Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Pipande ljud kort efter start NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Pipande ljud kort efter start NG9-3

    Tjena alla, nybliven Saab ägare här. Jag har en fundering angående ett ljud som dyker upp efter start, efter cirka 100m körning så ljuder en ton i kanske 1 - 1.5 sek. Låter lite som en summer. Någon som vet vad det kan vara ?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS

    Jag tror vi skall börja här
    och sedan gå vidare med läsning här för att avsluta med detta

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS

    Jag tror vi skall börja här
    och sedan gå vidare med läsning här för att avsluta med detta
    Tack skall du ha.

    Jo nog för att sökfunktionen är bra, likaså google. Måhända att jag är värdelös på att söka och att frågan är dum. Men sökning på mina "problemformuleringar" ger allt annat än relevant information. Jag tvivlar på att det rör sig om ett problem överhuvudtaget eftersom bilen går som den skall, dock är jag nyfiken.

    Bilen är en Saab 9-3 aero 2.8t v6 från 2006. Dumt av mig att inte tillhandahålla den infon från start, helt klart. Rubriker är svårt.
    Ljudet ljuder varje gång efter start efter ca 100m körning.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är ju framför allt information om vad det är för bil som är relevant, Jag har inte ljudet i min 99'a från 1983


    Kan det vara klämskydd i fönsterhissar som behöver kalibreras? Läs instruktionsboken (Som man bör läsa från pärm till pärm när man köper ny bil)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Beskriv gärna ljudet lite mera ingående.

    Kommer det framifrån/bakifrån.
    Låter det mer i- eller utanför bilen?
    Låter det oavsett om du kör eller står still?
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Har samma mystiska ljud..från typ sidospegel hållet elhiss knapparna ? Ja mysko ljud är det.mitt uppkommer 10-20 sec efter start av bilen
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Jag gissar att det uppkommer exakt när du passerar 30km/h och att det upphör om du fäller in speglarna när du parkerat och låter bilen fälla ut dem själv när du kör iväg. Enbart sant om du har elinfällbara sidobackspeglar.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Skyldig Visa inlägg
    Jag gissar att det uppkommer exakt när du passerar 30km/h och att det upphör om du fäller in speglarna när du parkerat och låter bilen fälla ut dem själv när du kör iväg. Enbart sant om du har elinfällbara sidobackspeglar.
    Jag gick ut och testade fälla in speglarna och körde en sväng, mycket riktigt så fälldes dom ut strax efter 30km/h och inget pipande hördes. Stängde av bilen, startade upp och körde iväg igen utan att rört speglarna. Inget ljud!
    Men då återstår ju varför det pep från början? Instruktionsboken gjorde mig inte klokare på den biten. Nån varning om att saker och ting inte sker i tänkt sekvens ?

    Tack till HeRmAN för bättre trådtitel

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av xgis den 2017-06-20 klockan 19:54.

  9. #9
    De piper för de vill bli motionerade.. ;-) Annars säckar de ihop! Nä men så tolkar jag det.. :-D

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    20
    Har haft samma ljud och får det om speglarna har varit infällda. Bara då och det återkommer några gånger även om de varit utfällda efter låsning. Kan kanske vara nåt glapp så bilen inte riktigt fattar att de redan är ute? Uppkommer enbart på förarsidan för min del.
    9-3 -09.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  11. #11
    Jag har också hört det.. Nu var det ett tag sen sist, men har börjat använda dem lite mer :-)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Mina backspeglar gnäller/låter så också, fast rätt sällan som tur är. Fäller in dom väldigt ofta ska tilläggas.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Aha, är det det som låter! Har funderat på det också flera gånger Och ljudet kommer som sagt någonstans ifrån vänster framdörr/spegel.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33

    Pip i vänsterdörren kort efter start NG9-3

    Någon som vet vad det kan vara som tjuter/piper i vänsterdörren på min 9-3 -08.
    Ljudet varar i cirka 10sek och kommer efter att man kört bilen i cirka en minut, någon enstaka gång har det kommit efter 3-4 minuter.

    Kan det ha något med låset att göra?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Får för mig att det hade att göra med backspegeln och dess funktion. Brukar du köra in speglarna när du parkerar? Testa ev i felsökningssyfte att låta speglarna vara inne när du åker iväg (de fälls ut automagiskt ganska snart).

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33
    Tackar för svaren, det där med speglarna var intressant. För när jag glömmer fälla ut speglarna, så fälls de ut precis på den plats där som tjutet brukar komma när jag åker hemifrån.

    Inser att jag skulle sökt och googlat på pip istället för tjut :-(
    Senast redigerat av perk den 2017-07-03 klockan 11:01.

Liknande ämnen

  1. Konstigt ljud vid start efter att sid la av 9-5 aero -00
    Av Westside i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 22:21
  2. Högt pipande ljud efter nya slutsteg
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 18:10
  3. Saab 900 i -90 ( Ej turbo )Stannar kort efter start / svag
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 21:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •