Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Köpråd om Saab som dragbil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -

    Köpråd om Saab som dragbil

    Hej,

    jag har letat lite efter bil till min fru, som vill kunna dra hästsläp. Vi har tittat på lite olika alternativ. Eftersom hon tänkt sig en begagnad bil så slog det mig att Saab kanske kan vara aktuellt, i och med att prisläget lockar.

    Krav på bilen är:
    • Drag (givetvis)
    • Helst skinnklädsel
    • Gärna fyrhjulsdrift
    • Inte så många mil (typ mindre än 8000)
    • Helst tillverkad efter 2010

    Jag förstår att dessa krav, eller önskemål, gör att urvalet inte är så stort, men vi har tid att leta. Det är först i vinter som det kommer att bli aktuellt att dra hästkärra.

    Det jag undrar över är verkstäder, reservdelar och sådant. Vilka reparationer kan vara besvärliga, på grund av brist på delar? Dessutom, vad bör man se upp med, t ex krånglande kamkedjor eller något annat typfel som kan bli dyrt?
    Det verkar vara på detta forum som man har bäst chans att få svar på sådana frågor.

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Välkommen. Två frågor. Vad väger släpet och vad har hon för körkort?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Önskemål om år och mil kan väl dessvärre bli bökigare just på Saab. För övrigt skulle jag inte sätta drag som krav, eftersom det är så lätt att montera på själv (den kostnaden får isf räknas med i köpet). Dumt att begränsa sig i onödan.

    Ett annat märke hon kan kolla på är Subaru, vanliga bland hästfolk av en anledning. Överjävligt dyra begagnade dock.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Fral, Hon har vanligt B-körkort. Släpet är inte inköpt ännu, så det vet vi inte riktigt. Vi har tittat på lite olika släp och exempelvis provade vi i helgen en Mazda CX-5 och den kunde dra 1380 kg med B-kort, vilket borde räcka.

    AX3L, jo jag förstår ju att det inte är så lätt att hitta en Saab med de önskemålen på mil och årsmodell, men ett bra pris kan ju kanske motivera att man töjer lite på dem. Som du säger är Subaru dyra begagnade och det var ett skäl till att tankarna svängde mot Saab. I och för sig sant att drag kan eftermonteras, men det är skönt om det finns från början.
    Senast redigerat av Niklas Z den 2017-06-28 klockan 19:22.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Mest pang för pengarna som får dra mycket och är 4wd är en Dacia Duster. Plastigt, tråkigt men en bra dragare. Många hästtjejer som har en. Slog ett registreringsnummer jag hittade på Blocket. Den drar 1500kg på B.

    Har du bara B kort och bilen börjar bli tung får du vikta ner släpet och skjutsa en shetlandsponny.

    Min förra BMW 320D Xdrive fick dra 1375kg på ett B kort.

    En hästkärra är väl vanligtvis 1500 eller 1800kg om det är för två kusar.

    /Fred
    Senast redigerat av Fral den 2017-06-28 klockan 19:31.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Mest pang för pengarna som får dra mycket och är 4wd är en Dacia Duster. Plastigt, tråkigt men en bra dragare. Många hästtjejer som har en. Slog ett registreringsnummer jag hittade på Blocket. Den drar 1500kg på B.

    Har du bara B kort och bilen börjar bli tung får du vikta ner släpet och skjutsa en shetlandsponny.

    Min förra BMW 320D Xdrive fick dra 1375kg på ett B kort.

    En hästkärra är väl vanligtvis 1500 eller 1800kg om det är för två kusar.

    /Fred
    Ganska så överjävligt tråkiga, dålig komfort och bullriga dock. Iaf den jag åkte med, men det var iof några år sedan.

    Men nej, åter till Saab. Tillgången på delar ska inte vara några större problem och speciellt inte på nyare 9-3or. En sådan vore väl för övrigt ett bra alternativ med tanke på kraven. Inga större typfel på den heller, mer än brustna framfjädrar med ca 8k mil intervall. Antar att en diesel är att föredra om man ska dra mycket.

    http://www.blocket.se/vi/74046706.htm

    Har ni någon specifik budget?

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Köp gärna en automat, det är lycka på vägen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    AX3L, brustna framfjädrar bör man alltså hålla koll på.
    Budgeten är inget problem, men det utesluter inte att man vill få mycket för pengarna. Bilen du länkar till ryms utan problem och jag misstänker att det inte blir så mycket dyrare. Har ni någon koll på hur stor andel av alla sålda 9-3 av sena årsmodeller som var utrustade med fyrhjulsdrift?
    Och jag håller med dig montecarlsson, på en bil för det syfte min fru tänker sig så är automat helt klart ett plus, även om jag själv föredrar manuellt på min egen bil.

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Varför skulle det avra en fördel med automat om man ska dra hästsläp ? ..snarare tvärt om skulle jag säga.

    Det finsn tillfällen då automat är smidigt, men inget TS har skrivit har väl indikerat ett sådant användningssätt.

    Angående drag beror det mycket på vilken bil det är vad det kostar att eftermontera, på saabarna är det billigt, men det finns skräckexempel där det kan kosta >20k, tror det var audi A6 automat med "fel" motor.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Fördelen med automat, som jag ser det, är att det är enklare att krypköra med en sådan när man ska manövrera släpet på trånga ytor.

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Bil med automat brukar bli tyngre. Då får den dra mindre på B kort. Likaså 4wd blir tyngre och inkräktar på B kort och gränsen 3500kg totalt för tåget.

    Bättre att börja fundera från andra hållet. Vad väger hästen? 650-700kg? ,sedan saker som behöver vara med. Hur tung transport behövs? Enkelaxlig väger 600-700kg också. Många kärror är inte vägda med gummimattor och boxar. Risk är att man har en tyngre kärra vid kontrollvägning än vad man tror. Så nog behöver man en 1500kg kärra. Har du B kort och åker med mer än 25% överlast blir det olovlig körning. Då kan man få cykla eller rent av använda hästen för sina transporter under en tid.

    Skall man köra häst så är det utökad B eller BE som gäller. Annars måste du optimera både kuse, släp och bil.

    Jag hade en hästdam för massor med år sedan. Hästar vägde man med viktband. Svaret blev då tex 590kg. Flyttade man bandet 3cm och läste av ökade hästen med typ 40kg. Var man hos veterinären så visade vågen 690kg. Det var rena svarte petter om man åkte på en vägning av polisen.

    /F
    Senast redigerat av Fral den 2017-06-28 klockan 22:53.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Har ni någon koll på hur stor andel av alla sålda 9-3 av sena årsmodeller som var utrustade med fyrhjulsdrift?
    Svårt att säga, i brist på konkret information från tillverkningen. Då kan istället observationer av de som är eller har varit till försäljning ge viss ledning, det är därtill de som är tillgängliga för köp. Säg mellan 10-30 %, eller 25-35 %.
    (Av de närmare 70 Griffin (9-3 2012) som jag vet något om är drygt 29 % 9-3X eller försedd med XWD. En mycket snabb koll på Blocket (med reservation för sedvanligt klantigt skrivna rubriker) för 2010-2012 ger drygt 13 %.)

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Om ni letar Saab så skulle jag försöka hitta en og9-5 kombi från årsmodell 2010, robust och krångelfria.
    Annars, beroende på budget, så skulle jag titta på fyrhjulsdrivna tyskar.
    Vad gäller körkort så skulle jag definitivt satsa på utökad B-behörighet som låter föraren dra upp till 4250kg totalvikt. Inte särskilt dyrt eller besvärligt, se den kostnaden (några tusen max) som en del av bilinvesteringen.
    /Johan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Tack för många bra synpunkter. Hästen i fråga är en Lusitano och den är inte någon bamsehäst, men inte heller någon pluttig liten falabella.
    Vi har funderat lite på utökad B-behörighet, mest för att då har man lite marginaler och dessutom större urval av dragbil och släp. Man kan också utan problem slänga med lite extra last som kan vara bra att ha när man pysslar med hästar.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Vi har funderat lite på utökad B-behörighet, mest för att då har man lite marginaler och dessutom större urval av dragbil och släp. Man kan också utan problem slänga med lite extra last som kan vara bra att ha när man pysslar med hästar.
    Standarddragbilar (typ halvstor-stor familjekombi) har ju typiskt en totalvikt mellan 2000 och 2400kg, vilket med vanligt B-kort lämnar ett utrymme för släp med totalvikt 1100-1500kg. Det är på håret för ett normalt hästsläp. Med utökad B kan du istället hänga på ett släp med totalvikt 1850-2250kg (du får dock inte lasta det så bruttovikten överstiger dragbilens "max släpvagnsvikt", d.v.s. det bilen håller för).

    Så jag tror att utökad B är en bra investering om man kör släp regelbundet - då slipper man dels begränsa sitt urval av bil och släp till en specifik kombination om precis klarar B-kortet (riskerar att bli dyrare än kostnaden att ta utökad B), dels är man mer flexibel att haka på t.ex. en kompis släp med annan vikt om det plötsligt skulle behövas.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    AX3L, brustna framfjädrar bör man alltså hålla koll på.
    Budgeten är inget problem, men det utesluter inte att man vill få mycket för pengarna. Bilen du länkar till ryms utan problem och jag misstänker att det inte blir så mycket dyrare. Har ni någon koll på hur stor andel av alla sålda 9-3 av sena årsmodeller som var utrustade med fyrhjulsdrift?
    Och jag håller med dig montecarlsson, på en bil för det syfte min fru tänker sig så är automat helt klart ett plus, även om jag själv föredrar manuellt på min egen bil.
    Väldigt klokt resonerat!

    Vad fyrhjulsdriften beträffar var det väl ganska ovanligt, men den är väldigt bra vad jag hört. Dock kräver den en del service, och man bör kolla så oljor osv är bytta med rätt intervall.

    För övrigt har dieslarna kamrem, men det har du kanske koll på. Följaktligen ska denna helst vara bytt nyligen.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Jag misstänkte att dieslarna har kamrem, men var osäker på den punkten. Bra att ha koll på. Diesel eller bensin spelar inte så stor roll för vår del, i och med att det ändå inte kommer att bli så väldigt många mil per år. Driftsäkerhet är viktigare. Hur är kamkedjorna på bensinmotorerna, finns det driftsäkerhetsproblem med dem?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Hur är kamkedjorna på bensinmotorerna, finns det driftsäkerhetsproblem med dem?
    V6an från 2008 och framåt har haft en del issues med kamkedjorna som kan behöva bytas i förtid (=dyrt). De fyrcylindringa bensinarna (med/utan biopower) har inga särskilda problem med kamkedjorna.

    Gällandes dieslarna: Ordet "kamrem" används ju oftast som ett skällsord i svensson-sammanhang, "usch vad jobbigt med kamrem, ..." . Det tycker jag är fel. Kamremmen är bara en ovanligt dyr servicedetalj, inte någon teknisk svaghet. Så det gäller bara att ha koll på när det är dags att byta och även ta höjd för bytet rent ekonomiskt. Det är heller ingen nackdel att köpa en bil där det är dags för kamremsbyte - det borde ge ett lägre pris en motsvarande bil med nybytt rem, men har fördelen att du själv ombesörjer bytet och därför ökar konfidensen i att det gjorts på rätt sätt.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-06-29 klockan 15:01.

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Dessutom så finns det "moderna" bilar med kamkedja som har samma bytesintervall på dessa som kamremmar, då kan man ju lika gärna ha kamrem.

    Jag föredrar dock kedja, men då vettigt konstruerad.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Jag misstänkte att dieslarna har kamrem, men var osäker på den punkten. Bra att ha koll på. Diesel eller bensin spelar inte så stor roll för vår del, i och med att det ändå inte kommer att bli så väldigt många mil per år. Driftsäkerhet är viktigare. Hur är kamkedjorna på bensinmotorerna, finns det driftsäkerhetsproblem med dem?
    Kör ni inte så långt är kanske en biopower vettig ändå. Låg skatt (cirka 1500), bra att vrid iaf på etanol men antagligen betydligt törstigare när man drar släp.

    Förresten, är dieseln tyngre (= mindre vikt kvar till släpet) eller har jag drömt det? Får för mig att det är andra fjädrar iaf?

Liknande ämnen

  1. Tips på riktigt bra dragbil.
    Av MrDanger i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 20:38
  2. saab 9-3 sc 2.0t biopower som dragbil till båt
    Av Agent Cooper i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 19:51
  3. Tips på bra dragbil..
    Av cato i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 16:03
  4. Saab 9-5 = dragbil ?
    Av efji i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 12:01
  5. Varför inte en Sonett som dragbil?
    Av LM i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •