Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Spänningsfall säkring 13, 9000 -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -

    Spänningsfall säkring 13, 9000 -97

    Efter byte av "musbio" (färddator) började trasslet: varvräknare, hastighetsmätare, bränsle och tempmätare pajar ur helt eller fladdrar, samtidigt som gången blir ryckig, bilen går som skit när felet kommer. Har mätt säkring 13 som visar varierande spänningsfall, ibland ner till ca 5-6 Volt. Schemat säger direkt anslutning till +15 på tändningslåset. Byte av kontakt, tändningslås? Någon som har förslag?

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  2. #2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Byt tillbaks musbion.
    Tackar. Verkar logiskt. Ska prova igen. Men spänningsfallet på säkring nr 13. Enl. Haynes schema ska den matas direkt från tändningslåset...?

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Klokt råd! Efter bygling istf paj fototransistor i min gamla, fungerar nu allt normalt, men med starkt lyse hela tiden! Tack för gott råd!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Prova att sno ljussensorn ifrån den trasiga musbion eller prova dig fram med lite olika motstånd t.ex 100k istället för att bygla.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Ja, har funderat på det. Kommer senare när jag fått ordning på spänningsfallet. Har idag noga kollat alla grönvita anslutningar och pressat om dessa, rullpressning så får närmaste tiden visa om felet är fixat, eller om fel i musbion orsakar spänningsfallet.

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    I tilfelle spenningsfallet nå ikke har blitt borte, er kontaktsettet til tenningslåset én annen mulig kilde til problemet, slik du selv er inne på. Dette kan enkelt kontrolleres: Ta av minuspolen på batteriet og mål motstand mellom plusspolen og sikring #13 mens tenningsnøkkelen vris fra "LOCK" (eller "ACC") til "ON" (og tilbake). Her skal det måles 1 ohm (eller så) umiddelbart når "ON" velges, hver gang. Om målingen viser varierende (glapp) / høyere motstand vet du at problemet ligger i kontaktsettet.

    Det er ellers ikke underlig at bilen går dårlig om spenningen over #13 (, #1 og #4) dropper ned til 5-6 V når en ser hvor den også benyttes ifm. motorstyring: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13766.pdf
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Stort tack till alla som hjälpt till. Felet avhjälpt genom ny rullpressning av flatstiftkontakt på grov grön/vit kabel till terminalen bakom handskfacket direkt från tändningslåsets kontakt, ett skitfel lätt avhjälpt bara man hittar det. Har nu fungerat i 3 dagar utan problem!

Liknande ämnen

  1. Flytta bak batteriet Saab 9000 / Spänningsfall
    Av 9000cse95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 11:26
  2. Spänningsfall - Orsaker?
    Av Manick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 11:49
  3. [LÖST] Säkring 19 går sönder (bränslepumpssäkring) OG9-5 B308 -99
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 21:23
  4. Små spänningsfall då och då
    Av marcusab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 18:27
  5. Spänningsfall.
    Av bwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 13:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •