Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Mycket orolig framvagn OG9-3 Aero

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Mycket orolig framvagn OG9-3 Aero

    Sedan två veckor ägare av en 9-3 Aero -01. Den är helt ok och stabil i högre farter på medelbra asfalt. Men är farten lägre (sådär upp till 70kmh) så är den extremt spårkänslig för allt från räfflade vägmarkeringar till ojämnheter. Om jag tex lunkar fram i lagstadgad fart på hyfsad asfalt som vid någon punkt skiftar till grövre asfalt börjar ratten leva sitt eget liv och även om bilen generellt tenderar att dra måttligt till vänster kan ratten då snabbt börja vandra till höger och blir allmänt orolig och nyckfull om jag inte håller i den. Det "känns" som att framvagnen är jättelätt och hjulen vandrar som de vill. På jämn grusväg funkar den också ok men gropig asfaltsväg får den att studsa runt på obehagligt oförutsägbart sätt, särskilt när det går lite fortare.

    Jag har bara ägt den här bilen i två veckor. Det är också så att jag var medveten om att det vid den nygjorda besiktningen anmärkts på att båda framfjädrarna var av längst upp även om detta är svårt att se med mitt rätt amatörmässiga öga. Även andra som kan mer har kollat och har svårt att se var det är av. Jag har köpt nya framfjädrar och ska byta snart och hela framfjädrar är väl nåt man bör ha. Men förklarar dåliga fjädrar den extrema spårkänsligheten vid lägre farter? Ratten kan börja vandra lite som den vill ibland när jag bara backat ut från parkeringen och sen glider fram i 40kmh.

    Den har original 17 tum och nya däck sedan i höstas. Champiro UHP1 215/45. Men nu när jag kollat verkar de rätt billiga och kanske kan vara en orsak till spårkänsligheten?

    Jag fick bilen till ett mycket bra pris och gillar den skarpt. Den är snygg och cool. Den har gått 27000 mil men har lite rost och bortsett från Sid'n som jag ska reparera så funkar all elektronik och ac. Motor och växellåda funkar också bra tycker jag. Jag har stor lust att investera arbete och en rimlig summa pengar i den här bilen men känner att i så fall är första prioritet att åtminstone någotsånär få bukt med framvagns-oroligheterna.

    Tacksam för råd eller pekpinnar. Martin
    Senast redigerat av montahue den 2017-06-24 klockan 04:49.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Midsommar-full. Ursäkta språket. Men.

    Fjädrarna är av, så det är såklart första problemet att ta hand om. Annars är din bil rent allmänt ganska kass på väghållning. Kåtsnokssyndromet heter det lite skämtsamt. Det finns lite grejer att förbättra det med såsom ett sånt stag som går mellan fjäderbenen, men det första steget är såklart att se så att allt är okej såsom dämpare fjädrar och däck samt trycket i dessa.

  3. #3
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jo jag har förstått att det är en kass bil på många sätt när det kommer till chassit och kan leva med att den är sån och att det lyfter o vandrar i framändan när jag gasar för hårt. Jag har också hört att den har svårt för att gå rakt framåt även som ny. Nu är den ju snart 17 år gammal och jag kan leva med dålig grundkonstruktion. Men det blir lite drygt när den överraskar när jag kör 2km till ica maxi. Men det är kanske bara sån den är?

    Jag fick som sagt bilen jättebilligt men det fanns också noll servicehistorik. Jag har just bytt bussningarna där bakvagnen hålls i chassit för de fick en tvåa på besiktning. När jag fått den ombesiktigad ska jag byta fjädrarna. Kanske är det en bra ide att byta stötdämparna samtidigt när jag ändå håller på? Jag ska kolla däcktrycket.

    Jag har hört uttrycket Kåtsnokssyndromet och tror jag fattar vad som menas med det men det är väl inte samma sak som att ratten kan börja vandra än hit o dit när man kör i 40? Eller? Hoppas midsommaren varit bra.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-24 klockan 09:44.

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Subframestag o styrväxelstag gör den stabilare, men du har troligen andra småfel att fixa.
    hur slitna är fjädrar o dämpare samr bussningar? 27 kilomil är långt på originalgrejer, jag har 215 hjul på min med usa-fälar eftermarknad och den går bra och vandrar inte på vägen

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Med dessa miltal så är det mycket som kan göra att den går som en orolig snok,även i låga hastigheter.
    Standardåtgärder för dylika fel.
    Däck,klokt ringtryck och mönster. Vissa fabrikat är bättre än andra men har du kollat ovanstående så är du långt gången.

    Fjädrar och dämpare. Redan nu har du brustna fjädrar,tillsammans med dåliga dämpare är det inte alls konstigt med beteendet. Kom ihåg att nya "billiga" dämpare är bättre än dyra gamla.

    Hjulinställning,också en självklar punkt för vettigt beteende. Trots nya fjädrar,dämpare och däck så fungerar det inte bra om hjulen står "kvart i sju". Då kan du även få fram om bakänden står klokt,ibland har bakaxeln fått en smäll.

    Sen kommer bussningar in i bilden, i bärarmar,kränghämmare och styrväxel.
    Men bytt INTE bussningar först utan att veta att dom andra punkterna är bytta/kontrollerade,då kommer det slita på dom nya bussningarna och även mer på dom du inte bytt.

    Jo og9-3 är vinglig men dom går att få vettiga,iaf så man inte biter av sig tungan vid gaspådrag.

    /M

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Min 9-3 Aero 2000 går väldigt stabilt och lugnt på vägen, den spårar inte. Gasar man hårt så drar den såklart i sidled men det är ju inget problem när man har vant sig vid bilen. Bilen har väldigt mycket karaktär, speciellt jämfört med många av dagens skitbilar. En framfjäder gick av någonstans runt 12kmil. Fjädrar, fjäderben och mycket annat är bytt men stötdämparna fungerar fint fortfarande.

    Bilen är väldigt känslig för bredden på däcken. Med original 205/50R16 så var det oroligt och stötigt. Nu kör jag med 195/60R15 vilket har förvandlat bilen kraftigt till det bättre vid körning på våra vanliga skitvägar som ofta liknar en potatisåker mer än väg. Jag är osäker men tror att 2001 fick större bromsar så 15tums fälgar går nog inte på. Om inte de ovan nämnda åtgärderna räcker så kanske det hjälper att gå ner ett snäpp på däckens bredd och köp något vettigt fabrikat på däck.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-genom-tiderna

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    När jag köpte min 9-3Aero (från 2000 med Michelin 205-däck) 2003 hade jag problem med att bilen vandrade i sidled (vid jämn fart) på ett oacceptabelt sätt. När jag testade olika toe-in värden upptäckte jag att den gick bäst om jag ställde in exakt på rekommenderat värde.

    SAAB rekommenderar 1,6 mm toe in +-0,5 mm (vid 16-tumshjul) och min bil gick bäst vid exakt 1,6 mm toe in

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    När jag köpte min 9-3Aero (från 2000 med Michelin 205-däck) 2003 hade jag problem med att bilen vandrade i sidled (vid jämn fart) på ett oacceptabelt sätt. När jag testade olika toe-in värden upptäckte jag att den gick bäst om jag ställde in exakt på rekommenderat värde.

    SAAB rekommenderar 1,6 mm toe in +-0,5 mm (vid 16-tumshjul) och min bil gick bäst vid exakt 1,6 mm toe in
    Märkligt! Man kan nästan tro att Saab räknat på och testat ut det själva!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag tror inte att det är så konstigt. SAAB har förstås testat ut detta och sedan satt ett toleransområde runt detta "bästa" värde som man också anser är OK. Om inte annat för att det skall bli enklare för verkstäderna att ställa in framvagnen utan att behöva göra detta "för noggrant" och dyrt

    SAAB har andra rekommendationer för andra hjul till og9-3.Tex
    för 15"-hjul 1,5 mm+-0,5
    för 17"-hjul 1,3 mm+-0,3
    Senast redigerat av Per L den 2017-06-24 klockan 21:05.

  10. #10
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Den har sina egenheter den här bilen och den är lite dryg Men den har som du säger otroligt mycket karaktär och jag högg direkt utan att tänka särskilt praktiskt när jag fick tillfälle att köpa den. Bromsskivorna fram är stora på denna. Men bortsett från det har jag lite svårt för att sätta ett par 15 tummare på den eftersom den för mig kräver 17 tum, varken mer eller mindre och helst orginalfälgarna för att se rätt ut. Fast det är ju en smaksak. Men den saknar vinterdäck och jag har tänkt mig nya 195 vinterdäck av bättre kvalite på 16 tums fälg. Sommardäcken jag har är som sagt 17 tum 215/45 och kan dessutom vara av tvivelaktig kvalitet.

    Jag byter nog dämparna samtidigt som jag ändå ska byta fjädrarna, vill hålla detta på budget men när jag ändå håller på så är väl ett par nya billiga stötdämpare för 350kr/st en rimlig investering även om de som sitter där kan vara ok? Jag har som sagt noll servicehistorik på bilen bortsett från att grannens grabb som jag köpt den av ägt bilen i knappt två år och har kostat på nytt 3tums avgassystem och nya sommardäck

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Med dessa miltal så är det mycket som kan göra att den går som en orolig snok,även i låga hastigheter.
    Standardåtgärder för dylika fel.
    Jo jag har ju börjat fatta att det inte finns en quickfix och jag lär ta en sak i taget. Ska byta fjädrarna och sannolikt också stötdämparna innan jag fortsätter beklaga mig Det känns dock som att däcken som sitter på kan bidra en hel del till att bilen spårar så extremt lätt, fast jag har egentligen ingen aning. Jag är ok med att den beter sig som den gör när turbon kickar in som hårdast på treans växel, det är mer oberäkneligheterna vid vardagslunk som är dryga och tillomed känns lite små-farliga om man brister i uppmärksamhet vid fel tillfälle.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-25 klockan 08:01.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Medlem#
    10826
    Min 9-3og aero coupe 2002 har stabil (till och med lite stötig) fjädring, det mesta är bytt fram och den är lite sänkt av tidigare ägare, samt har 18" hjul. Den ligger mycket bra i kurvor och drar mycket mindre i sidled vid acceleration än min 9-3og se med orginalfjädring, trots dubbelt så mycket kraft i motorn. Trots det, gör den precis som din och drar iväg vid längsgående fördjupningar i asfalten i måttliga farter.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av R00S den 2017-06-25 klockan 09:22.

  12. #12
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Det som är slående med också min (nu efter två veckors ägande av bilen) är hur otroligt bra den tar kurvor även i högre farter. Den är kul i kurvor och går dit man styr den. Till o med att parkera har blivit lite roligt för den känns lite "go-kart" och smidig i trånga utrymmen. Det känns som man har helt kontroll på vart bilen börjar o slutar och den kan kan vända på en femöring. Nu jämför jag ju iofs mest med de 9000 jag kört under många år, men ändå Så det känns ju lite trist när man glider fram i typ 40 och ratten börjar leva sitt eget liv pga. en räfflad vägmarkering eller lappad asfalt. Men som sagt, jag ska inte beklaga mig allt för mycket mer innan jag åtminstone bytt de trasiga framfjädrarna. Har just fått hjälp att reparera den rostiga baljan i bakändan så att jag kan ombesiktiga bilen och samtidigt behålla dragkroken. Efter ombesiktning ska jag ta itu med framvagnen.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Medlem#
    10826
    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    Efter ombesiktning ska jag ta itu med framvagnen.
    Skriv gärna och berätta vid fixade om du får kläm på det. Det vore ju trevligt att slippa ha en bil som gillar att gå rakt fram i låga farter och en annan när man vill få ett fånigt leende varje gång det kommer en varningsskylt för krokig väg.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42
  2. 9-5 Aero -00, Orolig över mitt laddtryck på 1.7 Bar!
    Av Tuchpad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 12:03
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 04:34
  4. 9-3 aero framvagn
    Av Raggarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •