Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Byta kopplingsslang OG9-5 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70

    Byta kopplingsslang OG9-5 -04

    Tänkt jag skulle byta kopplingsslangen i mellan slavcylinder och kopplingscylinder sonens 95a års mod 04 har ju blivit ett lite hål i den
    Tittade lite i WIS
    Behöver man verkligen lossa ABS enheten för att kunna lossa slangen upp vid torpedväggen i kopplingscylindern?
    Eller går det ändå att få loss den?
    Har inte vart i garaget än och kollat

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Grattis! Jag råkade ut för samma på min -05
    Ploff så gick pedalen i botten

    Slangen hade skavts på ett ställe vilket resulterade i noll koppling.
    Du har förmodligen drabbats av exakt samma nötningsskada eftersom jag sett det på flera bilar.
    Åtgärden när slangen väl är bytt är att trä på en bit gummislang vid det utsatta stället samt säkra så att slangen är fixerad och inte kan vibrera och skava mot andra delar.


    Till dagens fråga så finns inget behov av att lossa ABS/ESP enheten utan det kommer att ge mer jobb i onödan.
    Minns ej hur mycket jag fick flytta på men gissar att du behöver demontera batteri och lyfta elcentralen men det är inte speciellt svårt.
    Att det är trångt är en annan femma
    Och så är avluftningen lite speciell om man aldrig gjort det förut. Fråga på om du inte hittar när du söker på det.
    Edit: Avsluftning av koppling/slavcyl -> Avlufta koppling OG9-5/OG9-3
    Och när du ändå river detta skulle jag rekommendera kontroll av växellänkage beroende på vad bilen har för chassinummer, 43501883-- har det nya som ofta glappar och med fördel uppdateras till mässingsdito. Läs mer här
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-28 klockan 18:31. Anledning: Länk till avluftningstips
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Tack Herman för svaret
    I det här fallet så var det inte någon nötnings skada på slangen utan den var nog utmattad i gummit ett hål mitt på
    Jag får kolla över länkaget också
    Mvh Uffe

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Slangen ligger och nöter emot ena slangen till värmepaketet har jag för mig. En bra lösning är att skaffa en annan slang och trä på över kopplingsslangen som skydd.
    Har varit med om flertal bilar med kraftig nötning på kopplingsslangen just där. Fattar inte hur Saab tänkte där...

    Men som Herman skrev. Den går att byta utan att lossa ABS aggregatet.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Så har såg min -05 ut och på -07'an finns en liten antydan till samma nötning.
    Det går att lösa på flera sätt innan det gått så långt så att väven syns, antingen med en extra isolering eller att fixera så att kopplingsslangen inte kan röra sig och vibrera/nöta mot kylvattenslnagen.

    Nott_kopplingsslang.png
    Nott_kopplingsslang_skydd.jpg

    Och kikar man lite verkar det inte vara jätteovanligt så lyft på era huvar och kontrollera så ni slipper bli stående och mecka på en "glassmack"
    laga kopplingsslang?

    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-07-11 klockan 18:40. Anledning: Länk till relaterad tråd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Fick exakt samma problem häromdagen..
    Jag märkte först för 3-5 månader sedan att jag tyckte att styrningen kändes "seg" eller hur man ska förklara. Exempelvis i rondeller då jag höll rätt så hög hastighet så kändes ratten/styrningen helt enkelt inte som att det lirade som det skulle.

    Stannade till och kollade styrservooljan (för övrigt rätt så halvkrånglig att "läsa av" utan 10000 lumen på stickan, bara jag eller? :P ) och såg att det behövdes fylla på.
    Köpte 1L på OKQ8, fyllde på och höll lite koll på det där i 1-2 månader, ingen olja behövdes fylla på igen åtminstone.

    För 1 månad sedan (1 månad innan den slangen som HeRmAN länkat bilder på, hålet är på exakt samma ställe) så strulade kopplingen helt plötsligt rätt så halvkraftigt och det speciellt i dragläget.
    Kollade oljenivån - behövde fylla på ca 0,5 dl max - men problemet blev bara värre...
    Slog pannebenet i ratten och körde vidare medans jag planerade en kommande blocketannons så att säga.

    Efter att ha åkt 1 mil ca till en polares garage för ett annat ärende (motorväg + grusväg) i söndags runt middagstid så försvann pedalen från tomma intet då jag skulle åka hemåt. Dum som man är så tryckte man ju ned den ett antal gånger så halva motorn m.m. blev helt nedsölade... brölade av glädje.


    Nu efter min lilla historia så har jag en fråga (som jag egentligen skulle behöva svar på till i morgon då jag ska byta den där rackarn):
    (Förutom att byta den där slangen så ska jag också byta luftningsdelen samt göra en oljeservice m.m.)
    -- Är det något speciellt som jag måste tänka på vid denna insats med slangen? Att lufta systemet är ju självklart
    -- Är det någonting speciellt eller är det helt enkelt att ta bort det gamla, sätta dit det nya och sedan lufta skiten via nippeln på den nya "luftningsdelen" som slangen sitter i?

    Tacksam för svar/hjälp/idéer/förslag!

    Mvh

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Kopplingen använder bromsvätskan, inte styrservoolja. Nivån på styrservooljan och problem med styrningen borde därför inte ha med ditt problem med kopplingen att göra.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Och som Herman skriver så är luftningen av kopplingen speciell, jag misslyckades innan jag läst på hur man ska göra, och jag har luftat en del kopplingar förr


    Själv kollade jag slangarna på mina bilar när jag läste här sist, men dom verkade inte gå emot, funderar på att sätta skydd ändå dock.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Har problem med detta så ser om någon kan hjälpa mig!
    Jag bytte min kopplingsslang idag och skulle lufta nu men får inget tryck. Läste att det skulle gå och göra som med bromsar att man pumpar och håller ner kopplingen och så släpper en på nipplen när pedalen är nere och sen drar åt innan man släpper pedalen. Är detta fel eller?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-11 klockan 09:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Nej, du ska göra på "vanligt" särr, men problemet är att facket för kopplingen (som är en del av bromsbehållaren) är liiitet, så du måste hela tiden se till att det är helt fullt, annars pumpar du in luft..

    Det är inte uppenbart att det är så när man tittar på grejerna, jag fattade ingenting innan nån här sa att det var så, och jag har som sagt luftat kopplingar och bromsar på andra bilar många gånger.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525

    lufta koppling

    Någon som kan beskriva vad "vanligt" sätt är? När jag luftar bromsar så brukar jag fylla behållaren sedan sätta tryckluft på behållaren och slutligen släppa ut luften vid oket. Men det funkar inte för koppling?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-11 klockan 09:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero Kombi -01 för att frakta kite utrustningen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...v%C3%A4gsloket
    Cayman S -06 för att leka på bana:
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Vanligt sätt är väl en som trycker på bromsen och en som lufatr vid oket/koppling, men tryckluft funkar ju med.. MEN, risken är ju större att nivån sjunker under "kopplingsfacket" då.

    Själv gillar jag inte tryckluftsluftning frö det rä så lätt att få slut på bromsvätska, och ännu värre på 9-5.

    Bäst är ju systemen som trycksätter med bromsvätska, men dom som funkar bra är dyra.
    Senast redigerat av GlennB den 2021-07-11 klockan 00:35.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Ibland har jag behövt "Lufta bakvägen" först för att få det att fungera dvs trycka in bromsvätska med en oljekanna eller liknande genom luftningsnippeln.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Den så kallade lavenemangsmetoden

    Så har jag gjort på nån MC med dubbla ok fram nån gång, men hitills aldrig behövt på en bil, men det kan vara ett bra trick att ta till i svåra fall.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Lyfter en skitgammal tråd för att jag står med samma problem som TS. Hur fick ni loss åbäket från där den sitter typ vid torpedväggen? Blir vansinnig, så jag gör troligtvis fel. Skall ju gå utan att lossa bromsservon och abs.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Lossa lilla metalltråden/clipset som håller fast röret i huvudcylinder. Sen dra rakt ut.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Löste det. Det visade sig att clipset skulle dras snett åt höger/nedåt, sett framifrån. En väldigt nöjd och lite skruvmejsel var lösningen. Nu luftas kopplingen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •