Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Ryckig gång OG9-5

  1. #21
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Min 9-5 2,0t bio M-06 kunde smårycka. Detta när det blev riktigt varmt ute. Lite som BF95 en varm sommardag om bilen är påställd. Den hade alltid en felkod liggande på at de båda potentiometrarna i spjälljuset hade för stor diff. Gjorde inget åt det innan jag släppte bilen.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, Pirat TK hör inte hemma i bilen vare sig den ger ryck eller ej

    Spjällhus var bytt till ett begagnat, fanns felet innan och bytet inte gjorde skillnad?
    Finns det första spjällhuset kvar så prova att ta isär och rengör med en Throttle Body Cleaner om TK byte inte hjälper

    När kom felet?
    Finns Original TK'n kvar?
    Ringde meken förut och han menar på att det är en äkta kassett jag har. Köpte den för två tre år sedan. Har tydligen.gått upp i pris.

    Ska kolla oavsett sen.

    Den här slangkopplingen fattar jag inte riktigt. Du får gärna beskriva lättare med ord haha

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av oliverw Visa inlägg
    Ringde meken förut och han menar på att det är en äkta kassett jag har. Köpte den för två tre år sedan. Har tydligen.gått upp i pris.

    Ska kolla oavsett sen.

    Den här slangkopplingen fattar jag inte riktigt. Du får gärna beskriva lättare med ord haha
    Wastegaten såg rätt rostig ut... kan det vara den som är boven??

    Svår att lossa? Vad gör jag med den sen?

    Jävligt gött att du och ni andra hjälper mig

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det fram gick ju inte att det var bilen hela livshistoria i första inlägget men några bilder på TK', borde räcka för att avgöra om det är Original eller ej.

    Att koppla om till GLT: Lossa C och W vid ventilen och koppla ihop dem med en skarvnippel, rak eller vinklad kvittar
    Vad är det som är rostigt? Att turbon är rostbrun är normalt.
    WG syns inte eftersom den sitter på insidan utan man ser bara hävarmen.
    Det är hävarmen man skall kunna röra och den skall löpa mjukt och fint

    Principbild (ej Saab)

    Källa: Bilden finns på denna sidan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tror iaf på Pirat-kassett.

    Inte ens med känningar gick dom att köpa för 1800kr då, kostade runt 3000kr för 2-3år sedan.

    Foto gäller och att prova med en 100% original.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    5
    Medlem#
    10520
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    @aktiebolaget Har du använd OEM vevaxelgivare och TK?
    Såg att TKn var helt anonym när jag kollade - inget spår av varken tillverkare eller version. Har skickat efter en original för att vara på den säkra sidan.
    Saab 9-5 BioPower Vector -06

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    @aktiebolaget Är den omärkt är det mycket troligt att det är en pirat, de jag sett har dessutom en slätare lack än OEM
    Ta gärna lite bilder på den gamla
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av aktiebolaget Visa inlägg
    Såg att TKn var helt anonym när jag kollade - inget spår av varken tillverkare eller version. Har skickat efter en original för att vara på den säkra sidan.
    Att ha original-kassett (ny eller begagnad) är inte att vara på den säkra sidan, det är på den nödvändiga sidan. Det är högst troligt att hela ditt problem beror på pirat-tändkassetten, men utöver det riskerar du följdskador av pirattändkassetter: http://forum.saabturboclub.com/showt...95#post1385295

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Har för mig jag läste nån som körde pirat eller en def TK, Katten, Downpipe, lambda fick bytas ut, pga av oförbränt bränsle som förstörde alltihop.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Tjenare grappar.

    Nu har jag kollat lite...

    Testade att köra med w och c ihopkopplade - ingen skillnad. Rycker lika mycket.

    Provade även att känna på wastegatearmen... Den sitter ganska hårt tkr jag, men det kanske den ska göra... ? Min mek sa att vi kunde pröva att gasa upp bilen på tomgång för att se om armen rör på sig. Den rörde på sig och gick tillbaka. Hur mycket ska den röra på sig och hur mkt ska man behöva gasa för att den skall röra sig? Vi varvade upp bilen till 4-5000 varv och då rörde den på sig åt sidled höger.

    Tändkassetten känns legit. Tog bilder på den idag saaaaaab.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Just det... Jag bytte främre lambdasonden för en vecka sedan. En äkta bosch 1500. Stod tom saab på den. Vi passade även på att byta den bakre. Tyvärr valde vi en universal biltema skit, så nu har motorlampan börjat lysa igen.. Första gången på tre år den lyser, så det måste ju ha med sonden att göra... Tänkte köpa en ny imorgon och sätta dit den... Skit ock

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    5
    Medlem#
    10520
    Igår kapsejsade det helt, bilen gick så dåligt på väg hem från jobbet att jag tvingades vända om. Men som tur är hade jag tidigare under dagen hämtat ut nya TKn på posten så jag bytte ut den - bilen startade utan problem och jag kunde ta mig hem. På pluskontot kan tilläggas att siffrorna för bränsleförbrukningen på SID gick stadigt neråt. Återstår att se vad som händer vid längre körningar men just nu verkar allting positivt.

    Som HeRmAN var inne på så är piratkasetten åtminstone fint lackerad. Den är lackerad runt om, svart och fint. OEM kasetten däremot är endast lackerad svart på ovansidan - på undersidan är det grått.
    pirat tk.jpg
    Piratkasetten är tillsynes helt anonym i botten, det enda som kan skvallra om sin härkomst är en kod(?) stämplad mellan spolarna som vid en sökning på Google inte gav någon träff.
    Saab 9-5 BioPower Vector -06

  11. #31
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Byt stift lite snabbt nu så inte det har hänt något med dom nu när du fått en riktig TK i bilen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Skönt med lite framgång

    Citat Ursprungligen postat av oliverw Visa inlägg
    Tjenare grappar.

    Nu har jag kollat lite...
    Testade att köra med w och c ihopkopplade - ingen skillnad. Rycker lika mycket.
    Provade även att känna på wastegatearmen... Den sitter ganska hårt tkr jag, men det kanske den ska göra... ? Min mek sa att vi kunde pröva att gasa upp bilen på tomgång för att se om armen rör på sig. Den rörde på sig och gick tillbaka. Hur mycket ska den röra på sig och hur mkt ska man behöva gasa för att den skall röra sig? Vi varvade upp bilen till 4-5000 varv och då rörde den på sig åt sidled höger.

    Tändkassetten känns legit. Tog bilder på den idag saaaaaab.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Just det... Jag bytte främre lambdasonden för en vecka sedan. En äkta bosch 1500. Stod tom saab på den. Vi passade även på att byta den bakre. Tyvärr valde vi en universal biltema skit, så nu har motorlampan börjat lysa igen.. Första gången på tre år den lyser, så det måste ju ha med sonden att göra... Tänkte köpa en ny imorgon och sätta dit den... Skit ock
    Att det fortfarande rycker tyder på att det inte är T7 ventilen som orsakar ryckningarna.
    WG armen kommer inte att röra sig speciellt mycket när motorn inte belastas.
    TK ser ut att vara OEM.
    Biltema Ja, då går det som det går... eller inte går! Köp ny OEM eller testa att sätta tillbaka den gamla om du inte vet att den var dålig.

    Citat Ursprungligen postat av aktiebolaget Visa inlägg
    Igår kapsejsade det helt, bilen gick så dåligt på väg hem från jobbet att jag tvingades vända om. Men som tur är hade jag tidigare under dagen hämtat ut nya TKn på posten så jag bytte ut den - bilen startade utan problem och jag kunde ta mig hem. På pluskontot kan tilläggas att siffrorna för bränsleförbrukningen på SID gick stadigt neråt. Återstår att se vad som händer vid längre körningar men just nu verkar allting positivt.

    Som HeRmAN var inne på så är piratkasetten åtminstone fint lackerad. Den är lackerad runt om, svart och fint. OEM kasetten däremot är endast lackerad svart på ovansidan - på undersidan är det grått.
    pirat tk.jpg
    Piratkasetten är tillsynes helt anonym i botten, det enda som kan skvallra om sin härkomst är en kod(?) stämplad mellan spolarna som vid en sökning på Google inte gav någon träff.
    Den TK'n kan du använda som pennställ för 4 pennor, det tror jag den duger till och det är det enda den duger till
    Har du inte tillgång till Tech2 för att nolla koder m.m. skulle jag dra säkring 17 en minut för att nolla ev. koder som inte längre är relevanta.
    Stift skulle jag inte byta om de är rätt, ser bra ut och har korrekt avstånd och är relativt nya men nya kostar å andra sidan väldigt lite, Kanske byta om någon vecka när du hunnit konstatera att inga mer felkoder dyker upp.
    SID nollar du lämpligtvis med CLEAR knappen. Ut och njut innan Midsommarregnet kommer...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Men vad kan det vara då??
    Lampan har slocknat nu så lambdan vi bytte verkar ju vara ok...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-27 klockan 20:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Om CE inte lyser längre kanske problemen är lösta, nollat felkoder nu? Då var man från när ev. nya kommit.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Bilen rycker mer upplever jag iaf, när jag inte kopplat ihop w och c på magnetventilen... Tyckte att den gick renare med dem två ihopkopplade.

    Sedan är det så svårt att säga... Kan en ny turbo lösa problemet?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-27 klockan 20:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #36
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Lös inte problem med att byta delar och försöka känna på vad som fungerar.
    Att mäta är att veta!

    Har du inte möjlighet att fullt mäta dig fram till felorsaken så lämna in bilen hos en verkstad med mekaniker som vet vad de håller på med.
    Det behöver vara mekaniker som faktiskt kan felsöka snarare än enbart utföra service och byta delar - dessa kommer man inte långt med.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Väldigt sen uppdatering som jag ber om ursäkt för, men det jag har konstaterat är att spjällhuset ofta är boven i dramat vid ryckig gång samt att det inte finns några felkoder dvs ingen motorlampa...

    Så har ni liknande problem byt spjällhus och hoppas att det ni byter till är fräscht i kablarna inuti.

    Alla spjällhus som jag har haft ryckig gång med har isoleringen vittrat så att det blir kortis

  18. #38
    Lägger till info i tråden trots att den är gammal. Vill bara meddela att samma problem som trådskaparen skrev om, avhjälptes med bättre beg. spjällhus. 24000 mil på utbyteshuset jämfört med 27000 på det som skapade ryckig och stundtals hackig gång. Trodde först på TK. Bytte den och LMM (båda original) men problemet kvarstod.
    Slutligen försvann den ryckiga gången/svajande laddtrycket och klonket i automatlådan efter bytet till nyare spjällhus.
    Så, nu vet ni det.
    Mvh JW

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Ryckig gång Saab 9-5 2.3 2003

    Hej allihopa,

    Har nyligen köpt en Saab 2.3T 25xxx mil 2003.

    Köpte bilen av en äldre herre som förlorade körkortet och bilen blev ståendes i några år, innan jag köpte den.

    Så det enda jag egentligen har gjort är att satt i ett nytt batteri samt gjort en liten service (Olja, filter samt luftfilter)
    I med att den startade utan några problem så bytte jag aldrig några tändstift (Dumt kanske?)

    Nu till problemet,

    Ibland när motorn är kall och jag sätter farthållaren på te.x 70 eller håller jämn gas så börjar det rycka lite, inte alls mycket men tillräckligt för störa sig på det. Samtidigt som jag känner rycken så börjar laddmätaren åka upp och ner lite grann. Nu har jag märkt att när motorn har kommit upp i temp så märker jag inte "problemet". Utan det är bara dom första kilometerna. Har ingen motorlampa eller felkoder så blir jobbigt att felsöka.. Svårstartad är den inte, varken med kall eller varm motor, samt så är tomgången inte orolig utan den ligger där den ska.

    Däremot om jag trampar på gasen när rycken uppstår så går bilen bra, utan det är bara vid låg belastning med kall motor. Egentligen är de inget stort problem men kanske blir värre med tiden..

    Så vart tycker ni jag ska börja? Inte alls så insatt i just Saab.

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Välkommen hit!

    Det kan vara många olika saker, så en möjlig metod är att skaffa en ELM327 och titta igenom hur elektroniken tycker det står till, får man vettiga värden och finns några sparade felkoder (mindre allvarliga felkoder tänder inte CE-lampan)?

    En sak du skulle kunna prova med är om du har luftläckage någonstans, detta görs enklast genom att elektriskt koppla ur LMM och se om bilen går bättre då (eftersom den då använder en reservmetod för att beräkna luftmassa som inte är känslig för luftläckage.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •