Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kontrollera funktion hos recirkulationsmotor OG9-5

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Arm till recirkulationsmotor OG9-5

    Hej igen

    Har de senaste dagarna försökt hitta en ny "arm" till recirkulationsmotorn då min gått av. Det verkar vara ett av "standardfelen" på ACCn hos 9-5orna, men det ger ingen felkod i systemet (så länge motorn funkar) och få märker av detta då man oftast inte kör i recirkulationsläge och spjällen "ramlar ner" i friskluftsläge om motorn inte styr dem.

    Men om man nu vill fixa detta problem, finns armen att köpa separat? Jag har då inte hittat den, bara kompletta motorer på Bildelsbasen, men de är olika för OG och NG(?) (få OG till salu där) och flera av dem har även de en avbruten arm, utan att skroten tyckts notera detta och skriver att motorn är "OK bruksskick". Jag behöver även fästet, så det lutar åt att försöka jaga fatt på en komplett med fäste och arm, så har jag en motor i reserv om den skulle brinna upp. Har förstått att dessa fästen även lätt går sönder då det krävs specialmejsel för att komma åt ena skruven.


    Mvh Kee
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-01-06 klockan 13:05. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Om jag läser rätt (?) i EPC så är det artikelnummer 47 57 340 Länkarm som du ska ha.
    http://www.jimellissaabparts.com/pro...8/4757340.html
    https://www.maptunparts.se/sok/4757340
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tusen tack för länkarna och bilderna, sprängskisser är bra i andra sammanhang också, plus att det är "lätt" att lokalisera delen man behöver om man inte vet vad den heter.

    Det är "länkarm" 4869426 jag behöver. Armen du refererar till är den som i sin tur överför rörelsen från den första armen, till spjället. Men även denna verkar ju finnas hos MapTun och det känns betryggande. Jag behöver förvisso också fästet 4757373 så om jag fyndar från skroten/reservdelsbil, eller om jag får lov att köpa nytt återstår att se, men nu vet jag att det finns alternativ.

    Ett tips till andra Saab 9-5 ägare som vill att ACCn ska funka fullt ut och ännu inte kollat denna arm, är att undersöka om funktionen finns där då det inte ger någon felkod. Dock borde ljudet från fläkten bli väldigt annorlunda om man öppnar/stänger spjällen så det räcker nog med att köra ACCn och testa utan att riva ner klädseln. Jag bara "råkade" se att min arm var av (man behöver inte ens plocka ner motorn) när jag låg och felsökte värmen i systemet.

    Tack igen för länkarna!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  4. #4
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Kontrollera funktion hos recirkulationsmotor OG9-5

    Har gjort en snabb sökning men inte hittat något som stämmer in på mitt problem. Följande gäller en 9-5 aero sportcombi 02.

    Skulle återmontera recirkulationsmotorn idag, men innan jag gör det, vill jag testa funktionen. Kopplar in motorn utan att montera den på plats, startar bilen (ACCn), kalibrerar (noll felkoder), men när jag aktiverar recirkulationsläget på panelen rör sig inte motorn. Jag har dumt nog inte kontrollerat detta tidigare. När motorn är frånkopplad får jag felkod 21.

    Det kan ju vara så att den är trasig trots att det inte ger några felkoder (kanske med Tech2?).

    Finns det något annat sätt att kontrollera funktionen, mäta eller koppla direkt mot en 12v strömkälla?

    På spjällmotorerna vet jag att växellådan kan strula, på dessa brukar armen gå av som var fallet med min.

    Tack på förhand!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    I automatikk er det flere parametre som styrer dette spjeldet/motoren, men ved valg med knappen (manuell) overstyres disse og da skal motoren kjøre. Motoren kan kontrolleres med en 12V strømkilde slik du er inne på, direkte på pinnene #1 og #2 og da skal motoren dreie én vei. Snur du polariteten på spenningen skal den dreie motsatt vei.

    Måling av motstanden i motoren bør gi et resultat mellom 96 - og 40 ohm.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    När jag plockar isär den för att mäta/undersöka så ser jag att det ligger plastfragment från själva "huset" till motorn löst vid utgående axel. Det ser ut som att gjutningar i plastchassiet ska agera "stopp" för motorns ändlägen. Det är dessa stopp som hittas i fragment löst i lådan och axeln kan rotera helt fritt och har därför troligtvis brutit av plastarmen som drar i spjället. Blir till att köpa ny (beg på skroten) motor trots allt ändå.

    Tack för svaret Norrbagge även om jag upptäckte att mitt fel var ett annat.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

Liknande ämnen

  1. Kontrollera LMM OG900
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •