Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 102

Ämne: Önskar köpråd 9-5 Aero

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Då borde det ju gå. Om han nu fortfarande vill bli av med den

  2. #42
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...gissa vad jag skall göra i morgon och vad den bilen har för slutsiffra
    Jo, det blev ännu ett blankt papper för alla som är nyfikna

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Vad hade du för budget?

    Den som Herman länkade till http://forum.saabturboclub.com/showt...ab-9-5-Aero-SC
    har varit tillsalu några gånger men av nån konstig anledning så är den kvar. Senast var den uppe på Facebook.

    Jag skulle ringt/messat honom direkt. Jag hade den efter han som som lackerade den, riktigt fin
    Vem äger bilen i dagsläget då? Nån som vet?

    - - - Uppdaterad - - -

    https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_aero_74032560.htm?ca=10&w=2

    Den här har visserligen gått måååånga mil...men kanske pruta ner till 10k och sen fixa bromsarna fram? Eller är det för många mil för en automat?

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Har märkt att det vimlar av Aero av årsodell 00 - 03 på blocket...svåra att få iväg pga oilsludge-problemen? Annars kan man nog fynda där..

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av saabis86 Visa inlägg
    Eller är det för många mil för en automat?
    Det är för många mil överhuvudtaget skulke jag säga... Man ser många 9-5or som går bortåt 30k mil men väldigt få som går bortåt 40k mil, vilket jag tolkar som att någonstans däremellan börjar se säcka ihop fullständigt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av saabis86 Visa inlägg
    Har märkt att det vimlar av Aero av årsodell 00 - 03 på blocket...svåra att få iväg pga oilsludge-problemen? Annars kan man nog fynda där..
    Jag skulle i så fall välja 02- och senare (för att få ESPn och faceliften). Du får dock inte den snygga aerofronten förrän -04.

    Oil sludge ska man inte oroa sig för mycket för, bara man kollar att bilen mår bra. I praktiken bör du kolla att service skötts som den ska, att vevhusventilationen är uppgraderad och du inte ser någon rökpuff från avgassystemet i samband med kallstart.

  6. #46
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är för många mil överhuvudtaget skulke jag säga... Man ser många 9-5or som går bortåt 30k mil men väldigt få som går bortåt 40k mil, vilket jag tolkar som att någonstans däremellan börjar se säcka ihop fullständigt.
    Fast det är ju lite elakt, hur många bilar över huvud taget ser du som klarar 40k mil ?


    Jag tror största anledningen att det finns fler 00-02 är mest för att folk tycker dom är för gamla, dessutom ser dom äldre ut än den nyare 02+fronten osv. ..hade det inte varit för att dame-edna-fronten är ansedd som ful så skulle nog 04-05 stå lägre i pris än vad dom gör också (på bekostnad av 06+), nu gör folk som jag gjorde, valde medvetet en 05'a för att slippa 06-utseendet (och inredningen)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast det är ju lite elakt, hur många bilar över huvud taget ser du som klarar 40k mil ?
    Jag menar ju inte att saab är sämre än andra fabrikat (snarare tvärt om)! Men jag konstaterar just att det är få bilar som klarar 40k mil och därför skulle jag aldrig köpa en bil som gått 30k+ mil om jag inte har plåtkoll på historiken.

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    https://www.blocket.se/Ostergotland/...r_73968397.htm

    Den här ser fin ut, men bara en 2,3t...men kanske får nöja mig med en sån...
    Dock har man hört en del negativt om Garretturbon...den är aldrig bytt i denna.
    Kommer väl som ett brev på posten..

  9. #49
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    2.3t är helt okej, om än inte alls lika rolig som Aero förstås, tänk på att du normalt sett även saknar sportchassi och sportstolar då, något som jag personligen värderar högre än själva motoreffekten. Det fanns dock som tillval på övriga utrustningsnivåer så det kan ju finnas, men sällan på linear som är en lågt utrustad modell.

    En annan sak jag gärna undviker är AS1-stereon, ganska sopig.. i fallet ovan verkar det vara minst AS2 dock.


    Om turbon rasar (och det gör den väl förr eller senare) så bytes den lämpligen mot en mitsubishisnurra, tror att speedparts och maptun har färdiga kit för det.

    Min 2.0t har fått turbon bytt en gång (till en ny likadan garret tyvärr), men det var 15k mil sedan och den funkar fint fortfarande, peppar peppar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #50
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Linear betyder väldigt snåt utrustad
    Denna har tygstolar och med tanke på avsaknad av all utrustning kan "Stora stereon med Cd/Radio" betyda lilla stereon AS2
    Stora har subbas i bagaget.

    Välservad låter positivt liksom 99% rostfri men det senare avser nog lacken och inte hela bilen, bakom plastkjolar och under vet man först efter grundlig undersökning.
    Och turbon skulle jag inte oroa mig för, enklare, roligare och förmodligen billigare än att fixa rost.

    Är du nöjd med den låga utrustningen är det ändå mycket bruxbil för en rimlig peng
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Ja, helst vill man ju ha sportstolar...men främst är det en bil i gott skick jag jagar.
    Välskött helt enkelt. Har provkört en 2,0 och inget fel på den, men motoreffekten var väl inte jättespännande. Tänker mig bilen fullastad, med familj...sega omkörningar.

    2,3t har väl lite bättre fart...

  12. #52
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Då skulle jag släppa denna och leta Vector/Aero med rätt utrustning och skick och ta motorn i andra hand eftersom det är lösbart
    2.3t 185hk, 2.3T 220hk eller 2.3T Aero 250hk alt. en 2.3t BioPower
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av saabis86 Visa inlägg
    Ja, helst vill man ju ha sportstolar...men främst är det en bil i gott skick jag jagar.
    Välskött helt enkelt. Har provkört en 2,0 och inget fel på den, men motoreffekten var väl inte jättespännande. Tänker mig bilen fullastad, med familj...sega omkörningar.
    2,3t har väl lite bättre fart...
    Det är snabba kast mellan olika utföranden och motorer i dina resonemang... ;-) Jag tror att du i lugn och ro måste göra en "måste ha" och en "vill gärna ha" på vad du vill ha och sedan bevaka blocket utifrån den priolistan. Ju längre lista "måste ha"-lista, desto längre får du räkna med att vänta innan du hittar rätt objekt.

    Om måste ha är "9-5 kombi med ESP under 22k mil, välservad, max 35tkr" så får du nog träff ganska fort, men börjar du lägga på krav går det långsammare. Av alla bilar som tillverkades är ju 2.0t (lilla motorn) och linear (snålaste utrusningspaketet) vanligast, så naturligtvis är de dessa det finns flest av på begagnatmarknaden också.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-06-29 klockan 12:53.

  14. #54
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Hur bråttom har du att hitta ny bil? Nu verkar du tokhugga på allt som finns därute?
    Tyvärr är det så att måste du ha en bil NU och som är i bra skick så får du betala betydligt mer än om du kan sitta still och vänta på att rätt exemplar dyker upp. Sedan får du naturligtvis inte tveka en sekund när rätt exemplar väl dyker upp
    Även här gäller denna sanning https://cnqur.com/good-cheap-or-fast/
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    https://www.blocket.se/stockholm/Saa....htm?ca=10&w=3

    Billig, få mil. Men årsmodellen som haft prolblem med oilsludge...drabbade detta Aero lika hårt?

    Bråttom...jo. Vill ha nya Saaben på bilsemestern

  16. #56
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Aero eller inte har inte med oilsludge att göra, alla har B2x5
    Och det är mycket ägaren det hänger på

    Syna servicedokumentationen!!!
    Och den har varit ute sedan 9/6 så han är säkert sugen på att få den såld innan semestern men spela inte ut ditt kort över hur bråttom du har för då lär han inte pruta.
    Och för det priset bör det vara Xenon, Skinn m.m. och nära rostfritt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av saabis86 Visa inlägg
    Men årsmodellen som haft prolblem med oilsludge...drabbade detta Aero lika hårt?
    Ja, oil-sludgeproblematiken är densamma. Men som sagt, oil sludge är något som drabbat bilar med undermålig service och/eller extremt korta körsträckor (motorn får aldrig gå ordentligt varm). Om bilen är välservad och vevhusventilationen uppgraderades när det begav sig (ca 2007) är det inte något problem. Men det gäller ju att syna vid en provkörning, lyssna efter motormissljud och kolla hur avgaserna ser ut, framförallt precis vid kallstart.

    Min största invändning på bilen du länkar till är bristen på bilder. Det lilla man ser antyder en del märken på kofångaren fram, matta strålkastarglas, saknad spoiler läpp, utslitet emblem. Hur ser inredningen ut? Rost på de vanliga ställena syns inte (hundben, baklucka, tanklock). Det framgår heller inte av bilder och text vad den har för utrustning. Sedan är jag allergiskt mot användningen av uttrycket "nybesiktigad" när det var 4 månader sedan besiktningen, vad är det mer säljaren ljuger om?

    Eller så är det ett bra köp just för att säljaren är usel på att skriva annonser. Egentligen kanske bilen är jättefin och ytterst välutrustad, bara att det inte framgår av annonsen.

  18. #58
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    och vevhusventilationen uppgraderades när det begav sig (ca 2007) är det inte något problem.
    ... samt att den regelbundet kontrollerats sedan dess och alltid fungerat.

    Hade jag handlat hade jag tagit en provtur och stannat någonstans och gjort en mätning av kamkedjesträckaren, det tar kanske 10min.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    https://www.blocket.se/Stockholm/Saa...i_73435041.htm

    Fortfarande sugen på denna. Lite orolig bara att den buskörts...Maptune...men kan ju också betyda att nån tagit väl hand om den. Nuvarande ägaren har bara haft den ett år...säger att han köpt den av en saabmekaniker.

  20. #60
    Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av saabis86 Visa inlägg
    https://www.blocket.se/Stockholm/Saa...i_73435041.htm
    .säger att han köpt den av en saabmekaniker.
    Oj har han köpt av en saab mekaniker ;-) då måste den vara perfekt, saabmekar kan man ju alltid lita på..

Liknande ämnen

  1. Önskar Er en Kul Jul!
    Av LasseH i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-12-24, 18:52
  2. Jag önskar köpråd. 9-5 Vector 2001-2007? 70000-120'000?
    Av D4gG3R i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 16:43
  3. Önskar Köpråd 9-5 (biopower)
    Av elpapo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 14:25
  4. Önskar info angående steg 3 till 9000 Aero.
    Av NiklasO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •