Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Köpråd om Saab som dragbil

  1. #21
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Fick inte ng9-3 samma motorer som ng9-5 runt 2010? Med alla de problem som dessa motorer har...
    /Johan

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    En 9-3 tid ss får dra mer än en SC.
    SC bilen är tyngre och ger då mindre dragvikt på just B kort.
    Den optimala dragbilen med B + är faktiskt en golf combi Tdi och 4 motion, den klarar 2000 kg!

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Ganska så överjävligt tråkiga, dålig komfort och bullriga dock. Iaf den jag åkte med, men det var iof några år sedan.

    Men nej, åter till Saab. Tillgången på delar ska inte vara några större problem och speciellt inte på nyare 9-3or. En sådan vore väl för övrigt ett bra alternativ med tanke på kraven. Inga större typfel på den heller, mer än brustna framfjädrar med ca 8k mil intervall. Antar att en diesel är att föredra om man ska dra mycket.

    http://www.blocket.se/vi/74046706.htm

    Har ni någon specifik budget?
    KCR-box = undvik (oavsett bilmodell). Speciellt på en Saab 9-3 TTID -12 (som är petig med oljesort - den ska ha avvikande olja från alla andra Saabar), där man kan göra på rätt sätt och byta programvara i motorstyret för samma effekthöjning (Maptun har t.ex. 210hk steg 1 till den).

    Kör man lite och har en bil med några år på nacken ska man rent generellt titta på bensinar. Då undviker man bland annat risken för havererad insprutningspump, vilket är dyrt på alla dieslar, risken för dyra reparationer är normalt mindre på bensinare.

    En lite svag punkt på Haldexen är bakaxeln, men om man byter olja enligt nyare uppdaterade serviceplaner ska det inte vara något problem.

    När det gäller reservdelar är det snarast guldläge på Saab, reservdelspriserna på originaldelar är bra och tillgången god. Reservdelar är snarast en sak som pekar för och inte emot nyare Saab.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dessutom så finns det "moderna" bilar med kamkedja som har samma bytesintervall på dessa som kamremmar, då kan man ju lika gärna ha kamrem.

    Jag föredrar dock kedja, men då vettigt konstruerad.
    Fördelen med kamkedja är att risken för haverier pga dels åldring, dels yttre påverkan försvinner då den ligger skyddat inne i motorn. Ju mindre körsträcka, desto större betydelse.

    Sedan finns det motorer där kanrremsbytet är lika dyrt som ett vanligt kamkedjebyte, och för de fallen finns som jag ser det ingen vits med rem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nu sitter ju inte kamremmen heller helt oskyddad förvisso, den sitter vanligen väl inkapslad, om än inte i oljebad (förstås), tyvärr finns det motorer med kamkedja där man måste byta kedja ganska ofta, annars kan den rappa över eller i vissa fall gå av, VAG har flera sådana motorer, BMW har nån beryktad dieselmotor med det problemet, finns fler exempel.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Bekant med häst valde en 9-3sc 1.8T BioPower, Linear, manuell 2008. Den fick dra förvånansvärt mycket, 1470 på B-kort.
    De 2 SAABar som får dra mest på B-kort är 9000 och ng900/og9-3. En fullsmetad 9000 Aero får dra så pass mycket som 1540 och en "snik" lite mer, typ 1560-1570. En ng900/og9-3 får dra 1600, vilket också är max för kroken, oavsett utrustning och motor.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    1470 på B-kort var förvånansvärt mycket och det skulle säkert räcka. 9000 och ng900/og9-3 är för gamla för att vara aktuella.

    - - - Uppdaterad - - -

    BMW har några årgångar av 2-liters dieselmotorn där kamkedjan är klen. Dessutom sitter den i "fel ände" av motorn när man ska byta = dyrt.
    Jag har kört 6-cyl BMW med kamkedja i många år och där verkar det inte vara några problem med kedjan, så jag undrar varför BMW snubblat med kamkedjan till 2-litersdieseln.

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Åja, en bekant håller på att byta kamkedjan på sin sons hyfsat nya BMW med V8, för andra gången! Och den bilen hade inte gjort så värst många mil.
    Merca har ju sin V6 som också har problem med kamkedjorna och där det också kostar en förmögenhet att fixa till det.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    V8 är inte R6 :-)

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Sant Men det är som sagt inte bara 4-cyl diesel som har problem utan vääääldigt många andra motorer. Dock så är ju förare av "premiummärken" betydligt mindre benägna att erkänna att det finns konstruktionsfel på deras vagnar, därför hör man inget om det.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Det är ju inte cylinderkonfigurationen som avgör kamkedjans hållbarhet, utan dimensioneringen. Att jag nämnde skillnaden mellan BMW:s R6 och R4 motorer var för att belysa att det är lite störande att en tillverkare uppenbarligen kan få det att fungera, men ändå inte gör det i alla bilar. Svaret är väl att ekonomiavdelningen styr mer än någon annan (OK, som civ.ing är jag kanske lite partisk här). Just hos BMW är 4-cyl diesel de mest säljande motorerna och R6-motorerna är betydligt mindre vanliga idag (men genom åren har det blivit en hel del sålda R6). V8 säljs i väldigt små antal, så där hör man sällan talas om problem. Samtidigt kan man undra hur vanligt det är med kamkedjeproblem. I min bekantskapskrets har nog minst 50 BMW passerat (och många av dem har haft den drabbade 4-cyl diesel) men ingen av dem har haft kamkedjeproblem (och det beror definitivt inte på att ägarna döljer detta). Samtidigt har jag ju läst om en hel del om personer som fått åtgärda kamkedjan, så uppenbarligen existerar problemet. Man kan ju läsa på BMW-forumet (autopower.se) om flera exempel på det.
    Vad gäller andra märkens problem passar jag, för de är jag inte så insatta i.
    I vilket fall är jag i denna tråd intresserad av sådana problem hos Saab, eftersom det var bilar av det märket som frågan gällde. Så vitt jag förstått av tidigare inlägg är det alltså V6-motorerna som kan drabbas, men det är tydligen mycket ovanligt på R4-motorerna. Dieselmotorerna har alltså rem.

Liknande ämnen

  1. Tips på riktigt bra dragbil.
    Av MrDanger i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 20:38
  2. saab 9-3 sc 2.0t biopower som dragbil till båt
    Av Agent Cooper i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 19:51
  3. Tips på bra dragbil..
    Av cato i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 16:03
  4. Saab 9-5 = dragbil ?
    Av efji i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 12:01
  5. Varför inte en Sonett som dragbil?
    Av LM i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •