Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Påkörd, rådgivning

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Påkörd, rådgivning

    Lite rådgivning efter att ha blivit påkörd bakifrån i låg fart.


    Jag blev idag lätt påkörd bakifrån när jag körde min 9-5 SC -2003, en sammanstötning i en kö vid ett trafikljus på 40-väg. Det kanske gick i ca 10-20km/h när jag bromsade in, stod stilla & den bakomvarande körde på. Ska kolla filmen i dashcamen när jag är åter hemma, den filmar dock inte bakåt, men ger förhoppningsvis en hint om hastighet & förlopp.


    Ja det var en hyfsat lätt sammanstötning, men bilen hoppade framåt av kollisionen. Jag ser inga direkta skador på den bakre stötfångaren eller de infästningar man kan se underifrån. Mest smårepor i lacken. Motparten hade en Citroen Xsara Picasso -2008. Den såg ut att få mer fysisk påverkan då dimljussargarna hade tryckts utåt/framåt i ytterkanterna.


    Den påkörande medelålders herren av invandrar-ursprung, ville inte göra något & tyckte det var sådant som händer hela tiden. Han hade bråttom till bönen. Jag var lugn, som jag brukar vara, då det inte är någon anledning att hetsa upp sig, men han var väldigt hetsig & snackade så fort så man hade svårt att hänga med. Även om det var en mindre olycka, så ville jag ha personuppgifter. Vilket hade gått snabbt & lätt om alla hållit sig lugna. Men han/motparten hade inte körkort med sig, för det hade han glömt hemma. Han ville inte heller lämna uppgifter om sig. Fick dock hans förnamn & gatunamn + mobilnummer som jag ringde upp på plats, för att se om det var riktigt. Det ringde i hans telefon. Detta visar sig dock nu i efterhand vara ett oregistrerat mobilnummer. Tog en bild på motpartens nummerskylt redan ute på gatan vid kollisionen, vilket gav irritation från motparten, men det ger i.v.f. via Transportstyrelsen en ägare med det förnamn & det gatunamn han uppgav. Ville ta en bild på honom då han inte hade körkort med sig, då blev han aggressiv & bröt bort min mobiltelefon. Fick dock senare en bild på avstånd ihop med min bil & mitt reg.nummer, utan att han märkte detta. Ja motparten jiddrade bort ca 20-minuter med bortförklarande & hånfullt dravel. Nämnde att tillkalla polis, då blev det riktigt upprört. Tillslut gav jag upp, i.o.m. att det var en liten kollision.




    Jag är inte van vid olyckor, som tur är. Några mer eller mindre "dumma frågor".


    -Hur skulle jag betett mig, skulle jag t.ex. tillkallat polis i.o.m. att han inte hade körkort med sig, oavsett olyckans omfattning?

    -Ska man kolla sig själv efter en påkörning bakifrån, även om det var i låg fart? Kände mig öm i svanken/ryggslutet när jag körde vidare efteråt, men vet inte om det hade med saken att göra eller att det bara var för man kände efter.

    -Ska man anmäla till försäkringsbolaget, eller låta det vara?

    -Vad ger med sig först på en 9-5 vid sammanstötning bakifrån?

    -Ska man låta en märkesverkstad kontrollera bilen?


    -Något annat man bör/skall tänka på?


    I övrigt är det bra med mig. Så det är nu förloppet efter det inträffade jag behöver komma på det klara med hur jag ska göra.

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Vid en olycka så ska bägge parter kunna styrka sin identitet om det efterfrågas. Sen spelar det ingen roll om det är en mindre olycka och bilförare emellan eller om det är en olycka där polisen är med. Principen är den samma. Eftersom det kan vara svårt att få verkligt grepp om skadeomfattning när man gör en snabbkoll på plats mitt i trafiken är det än viktigare att man kan få tag på den andre föraren senare.

    Gör en skadeanmälan till försäkringsbolaget, besök läkare för dina skador och om du kollar bilen själv eller på verkstad är upp till dig. Viktigt att du kollar upp dig själv först. Eventuella problem pga pisksnärt i nacke eller rygg kan komma senare.

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Alla dina kostnader betalas av dig eller ditt alternativt motpartens försäkringsbolag. Därför måste du informera ditt bolag. De kan ge råd och kan få fram information om motparten. Han kanske inte har giltigt körkort.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag skulle även konsultera Polis och ev. gör an anmälan.
    Att inte ha körkort med vid för är dessutom ett brott mot körkortslagen (1998:488). Undantag finns "om föraren omedelbart kunnat identifieras" någon som denne försvårat i detta fall.
    Att inte lämna nödvändiga uppgifter är väl smitning även om man är kvar så länge på platsen? en konsultation gör det kanske lättare att ta rätt beslut om anmälan.

    Skönt ändå att det bara är en mindre olycka.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-25 klockan 16:14.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Har du helförsäkrat är det enkelt. Anmäl till ditt försäkringsbolag och låt de ta hela administrationen. Det enda som behövs är regnr och bevisning för krockförloppet, förarens identitet spelar ingen roll ur försäkringshänseende.

    Till nästa gång, se till att ha skadeanmälansblanketter på papper liggande i bilen (kostnadsfritt från ditt försäkringsbolag, beställ några stycken). Innan man lämnar olycksplatsen (jag flyttar i princip aldrig bilen innan detta, även om den står lite i vägen) se till att denna är ifylld och underskriven (det tar typiskt några minuter). Speciellt bra är det (som i detta fall) att få motparten att på blankettens framsida, under observationer, medge att motparten stod still innan krocken -> enkelt utredning hos försäkringsbolaget.

    I detta fall skulle jag ringa personen och genom samtalet dokumentera hur olyckan skett. Den största risken är nämligen att personen ifråga nekar till att det skett en olycka med hans bil. Händer alldeles för ofta.

    Om möjligt, kör till ditt försäkringsbolags drive-in besiktning snarast, invänta inget.

    Om ni gör upp i godo utanför försäkringarna spelar ingen roll för detta, försäkringsbolaget kommer att erbjuda det under resans gång oavsett.

    Polis är sällan lämpligt att blanda in, och saknar betydelse för försäkringsärendet om det inte är en smitning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om det går att bevisa att motparten gjort sig skyldig till brott är HOT om polisanmälan en möjlighet.

    Vittnen är bra att ha. Gärna skriftliga vittnesmål.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om det går att bevisa att motparten gjort sig skyldig till brott är HOT om polisanmälan en möjlighet.

    Vittnen är bra att ha. Gärna skriftliga vittnesmål.
    Vittnen är bra att ha, men något som är mycket svårt att komma ihåg i situationen.

    Hot om polisanmälan ska man vara försiktig med, dels för att man är ute på legalt hal is, dels för att det sällan får någon bra effekt. Undantaget kan vara om motparten tänker smita.

    Det stora problemet med att kalla på polisen är att åklagaren kommer då att bedöma båda förarna och om de kan tänkas ha gjort något fel, och oftast kommer de fram till att det är bådas fel. Att man stått still är ingen garanti för att man inte ska anses medvållande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hot är sällan en bra lösning, en Polisanmälan har ett annat syfte och det är att man bidrar till statistiken över olyckor som i sin tur kan vara underlag till var trafiksäkerhetshöjande åtgärder satts in från väghållarens sida.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har nu kollat dashcam videon. Jag hade stått stilla i ca 21-sekunder när jag blev påkörd. 2st bilar framför mig & rödljus i korsningen. Min 9-5 har automatlåda & är således fotbromsad när jag stod stilla. Bilen hoppar fram en bit vid kollisionen.

    Jag har ringt försäkringsbolagets journummer för rådgivning. Min bil är helförsäkrad. De tyckte jag skulle skriva en redogörelse & skicka in via hemsida. Så det är fixat. Jourkillen som inte gör vållandebedömningar, sade att det vid påkörning bakifrån är i de flesta fallen solklart vad gäller vållandefrågan. Så jag skulle således mest troligt inte behöva ta någon kostnad för reparation. Men om jag inte tycker det behövs, så kan jag stänga ärendet. Dock så kommer motpartens försäkringsbolag först kontaktas & dess försäkringstagare få ge sin redogörelse.

    Han tyckte att det räckte att få registreringsnummer på motpartens bil. Så får försäkringsbolagen lösa resten. Att tillkalla Polis hade troligen inte hjälpt försäkringsärendet något nämnvärt.

    Vittnen fanns säkert, men i en stressad trafiksituation när folk tutar för det står stilla när det slår om till grönt, så var nog ingen intresserad av att stanna för att hjälpa till med ett vittnesmål, eller kolla av om någon behövde hjälp.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Se till att gå till en läkare. Viktigt att ha det dokumenterat där.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Om den andra personen inte kan identifiera sig så är nog det bästa att tillkalla polis, skulle inte förvåna mig om han saknade körkort. Tyvärr så lär ju inte polisen ha tid att komam dit förräns om flera timmar som bäst så det funkar väl dåligt nu 2017..

    Nu har du det ju på film, men annars är väl standard att den andra personen nekar till att ha varit där, det måste ha varit någon annan bil med liknande nummer , och om det var hans bil så var det förstås någon annan som körde, fast han vet inte vem.. och så står du dår och får betala full självrisk eftersom det klassas som smitning från olycksplats och polisen har redan lagt ner ärendet i samma sekund som det inkom.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nu har jag som tur foto på både motpartens bil & registreringsnummer. Samt på motparten själv i egen person, bredvid min bil med mitt registreringsnummer.

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Tror du kan få problem ändå
    Stor risk att motpart saknar körkort, försäkring mm
    Du skulle säkrat vittnesmål från flera och ev tillkallat polisen oavsett vad motparten tycker eller ringt efter några kompisar
    Välkommen till vårt nya Sverige!
    Min kusin var ute för en rätt likadan händelse i Umeå för ett par år sen och de hade ett helvete att få ordning på papper och ersättning!


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Nu har jag som tur foto på både motpartens bil & registreringsnummer. Samt på motparten själv i egen person, bredvid min bil med mitt registreringsnummer.
    - - - Uppdaterad - - -

    I alla såna situationer kan man undra om han rökt på eller intagit andra droger, mkt vanligt i dag.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har nu ringt 1177 Sjukvårdsupplysningen för att få rådgivning ur ett medicinskt perspektiv. En mycket trevlig & professionell sjuksköterska, som även tog kontakt med en ortopedläkare för konsultation. De ansåg att det behövdes ett vårdbesök för dokumentation (för försäkringsbolags ärende), oavsett att det var låg hastighet, men att det räcker med besök hos vårdcentral i morgon, såvida jag inte får några symptom innan dess.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-25 klockan 19:39. Anledning: §1 Sundhet och "netiketten"

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag känner dessvärre också folk som blivit påkörda och fått ett helvete efteråt, i ett fall erkände killen som körde på på plats, och tog sedan tillbaka erkänandet, och plötsligt fanns dte flera vittnen som styrkte HANS version att det var min bekant som gjorde fel.. vittnen som ju inte var där i verkligheten..

    Foton är alltid bra, när jag fick problem i tyskland med att en bärgare pajade min bil så nekade han tydligen till att ens ha bärgat bilen - trots att jag hade ett kvitto, försäkringsbolaget (mitt svenska alltså, länsförsäkringar) tyckte då att "han nekar, så det finns inget case, du kan ju driva det själv om du vill" och lade till "Det hade varit en annan sak om du hade haft foton", då var jag VÄLDIGT glad att jag hade plockat upp kameran och fotat lite, jag hade nämligen en bild på bilen PÅ bärgningsbilen, där man såg både regnumret på min bil, regnumret på bärgninsgbilen OCH företagslogon på sidan..
    (Nu strulade LF maximalt ändå och det slutade med att jag fick hota med advokat och rättegång för att få dom att betala, vilket gjorde att jag slutligen flyttade alla mina åtta försäkringar från länsförsäkringar till annat bolag..)

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det bästa är som Långmilaren säger fyll i blanketten och få motpartens underskrift och erkännande.
    Har varit med om båda sakerna och utan blankett fick jag ingen ersättning alls. Dom ville att jag skulle reparera deras lastbil istället.
    Den andra gången försökte hon efteråt ändra sig och sina uppgifter och det här med att få vittnen
    vid olyckstillfället är svårt men be dom skriva upp sitt namn och telefon nummer kan räcka.

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Man bör för övrigt även ta bilder på skadan som blev på den andra bilen, för helt plötsligt kan den skadan se helt annorlunda ut efteråt, på ett sätt som indikerar att DU gjorde fel..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Polisen ska alltid ringas om det finns personskador. Har man helförsäkring ska man anmäla skadan dit och aldrig diskutera med motparten om andra ersättningssätt. Har man helförsäkring så är det ditt eget bolag som reparerar din bil oavsett skuldfrågan...
    Fredrik J

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Polisen ska alltid ringas om det finns personskador.
    Jag har varit med om det och fick ringa 3ggr då operatören tyckte att varken Polis, Räddningstjänst eller väghållaren borde besväras.
    I det fallet var det blixthalka/svartis och mötande (90km/h väg) snurrade och swichade förbi min nos med någon meter och totalskrotade bilen.
    Operatören undrade t.o.m. om inte jag kunde köra den skadade mannen till en vårdcentral
    när jag 3'dje gången ringde blev det fullt pådrag och det slutade med ambulans och nackkrage för mannen och bärgare till skroten för bilen (nästan ny Volvo S40)
    Så ringa är bra men det är inte alltid den som svarar agerar korrekt (i mina ögon)
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Har man helförsäkring ska man anmäla skadan dit och aldrig diskutera med motparten om andra ersättningssätt. Har man helförsäkring så är det ditt eget bolag som reparerar din bil oavsett skuldfrågan...
    Det kanske stämmer i teorin men ofta byter försäkringsbolagen jobb med varandra och förmodligen jämnar ut det i slutändan.
    Jag har nyss avslutat ett ärende för min fars räkning där allt skulle skötas av vållande motparts bolag vilket är ytterst krångligt.
    För egen del väcker det ju frågor om man har en mer välskött och renoverad bil som många av oss har och jag har vid flera tillfällen frågat mitt bolag hur en ev. skada då skulle hanteras så man inet får någon schablonersättning och svaret har alltid varit "Ta bilder och spar kvitton" men när man sedan pratar med ett annat bolag gör de bedömning på sitt vis och ofta tittar på vad motsvarande bilmodell med så nära mil/år som möjligt kostar på Blocket


    Tipset om att ta foto på hela olyckan är väldigt bra, speciellt då minst någon har kamera med hela tiden i mobil m.m.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Polisen ska alltid ringas om det finns personskador. Har man helförsäkring ska man anmäla skadan dit och aldrig diskutera med motparten om andra ersättningssätt. Har man helförsäkring så är det ditt eget bolag som reparerar din bil oavsett skuldfrågan...
    ..Fast i praktiken kanske du inte är intresserad av att betala exempelvis 6000:- i självrisk om skadorna på din bil bara var lite repor, så det behöver inte bli så.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Påkörd, hur agera?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 23:02
  2. Rådgivning från 9000-proffs önskas
    Av Mr Dezent i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •