Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: E85 Konventering av SAABen eller vanligt steg 1?

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Fördelen med Hirsch var ju främst att alla garantier från Saab behålls,effekten i reg.beviset. De fördelar kan du inte få på en begagnad box. Med Maptun kan du få det trevliga gången på E85
    Vilken du väljer är väl en smaksak.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Saab står väl knappast för några garantier?

    Däremot gäller väl försäkringen om något händer, om man reggat den med Hirsch?

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Du behöver inte registreringsbesikta bara för att du etanol konverterar!

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Är det ens möjligt?

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Saab står väl knappast för några garantier?
    Återförsäljarna säljer det ju inte heller.... Det var (dåtid) fördelarna när det såldes.


    Citat Ursprungligen postat av DeluXXX Visa inlägg
    Du behöver inte registreringsbesikta bara för att du etanol konverterar!
    Får man ens konvertera utan att göra det

    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Är det ens möjligt?
    Om vi pratar E85, troligtvis men då endast BSR som avhandlats tidigare i tråden.
    Om Det nu går att få Hirsch reggat, troligtvis men det får man väl kolla med Hirsch

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Ett alternativ är att köpa en till saab som antingen är en biopower eller en med mer effekt.
    Om du snart närmar dig 20000 mil så är turbo/kamkedja nära inpå så kanske bättre att spara slantarna till det.

  7. #27
    Lite ot.
    Men hur vanligt e de att byta kedja vid 20 ? (Dvs om bilen är bra skött)
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Nu pratar ju vi hur det var när det begav sig. Det jag mest tänkte på är ju att om SAAB en gång väl valde Hirsch så borde ju det betyda att Hirsch gjorde/gör bra grejer.

    Inga garantier finns nog att hämta hos någon fabrikör efter 15 år. SAAB hade väl vissa garantier för 10 000 mil el 8 år men det är inte det som diskuteras i denna tråd utan denna tråd handlar om steg 1 trim och teknikaliteterna runt detta som ex. registreringsbesiktning (som eg behövs), för och nackdelar för bilen och mellan fabrikörer av trim mm.

    - - - Uppdaterad - - -

    Turbon byttes runt 14 och om du läst min projekttråd så kan du se att jag där ska mäta spännare för kedjan och ev byta hela satsen inkl balansaxel vid behov. Bilen går bra överlag men det är som sagt lite OT

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag svarade ovan för vad du kan göra nu och vad du väljer mellan dessa är väl en prisfråga, båda är erkänt bra.

    /via Tapatalk
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-07-21 klockan 22:06. Anledning: Länk till inlägget
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    En annan sak jag tänkte på kan säkert ni med mer kunskap och erfarenhet svara på men hur mår en bensin T7-motor som konverteras till ethanol kontra en biopower ethanol T7a?

    Kan det bli onormala slitningar på en konverterad motor som inte finns på en ethanol T7a? Sitter fortfarande och velar fram och tillbaka för vad som jag vill lägga in i bilen..

    Ska även försöka kolla upp vad en registreringsbevisning skulle kosta samt vad försäkringsbolaget säger.

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Etanol är mer aggressivt än bensin för vissa material och tittar man på skillnader på ingående komponenter som förekommer det på vissa detaljer i bränslesystemet men dett har inte hindrat många från att köra på etanol utan att byta alla dessa delar och vad jag känner till har inga problem rapporteras, möjligtvis kan det korta livslängden på bränslepumpen men det är svårt att avgöra om det beror på E85 eller om de pumparna hade havererat ändå på enbart bensin.
    Jag kör 2 bilar på uteslutande E85 och ingen av dem har det från början och det helt utan problem.
    Det man inte får glömma är att E85 spär ut motoroljan mer än bensin och måste därför bytas oftare (ökad kostnad) och jag kör med 500mil intervall.
    Tändstiften skall på en E85 bil inte vara av platinum/Longlife typ

    Ang. omregistrering för E85 så lär enda vägen vara med nämnda BSR konvertering, försäkringsbolaget skulle jag själv inte prata med förrän det är klart att du kan regga om den för E85.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Har kört med E85 och Steg1 på 2 gamla 9000 fungerat bra utan hårdvaru problem hann även med en konvertering på en OG9-5 också.
    Och det räcker med olje byte efter 1500 mil det som Saab rekomenderade (men är man nervös som Herman byter man oftare ;-)
    Så kör på med ett Biopower Steg 1 program. Och jobba inte för hårt med omregistrering till E85 och väck inte försäkringsbolaget du vinner inget på det.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Om jag skulle satsa på ett Biopower steg 1 är det rent ethanol eller en blandning av ethanol och 98 oktan som ger bäst/likvärdiga avgasvärden som jag har idag för att inte väcka misstankar?

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Inget du behöver fundera på det har bolagen redan gjort, E85 är handtaget märkt med och det är blåmarkerat
    Luktar godare när man tankar också
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Inget du behöver fundera på det har bolagen redan gjort, E85 är handtaget märkt med och det är blåmarkerat
    Luktar godare när man tankar också
    Syftade på när det är dags för besiktning så att inga värden är helt off när man avgastestar. Är ju inte desto mer insatt i det tekniska..

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Vad händer om man tankar typ 30/70 etanol tillsammans med 98 i en vanlig 2.0t steg 1?

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
    Vad händer om man tankar typ 30/70 etanol tillsammans med 98 i en vanlig 2.0t steg 1?
    Svarade men givetvis raderas inlägget vid redigering. Såg nu att jag läste ditt inlägg lite fel. Sa i mitt första inlägg att motorn optimerar sig efter bränslet efter några mil men såg nu att du syftade på ett vanligt bensin steg 1.

    Moderna bilar klarar en viss mängd ethanol men jag skulle tro att bilen kommer gå oroligt då den inte är optimerad för att kunna ta hand om en allt för stor mängd ethanol. min gissning bara kanske Herman eller andra här inne som har ägt eller äger ethanolsaabar har kunskap svart på vitt vad som skulle hända.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Tänkte även kolla om man även behöver gå upp i hårdhet på stiften från t.ex. NGK bcpr6es-11 till bcpr7es-11 för Biopower steg 1?

  19. #39
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Syftade på när det är dags för besiktning så att inga värden är helt off när man avgastestar. Är ju inte desto mer insatt i det tekniska..
    Samma svar där, inget du behöver fundera på.

    Citat Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
    Vad händer om man tankar typ 30/70 etanol tillsammans med 98 i en vanlig 2.0t steg 1?
    Det är besvarat ingående massor med gånger och svar finns om man söker. Kort svar - Tanka inte E85 om du inte har BioPowermjukvara
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Svarade men givetvis raderas inlägget vid redigering.
    Dags att gå till sandlådan och öva lite då kanske. Berättar du var du har för klient och plattform kan det bli lättare att hjälpa dig.

    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Tänkte även kolla om man även behöver gå upp i hårdhet på stiften från t.ex. NGK bcpr6es-11 till bcpr7es-11 för Biopower steg 1?
    Kanske men inte nödvändigtvis. Köper du ett BioPowersteg så bör trimmaren rekommendera stift annars får du börja med 6or och på gammalt hederligt sätt avgöra om de funkar eller om man behöver gå upp på 7or.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Samma svar där, inget du behöver fundera på.
    Super

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Dags att gå till och öva lite då kanske. Berättar du var du har för klient och plattform kan det bli lättare att hjälpa dig.
    Använder en mac och kör genom chrome. klickar jag på ''redigera'' och för pilen över textfältet och klickar så skickas jag tillbaka till tråden och inlägget som skulle redigeras har istället raderats.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kanske men inte nödvändigtvis. Köper du ett BioPowersteg så bör trimmaren rekommendera stift annars får du börja med 6or och på gammalt hederligt sätt avgöra om de funkar eller om man behöver gå upp på 7or.
    Tänkte nog satsa på en begagnad Maptun styrbox så får kolla vad Maptun rekommenderar gällande stift (har för mig 7or).

Liknande ämnen

  1. E85 Konventering 9000
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •