Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Påkörd, rådgivning

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Fast i praktiken kanske du inte är intresserad av att betala exempelvis 6000:- i självrisk om skadorna på din bil bara var lite repor, så det behöver inte bli så.
    Den stora grejen med helförsäkring är att du kan starta reparationerna innan skuldfrågan är reglerad, eftersom den enda variabeln blir självrisken (förutsatt att inlösen inte är aktuellt).

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Fast i praktiken kanske du inte är intresserad av att betala exempelvis 6000:- i självrisk om skadorna på din bil bara var lite repor, så det behöver inte bli så.
    I praktiken kan man bestämma det även efter man har anmält till sitt försäkringsbolag. Man betalar ingen självrisk om man inte är vållande.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Så ringa är bra men det är inte alltid den som svarar agerar korrekt (i mina ögon)
    Man kan ju inte strunta i att ringa för att den som svarar eventuellt inte agerar korrekt. Sen är det väl en resursfråga. Kanske har man allvarligare saker än en olycka där någon klagar över nackont även om det kan bli allvarligt det med.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det kanske stämmer i teorin men ofta byter försäkringsbolagen jobb med varandra och förmodligen jämnar ut det i slutändan.
    Jag har nyss avslutat ett ärende för min fars räkning där allt skulle skötas av vållande motparts bolag vilket är ytterst krångligt.
    Det är ju precis vad jag menar. Försäkringsbolagen byter jobb med varandra om bilen är helförsäkrad. Har du endast halvförsäkring får man tjafsa med motpartens bolag själv.
    Ett skäl i sig att ha helförsäkring faktiskt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    I praktiken kan man bestämma det även efter man har anmält till sitt försäkringsbolag. Man betalar ingen självrisk om man inte är vållande.
    Jo, om den andra föraren smiter, eller om olyckan händer utomlands, motparten nekar, och försäkringsbolaget inte orkar driva "fallet".

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Man kan ju inte strunta i att ringa för att den som svarar eventuellt inte agerar korrekt. Sen är det väl en resursfråga. Kanske har man allvarligare saker än en olycka där någon klagar över nackont även om det kan bli allvarligt det med.
    Missförstå mig rätt, man ringer alltid men ibland måste man som inringare vara påstridig.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det är ju precis vad jag menar. Försäkringsbolagen byter jobb med varandra om bilen är helförsäkrad. Har du endast halvförsäkring får man tjafsa med motpartens bolag själv.
    Ett skäl i sig att ha helförsäkring faktiskt.
    Det är just så det inte alltid är i praktiken, i fars fall var/är han helförsäkrad men jag har ändå fått förhandla och tjafsa med motpartens bolag.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det bästa är som Långmilaren säger fyll i blanketten och få motpartens underskrift och erkännande.
    Har varit med om båda sakerna och utan blankett fick jag ingen ersättning alls. Dom ville att jag skulle reparera deras lastbil istället.
    Den andra gången försökte hon efteråt ändra sig och sina uppgifter och det här med att få vittnen
    vid olyckstillfället är svårt men be dom skriva upp sitt namn och telefon nummer kan räcka.
    Just erkännande, eller ställningstagande i skuldfrågan, är väldigt svårt eller rent av olämpligt att få någon att skriva på på plats. Det är dessutom lätt att snacka bort efteråt med "pressad situation"-argumentet.

    Det man ska försöka få på dokumenterat är fakta (=framtida bevis), d.v.s. "vi undertecknade har idag kl12.34 krockat vid pillesnoppvägen 3 i ballefjongbergen med skador på höger bakskärm på bil ABC123 och kofångare fram på bil DEF456. Förare vid tillfället var undertecknade Kalle i ABC123 och Janne i DEF456. Inga passagerare i någon av bilarna". Sedan kan det med fördel kompletteras med bilder på bilar, trafikmiljön, körkort och personer.

    Sedan kan man såklart bestämma gemensamt att göra upp och lösa skadorna utan inblandning av myndigheter eller försäkringsbolag, d.v.s. att man inte gör något mer med pappret än att arkivera i en låda hemma.

    Jag skulle aldrig någonsin släppa iväg en förare jag kolliderat med (oavsett vem som är skyldig) utan att vederbörande fått visa legitimation. Om motparten vägrar, ja då är det ju läge att be någon myndighetsperson (=polis) komma dit för att bevittna situationen.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2017-06-26 klockan 15:22.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Missförstå mig rätt, man ringer alltid men ibland måste man som inringare vara påstridig.

    Det är just så det inte alltid är i praktiken, i fars fall var/är han helförsäkrad men jag har ändå fått förhandla och tjafsa med motpartens bolag.
    Dags att byta försäkringsbolag....

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Efterklok? I min fars fall är hand bolag Länsförsäkringar som många tycker är bra, motparten hade If
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det man ska försöka få på dokumenterat är fakta (=framtida bevis), d.v.s. "vi undertecknade har idag kl12.34 krockat vid pillesnoppvägen 3 i ballefjongbergen med skador på höger bakskärm på bil ABC123 och kofångare fram på bil DEF456. Förare vid tillfället var undertecknade Kalle i ABC123 och Janne i DEF456. Inga passagerare i någon av bilarna". Sedan kan det med fördel kompletteras med bilder på bilar, trafikmiljön, körkort och personer.
    Och det är just det man fyller i på blanketten mm. så att man inte glömmer någon uppgift i den förvirrade situationen.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Trevligt med informativ diskussion.

    Jag har i.v.f. idag varit hos vårdcentral & fått det dokumenterat/journalfört. Läkaren sade att det var bra att dokumentera & att det är nödvändigt för eventuella framtida försäkringsfrågor, om något skulle uppstå som kan sättas i samband med olyckan. De gjorde ett flertal sådana undersökningar dagligen & det gick snabbt. Koll av bl.a. nacke, axlar, ryggrad, känsel i händer & armar, samt styrka i händer & armar. Frågor om det "pirrar" någonstans.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Trevligt med informativ diskussion.

    Jag har i.v.f. idag varit hos vårdcentral & fått det dokumenterat/journalfört. Läkaren sade att det var bra att dokumentera & att det är nödvändigt för eventuella framtida försäkringsfrågor, om något skulle uppstå som kan sättas i samband med olyckan. De gjorde ett flertal sådana undersökningar dagligen & det gick snabbt. Koll av bl.a. nacke, axlar, ryggrad, känsel i händer & armar, samt styrka i händer & armar. Frågor om det "pirrar" någonstans.
    Bad du läkaren skiktröntga dig, även ultraljudsundersökning? Du kanke kan ha fått invärtesskador eller skadat allvarligt C5 kotan.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Bad du läkaren skiktröntga dig, även ultraljudsundersökning? Du kanke kan ha fått invärtesskador eller skadat allvarligt C5 kotan.
    Det tror jag är att ta i lite onödan efter en lätt sammanstötning.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Lite rådgivning efter att ha blivit påkörd bakifrån i låg fart.
    Jag blev idag lätt påkörd bakifrån när jag körde min 9-5 SC -2003, en sammanstötning i en kö vid ett trafikljus på 40-väg. Det kanske gick i ca 10-20km/h när jag bromsade in, stod stilla & den bakomvarande körde på. ...Kände mig öm i svanken/ryggslutet när jag körde vidare efteråt, men vet inte om det hade med saken att göra eller att det bara var för man kände efter.
    .
    .
    Jag har nu kollat dashcam videon. Jag hade stått stilla i ca 21-sekunder när jag blev påkörd. 2st bilar framför mig & rödljus i korsningen. Min 9-5 har automatlåda & är således fotbromsad när jag stod stilla. Bilen hoppar fram en bit vid kollisionen.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Efterklok? I min fars fall är hand bolag Länsförsäkringar som många tycker är bra, motparten hade If
    Många tror ju också att Länsförsäkringar är ett och samma bolag över hela landet...

    Varför tyckte dom att du skulle sköta det själv?
    Fredrik J

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Många tror ju också att Länsförsäkringar är ett och samma bolag över hela landet...
    Varför tyckte dom att du skulle sköta det själv?
    Bra att veta att det är olika.
    De sa att det är så de alltid gör trots jag tyckte det var märkligt men kontakten jag hade på IF (Patrik i Västerås) var resonabel så det fick bli så och frågan löstes ändå så att jag/vi blev nöjda

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Länsförsäkringar tyckte ju att jag skulle sköta mitt ärende mot det tyska bolaget själv.. mycket snällt, inte.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Tyvärr är man ju tvungen att använda det länsförsäkrinagrbolag som finns i den region där man bor. Jag har LF älvsborg och har fått hjälp. Men skillnaden kan vara stor mellan de olika LF-bolagen både i villkor och premier. Fick även ett brev där man förklarar varför jag inte fick hjälp en annan gång. Det berodde på att jag hade halvförsäkring.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det tror jag är att ta i lite onödan efter en lätt sammanstötning.
    NEJ!!!! Han krockade med bilen i en hastighet av 20km/h vilket är jämfört med att ramla från 20 meters höjd. Du vet inte vad du snackar om. Ger råd till vår fågel som var med olyckan att göra återkontroller hos läkaren i minst 6 månader framåt. För om du läser vad han säger här Herman: Det kanske gick i ca 10-20km/h när jag bromsade in, stod stilla & den bakomvarande körde på. ...Kände mig öm i svanken/ryggslutet när jag körde vidare efteråt...

    Har du själv varit med om bilolycka? Tänk själv hur illa det är vid den hastigheten...
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  17. #37
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    NEJ!!!! Han krockade med bilen i en hastighet av 20km/h vilket är jämfört med att ramla från 20 meters höjd. Du vet inte vad du snackar om.
    20km/h motsvarar INTE ett fall från 20m, snarare 2m.

    20m fall ger en hastighet på över 70km/h!

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Då måste jag ge min åsikt i det hela. Av en helt annan anledning hade jag för inte så länge sedan en diskussion med en polis gällande ett liknande ärende. Han höll med om det mesta jag sa.

    (INNAN polis tillkallas) Så hade jag nog inledningsvis gjort precis som dig Fredrik. Blir man påkörd bakifrån så vågar jag nog påstå att 99% av fallen så är det den förarens fel. Om vi vidare utgår från att olyckan skett i relativt låg hastighet och alla inblandade personer till synes är okej, och fordon är körbara från plats, så bör dom inblandade prata om de ser situation ur samma synvinkel, och utbyta regnr o personuppgifter, dokumentera skador på bilar, även uppgifter om försäkringsbolag & vilken typ kan va av intresse beroende på kunskap.
    Här har vi fel nr1. Kan någon inte styrka sin identitet, hade jag RING polis direkt.
    (Det finns många idioter i trafiken, och förlåt mig, men många av dom är invandrare. Reglerna i deras land är helt enkelt inte lika civiliserade)

    Därefter ska du alltid snarast uppsöka vårdcentral. Om inte annat för dokumentationens skull.

    Visst har du fullskydd om du har HEL, men om det inte är DITT fel vill du ju slippa självrisk á tusentals riksdaler.

    PS. Jag har Länsförsäkringar i allt. Finns inget bättre.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-07-04 klockan 19:18.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Påkörd, hur agera?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 23:02
  2. Rådgivning från 9000-proffs önskas
    Av Mr Dezent i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •