector tjyvdrar 300 mA ca.

    Hej på Er alla.
    Har ett problem med min Saab 9-5 2,3 T Vector årsm. 2004. Batteriet laddar ur trots att det inte är någon belastning påslagen. Har kopplat in en Amperemeter i serie med plus polen. Då kan jag mäta upp att något ligger och drar ca 300 mA. Har identifierat några säkringar som om jag drar ur dessa så minskar strömmen. Det är dels de två Maxisäkringarna vid batteriet, se bild och vart testpinnen pekar, och även säkring nr 17 "Engine Manegement System" inne i centralen i kupen. Först drar det ca 300 mA sedan sjunker det till ca 100 mA. Efter några sekunder. Med säkring 17 urdragen så mäter jag ca 5 mA.

    Jag bedömer att batteriet är rätt bra. Vid start av motor så sjunker spänningen från ca12,6 V till ca 11,5 V. Med påslagen belastning extra ljus 240 W så laddar generatorn med ca 13,8 V så även generatorn verkar ladda som den skall.

    Får ett felmeddelande titt som tätt med felkod "P1110 $11" som jag raderar med en OBD läsare. Har bytt några vacumslangar till Dumpventil/avlastningsventil på väggen mot vindrutan. Har även upplevt att motorn har misstänt några ggr vid gaspådrag. Samt att jag upplever lite effektproblem, minskad effekt när motorn har blivit varm. Denna felkod P1110 verkar komma främst vid varvtal på ca 3500 RPM då jag kan se detta i OBD läsaren.

    Tacksam för några tips om vad felet kan vara.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Det första jag skulle göra i ditt fall är att kontrollera batteriet. Det är inge stor förbrukare direkt när det drar 300mA. Är nog fullt normalt skulle jag påstå, med tanke på larm och diverse andra funktioner som finns i bilen. Har du obd läsaren ikopplad hela tiden?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  3. #3
    Hej.

    Nej jag har inte OBD läsaren inkopplad hela tiden. Tycker att batteriet är bra då spänningen sjunker från 12,7 V ca till 11,5 V ca vid start av varm motor. Har ingen riktig mätare som belastar och mäter spänningen samtidigt. Skulle vilja vet hur mycket jag klan ladda batteriet efter att det har varit urladdat för att på detta sätt kanske kunna avgöra status på batteriet.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Senast redigerat av John Eriksson den 2017-07-02 klockan 15:25.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Du bör vänta med att läsa av hur mycket ström bilen drar tills alla förbrukare har gått ner i viloläge. På vissa bilar kan det ta upp till 20 minuter, dålig koll på 9-5 dock.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Hej.

    Satte dit min CTEC laddare på batteriet och skulle ladda på. Var ut och kontriólerade nyss och då larmade laddaren om fel så det kanske är dåligt batteri ändå. Men jag tycker 300 mA är rätt så mycket i urladdnign med motor och allt avslaget ändå. Till och med 100 mA är mycket.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Som TCarlsson säger, vänta en stund med avläsningen. Det tar c:a 4 minuter på en 9-5 från att man slår av med nyckeln till dess att bilen verkligen stänger av.

    En annan luring (på de flesta bilar) är de olika kupébelysningarna, se till att mäta med dörrarna och bagageluckan stängda.

    P1110 är ofta vakuum-slangen till magnetventilen på torpedväggen, jag har satt tillbaka den flera gånger då den är rätt lätt att dra loss av misstag när man rotar på motorns baksida eller vid bromsservot. Det går dåligt att se vart den ska utan att plocka loss saker, leta lite så hittar du instruktioner, sedan använder man känseln för att stoppa tillbaka den med fingrarna. Ska dock inte att förväxlas med avluftningsslangen till automatlådan som skall vara en lös ände som ska hänga där.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ...magnetventilen på torpedväggen, jag har satt tillbaka den flera gånger då den är rätt lätt att dra loss av misstag när man rotar på motorns baksida eller vid bromsservot.
    Så den är lämplig att säkra med buntband/kattstrypare. En av nipplarna saknar krage och glider av lätt.
    Joined.jpg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Hej.

    Satt och hade förardörren öppen när jag drog i och ur alla säkringar i centralen i kupen. Så det kanske var att kupebelysningen var på. Bör nog kontrollera att kupebelysningen släcks. Är manuell låda i bilen.
    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  9. #9
    Hej.

    Satt och hade förardörren öppen när jag drog i och ur alla säkringar i centralen i kupen. Så det kanske var att kupebelysningen var på. Bör nog kontrollera att kupebelysningen släcks. Är manuell låda i bilen.
    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  10. #10
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jag gillar HumbleMechanic. Kolla hans film i ämnet:

    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    Uppdaterad felsökningsmetodik

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Hej.

    Satte dit min CTEC laddare på batteriet och skulle ladda på. Var ut och kontriólerade nyss och då larmade laddaren om fel så det kanske är dåligt batteri ändå. Men jag tycker 300 mA är rätt så mycket i urladdnign med motor och allt avslaget ändå. Till och med 100 mA är mycket.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Om det drar 300mA tjuvström är det 0,3Ah per timma. 3Ah på 10 tim resp 7,2Ah på 24tim, på en vecka ca 50Ah. Först då börjar det bli problem för ett fulladdat batteri. (Rättat. Tack JellyBear, som noterade hjärnsläppet )

    Jag tror batteriet är OK, men skulle ladda/underhållsladda med CTEK eftersom det laddas ur av tjuvströmmen. Sedan skulle jag leta tjuvström. Först genom att mäta spänningen över säkringarna (HumbleMechanic-metoden) alternativt genom att fortsätta lossa säkringar och se på amperemetern. På en så ny bil som du har riskerar du påverka elektroniken och därmed strömförbrukningen om du lossar en säkring. Det kan hända utan att det är något fel. På äldre bilar den risken mindre och det fungerar bättre att lossa säkringar.

    När man har koll på vilken säkring som tjuvströmmen går genom kan man gå vidare. För att hitta vilken av de komponenter säkringen matar som drar ström kan man använda en tångamperemeter.

    Tångamperemeter är en fantastisk manick som man bara klämmer runt en kabel för att se hur mycket ström det går i kabeln. Har tidigare rekommederat en som Biltema har http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...-P-2000023354/


    se även inlägg Nr 4 i denna informativa tråd Tjuvström 9-5 05

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2017-07-03 klockan 01:02. Anledning: Korrigerat grovt faktafel och felaktiga slutsatser.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Jag gillar HumbleMechanic. Kolla hans film i ämnet:
    Hans metod är mycket bättre än att lossa säkringar! Har man en mA-meter (de flesta mulitmetrarna klarar det) är det bara att göra så istället. Normalt skall det vara 0, så det blir ganska lätt att hitta vart strömmen tar vägen. Tångamprermetern kan sedan mäta vidare efter säkringen utan att koppla isär något.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Instämmer att 300mA är jätte mycket, normal ska den dra 10-30mA ty elektroniken sover inte trots att bilen är inte igång.
    Själv drar jag ur säkringar ty man ligger på säkra sida.
    I fall man inte drar ur hur ska man veta om säkringen är trasig/oxiderat och display visar inget. Klart kan man alltid ohm mäta alla dvs alla ska dras ur och ohm mäta sätta tillbaka sen kan man börja mätningen, men de blir mer omständlig, tycker jag.
    Så hittade jag fel på min 9000-91:
    # kopplade Amperemeter mellan + kabel och + på batteri, dvs i serie.
    # tag en bira, de är gott, och vänta en stund.
    #nu kan man kolla tjuv ström och vi säger i mitt fall var 200mA, alltså förr mycket.
    # nu dra man ur säkring efter säkring och samt kollar alltid på instrument.
    Plötslig ser man att ström inte är 200mA, den är 10 mA, och då ser man vilka förbrukare
    är kopplade till den och felet är inringad och nästan klart.
    Senast redigerat av George den 2017-07-02 klockan 21:39.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Hej.

    Jag har med metoden att dra ur säkringar lyckats ringa in att det är säkring nr 17 "Engine Manegement System" som orsakar denna oönskade urladdning om ca 300 mA de första 200-30 sekunder sedan går urladdningen ner till ca 100 mA. Och oavsett 300 eller 100 mA urladdning så verkar det vara något i den kretsen som drar för mycket ström i "tomgång", men vad är det som orsakar detta.
    Kopplade upp en Schunt (lågohmigt motstånd) i serie med pluskabeln och provade att starta motorn samtidigt som jag mätte spänningsfallet över Schunten, kom fram till att i startögonblicket så drog startmotorn ca 160-170 A och tidigare mätningar visade att polspänningen över batteriet sjönk från 12,6 V ca till 11,5 V ca vilket jag tycker är bra. Lät sedan tändnig och helljus över 300 W totalt samt fläkt vara igång. Med motorn avstängd. I början laddade batteriet ur med ca 60 A sedan sjönk strömmen till ca 30 A och då var spänningen nere på ca 9-10 volt. Detta tog ca 25-30 minuter att göra. Batteriet är på 60 AH vad tyder det på. Är batteriet inte är fullt ut riktigt eller fulladdat.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om du drar 300mA tjuvström är det 3,6Ah per timma.
    Nej. Du har nog blandat ihop laddning med effekt:

    Effekt (W) = Ström (A) x spänning (V)
    Ström (A) × tid (h) = laddning (Ah)
    300mA i en timma blir 0,3Ah. 300mA från wt 12V-batteri blir 3.6W

    M.a.o. tömmer du med 300mA ström ett 72Ah batteri på 10 dygn, inget annat.

    Ett annat sätt att se på det: En og9-5a har parkeringsbelysning på 40W (8 st 5W-lampor) som tillsammans drar ca 3.3A. Med ditt sätt att räkna skulle du med enbart parkeringsbelysningen tömma batteriet helt på mindre än 2 timmar...

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nej. Du har nog blandat ihop laddning med effekt:

    Effekt (W) = Ström (A) x spänning (V)
    Ström (A) × tid (h) = laddning (Ah)
    300mA i en timma blir 0,3Ah. 300mA från wt 12V-batteri blir 3.6W

    M.a.o. tömmer du med 300mA ström ett 72Ah batteri på 10 dygn, inget annat.

    Ett annat sätt att se på det: En og9-5a har parkeringsbelysning på 40W (8 st 5W-lampor) som tillsammans drar ca 3.3A. Med ditt sätt att räkna skulle du med enbart parkeringsbelysningen tömma batteriet helt på mindre än 2 timmar...
    Helt rätt 0,3A laddar ur batteri ( 72Ah) på 10 dagar men bilen startar inte I fall kapacitet av batteri är låg dvs 30% urladdat. Så i praktiken bilen startar inte efter några dagar och då ska batteri vara hel frisk och full laddat innan, detta är faktum.
    I hans fall är Motorstyrningssystem som är boven, …nåt jordar i ECU I vila läge och allt blir fel.
    De är ingen fel att ha ett nytt batteri och prova.
    Dagens batteri laddas ur upp till 10-11v och sen faller spänning till 0 för att skona elektroniken och sig själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av George den 2017-07-02 klockan 23:53.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    - Vid start av motor så sjunker spänningen från ca 12,6 V till ca 11,5 V
    Et dropp i spenningen fra 12,6 V ca till 11,5 V ved start (varm motor) er en indikasjon på at batteriet var brukbart, idet det er 9,6 V som er satt som minimum. At det nå må lades opp igjen, noe som kan ta >20 timer med kontinuerlig lading og OM det kan det, er en annen sak.

    En reell hvilestrømsmåling vil du ikke få før 25 minutter etter at tenningsnøkkel er tatt ut og ingen dører eller annet er rørt. Det kan ellers ta over en time før alt er "gått til ro".

    Sikring #17 forsyner ikke bare ECM (motorstyringsmodulen), men også MIU, DICE og TWICE og spesielt disse to siste bruker en tid på "å gå ned".

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Det första jag skulle göra i ditt fall är att kontrollera batteriet. Det är inge stor förbrukare direkt när det drar 300mA. Är nog fullt normalt skulle jag påstå, med tanke på larm och diverse andra funktioner som finns i bilen. Har du obd läsaren ikopplad hela tiden?
    Efter att ha läst ordentligt från början igen är jag enig.

    100mA var den tjuvström du mätte upp. Det skulle ju ta flera veckor att ladda ur ett friskt fulladdat batteri med den strömmen. Då misstänker man ett dåligt batteri.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Tjyvdrar 1 amp var 4:e minut??
    Av mormalin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 13:19
  2. 9-3 SC Vector -08
    Av Swuppo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •