Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Går ojämt / rycker inga felkoder. NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Sunhultsbrunn
    Inlägg
    7

    Går ojämt / rycker inga felkoder. NG9-3 1,9TiD

    Hej,

    Jag har en SAAB 9-3 1.9 Tid 2007 150 hk som gått 19200 mil och som efter senaste besiktningen har börjat hacka och gå ojämt, kom helt plötsligt och gick igenom besiktningen med blanka papper.

    Symptom:
    Vid svalare väderlek går bilen som en klocka utan några som helst problem dvs om det är mulet och under 18° varmt.
    Så när jag kör till jobbet ca 2 mil på morgonen går bilen perfekt.
    När jag åker hem på eftermiddagen då solen skiner och det är över 20° så börjar bilen hacka både när motorn är varm och kall, hinner inte ens ut från parkeringen på jobbet så börjar den.
    Går jämt och fint på tomgång och när man accelererar lite rejälare. Men håller man jämn gas eller släpper gasen och gasar iväg försiktigt så börjar den hacka och gå ojämnt intermittent.
    Känns rejält i hela bilen och ibland undrar man om den ska lägga av helt. Känns även rejält slö överlag när man skall iväg i korsningar och dylikt, tar ett par sekunder innan bilen åker iväg.
    Dock när bilen väl börjat accelelera så tycker jag den går bra, fram tills man nått önskad hastighet och lägger sig på jämn gas, då börjar den igen främst när det är lite uppför.

    Felsökning / åtgärder:
    Har läst allt jag kan hitta om hackande saabar men hittar inte mycket om dieslar dock då många verkar ha liknande problem med är avhjälpt med ny tändkasett, men någon sådan har ju inte jag ;P
    Har gått igenom vaacumslangar och hittade en spricka på bromsslangen så den är bytt, hade även lite sprickor i andra vaacumslangar så dom är också bytta.
    Bromsarna blev som nya men hackandet återstår.

    Läste felkoder och fick fram P0380 och bytte då glödstift och har sedan dess inga felkoder längre.

    Hittade information om att vevaxelgivare kunde ge liknande symptom även om den är lättstartad,bytte den men det gjorde ingen skillnad.

    Har även bytt tändlägesgivaren och det gjorde heller ingen skillnad.

    Rengjort luftmassemätaren utan att märka någon som helst skillnad.

    Bytt egr ventil och rengjort spjällhus och vägen mellan egr och spjällhuset, var oerhört mycket svart klet där men rengörning gjorde ingen skillnad alls.
    Spjällhuset löper lätt och hade även isär och tittade på elektronikdelen och rengjort med elektronikrengörning och kollat lödpunkter men inte hittat något avvikande.
    Rengjorde även MAP sensorn när jag ändå var där och rev

    Desperat som man är hällde jag även i en flaska diesel injection cleaner och har nu kört 40 mil utan att märka någon skillnad.

    Då det kändes konstigt att det är väderleksrelaterat trodde jag att det kunde ha med ACn att göra så har även testat att slå av ACn men den hackar lika mycket ändå.

    Läst ut felkoder igen och har fortfarande ingenting, någon som har något tips så är jag oerhört tacksam

    Skulle gärna lämna in på SAAB verkstad för felsökning men försöker hålla nere kostnaderna lite nu inför semestern så vill försöka själv först ;P

    Med vänliga hälsningar
    Erik
    Senast redigerat av Dwarfen den 2017-06-30 klockan 10:39.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Gjort en djuprengöring av vevhusventilationen på länge? (om det finns en sådan på SAABs dieslar) Kan ju finnas många saker som kan vara boven i dramat men att rengöra vevhusventilationen och ev. byta någon dålig backventil tar ju varken lång tid eller är kostsamt.

    Rengjorde vevhusventilationen och i stålröret som återvinner avgaserna tillbaka till insuget var nästan helt igenkleggad. Gick nästan en hel burk Bräkleen för jobbet men 80% av alla ryck försvann direkt och bilen blev mycket piggare.

    Tror dock inte ditt fel ligger i vevhusventilationen men alltid bra att se över ibland...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Sunhultsbrunn
    Inlägg
    7
    Hej och tack för svaret
    Ja det är nog en bra ide att se över vevhusventilationen, kollade upp lite skisser på hur det ser ut och ser rätt enkelt ut.
    EGR ventilen och bakom spjällhuset var det fullt med svart gegga så gissningsvis så kan nog vevhusventilationen vara en bra ide.
    Jag börjar där och beställer ett nytt bränslefilter också så har man uteslutit det också
    Tack för tipset!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Sunhultsbrunn
    Inlägg
    7
    Kan tillägga att jag nu även har bytt bränslefilter och det kan ha blivit lite bättre men långt ifrån bra, rycker fortfarande.
    Vevhusventilationen såg bra ut, har även i ett desperat försök även bytt gaspedalen inklusive givaren ;P
    Har fortfarande inga felkoder.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    ha du hittat felet för jag ha i princip samma sak med min saab 9-3 tdi 2006

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    skulle också vilja veta om du/ni hittat felet, har exakt samma fel jag också... går bra ibland när det är kallare, sen när man ska hem från jobbet och den stått i solen så hackar den och känns svagare när man ska iväg. kan tillägga att detta felet uppstod efter att jag kört ett tag med ett trasigt flexrör där det läkte avgaser, innan det så gick den bra! bytte flexröret och trodde det skulle bli bättre, men icket..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Sunhultsbrunn
    Inlägg
    7
    Hej,

    Jag svarar här så får fler se vad som löste mitt problem i alla fall
    Det var EGR ventilen som spökade, trotts att jag hade köpt en ny så var den nya felaktig.
    I ett desperat försök så rengjorde jag min gamla EGR ventil och satte tillbaka och då försvann alla ryckningar och gick strålande fint igen.
    Så ett tips är väl att köpa orginal EGR ventil även om den är dyr, jag köpte min från ebay för typ 500kr då jag läste på något forum om att dom skulle vara minst lika bra som orginalet och att SAAB gillar att äta dom till frukost.

    Hoppas svaret hjälper någon i alla fall

    Med vänliga hälsningar
    Erik

    Då jag är väldigt ny på forumet, kan jag gå in och justera rubriken att mitt ärende blev löst? Så ser man om man söker i tråden att det finns ett svar?
    Senast redigerat av Moderator den 2018-09-05 klockan 09:25.

  8. #8
    Det kan du och det bör alla göra som löst ett problem i en tråd de startat eller deltagit i för att hjälpas åt att bygga på den stora kunskapsbank forumet faktiskt innehåller. Att markera problemet som löst i topic hjälper till mycket när andra söker efter lösningar på problem.

    Praktiskt går man till väga att man (via browser) som trådstartare redigerar fösta inlägget i avancerat läge. Där kan man sätta ett prefix på tråden [LÖST].
    Lyckas man inte kan man även rapportera tråden och ange "Problemet löst" och att man då självklart har beskrivit hur man felsökt, vad man bytt och ev. tips som kan vara till hjälp för andra med art.nr. lämpliga verktyg etc.
    I detta fall snappade vi upp att problemet lösts och det fanns förslag på vad som även kan hjälpa andra och då redigerade vi topic.

    Med prefix [LÖST] kan man när man söker man man då välja att endast söka bland lösta trådar alternativt välja att först läsa de sökresultat som verkar innehålla en möjlig lösning. Detta funkar endast om man använder forumets sökfunktion.

Liknande ämnen

  1. Går ojämt o rycker vid jämn gas!...95 Aero-03
    Av Craile i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 23:09
  2. bilen går ojämt & rycker
    Av saab9000turbo-92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 18:08
  3. Saab 900ng Rycker och går ojämt.
    Av Rob86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 12:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •