I mitt fall var det nån av spridarna, jag bytte spridare och efter det funkar bilen som den ska..
I mitt fall var det nån av spridarna, jag bytte spridare och efter det funkar bilen som den ska..
Saab 9-5 2005
Vart i Hallsberg bor du?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Om jag skall svänga förbi på väg upp till stugan och se om jag ser något uppenbart?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Om den går normalt med LMM urkopplad och det inte fungerar med en frisk LMM så är det med största sannolikhet luftläckage, det gäller bara att hitta det. Detta kommer sig av att reservrutinerna som används när LMM utgått är okänsliga för luftläckage.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nä spridarna är ganska enkelt att byta, är lite knöligt bara, man får hyffsat med plats om man tar bort påfyllningsröret till olja, sen tar man bort hela spridarbryggan, går att ta spridarna en å en utan att ta bort bryggan men det blir bökigare.
Saab 9-5 2005
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Har ni ännu provat med en 100% fungerande LMM?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Kolla även tryckslang mellan turbo och intercooler, samt från intercooler upp till tryckröret i plast.
Det låter som en rejäl luftläcka.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Och inte att glömma o-ringen tryckrör/spjällhus
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ja, vi har dessutom korstestat och bekräftat korrekt funktion på LMM i vår andra Aero.
- - - Uppdaterad - - -
Vi ska hissa upp den och kolla de slangarna underifrån i helgen. Förhoppningsvis även provtrycka från turbon och uppåt genom IC.
- - - Uppdaterad - - -
Aha, den har vi inte kollat. Iofs har vi sprutat startgas där med motorn igång utan någon påverkan.
Bäst att kolla den separat i alla fall!
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Idag har jag fått hjälp och glada tillrop från RZ, som spenderade hela eftermiddagen med att hjälpa mig. Tech2 gav många förbryllande svar, men efter telefonkontakt med Hyvens så bestämde vi oss för att lyfta bilen och börja demontera oss fram mot IC. Slangarna visade sig vara OK, men den högra gaveln hade släppt från IC:n.
Nu är det bara att byta IC och förhoppningsvis gasa vidare med ett leeende på läpparna.
Tack för all hjälp och goda råd jag fått här i tråden!
Senast redigerat av Niklas71 den 2017-07-29 klockan 19:47.
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76