Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: X-rör i rostfritt eller svartstål??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    X-rör i rostfritt eller svartstål??

    Tja!

    Nu när det är dags att bygga grenröret så har jag hört mig för en hel del.
    De garvade trimmare jag pratat med kör alla med svartstål i sina grenrör, de har aldrig haft problem med glödskal..
    Orginalgrenröret i gjutgods borde väl också släppa glödskal i så fall??
    Jag blir inte klok på detta, en del säger det är superviktigt att bygga i rostfritt och en del säger att det bara är onödigt och dyrt...

    Ge mig klarhet snälla!!

    MVH

    Daniel

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 947
    Medlem#
    4181
    Gör som du vill... Jag skulle byggt i rostfritt, inte så roligt när glödskalen börja lossna på insidan.

    Det ska visst gå och behandla "svartstålet" så det inte släpper men vad hamnar man på för kostnad efter det då ?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 560
    Hör med Robban.. Tror han har behandlat sitt svartstål.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Originalgrenröret är inte i kolstål bara för att det är gjutet, utan det är en legering med mycket krom och nickel och säkert lite annat smått och gott så det står sig mycket bra mot värme. Originalgrenröret till B202 ska innehålla 17% krom om jag är rätt informerad, så ifall du vill ha marginaler mot glödskal motsvarande original så är det rostfritt som gäller.

    Säkerligen går dock fulstål också men är det inte lite utav en chanstagning? Skillnaden i materialkostnad är ju ändå inte så stor mellan rostfritt och vanliga tryckkärlsrör. Bara svetsgasen är ju dyrare...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 607
    Man kan glöddga x-röret och sen slå ut glödskalen.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 745
    Medlem#
    10798
    Originlgrenrör brukar innehålla stora mängder nickel, tror dock inte kromhalten är så hög att döma då grenrör kan få lite ytrost. Legeringar som typ Ni-resist eller liknande antar jag att de är tillverkade i.

    Rostfritt är att rekommendera som material då temperaturerna överstiger ca 400 grader, ett grenrör slår det med god marginal. Det finns inga behandlingar som kan få svartstål att ersätta rostfritt, och det finns ett flertal som har råkat ut för problem. De som inte har råkat ut för det har sannolikt inte prövat tillräckligt hårt men kör man med en jätte turbo och relativt låga avgastemperaturer i samband med tex dragracing vilket innebär korta belastningar så kanske man kan klara sig undan problem. Men vad skulle resultaten säga om man gjorde tex ett erosionstest av en avgasturbin? Olika bränslen bör dessutom påverka.

    Skillnaden i materialkostnad är ganska liten, och i många fall kör många med dyra turboaggregat, varför riskera dem för en eller två extra tusenlappar för ett grenrör?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Originalgrenröret är inte i kolstål bara för att det är gjutet, utan det är en legering med mycket krom och nickel och säkert lite annat smått och gott så det står sig mycket bra mot värme. Originalgrenröret till B202 ska innehålla 17% krom om jag är rätt informerad, så ifall du vill ha marginaler mot glödskal motsvarande original så är det rostfritt som gäller.

    Säkerligen går dock fulstål också men är det inte lite utav en chanstagning? Skillnaden i materialkostnad är ju ändå inte så stor mellan rostfritt och vanliga tryckkärlsrör. Bara svetsgasen är ju dyrare...
    Man får 6st svartstålsböjjar för en i rostfritt. snacka går ju!
    900tic fever

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Citat Ursprungligen postat av 900tic
    Man får 6st svartstålsböjjar för en i rostfritt. snacka går ju!
    Starkt beroende av var du köper! Hör dig för lite så får du nog ett bättre pris, t.ex. Switch på detta forum har tagit fram rostfria krökar åt folk till veittigt pris efter vad jag förstått. Var har du kollat 900tic? På alutech å motsvarande "tuningfirmor"?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 947
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av 900tic
    Man får 6st svartstålsböjjar för en i rostfritt. snacka går ju!
    Starkt beroende av var du köper! Hör dig för lite så får du nog ett bättre pris, t.ex. Switch på detta forum har tagit fram rostfria krökar åt folk till veittigt pris efter vad jag förstått. Var har du kollat 900tic? På alutech å motsvarande "tuningfirmor"?
    Utan att ljuga så värst mycket så handlar det ca 70 kr/st inkl.moms för 1 st rostfri böj i kvalitet 316L.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 947
    Medlem#
    4181
    Ordinarie pris på samma som jag skrev pris på ovan:
    OBS ! Detta gäller om du har registrad firma och konto hoss Tibnor.

    ROSTFRITT
    Materialnr: 89944
    Varugrupp: 3418
    Stålsort: 2352-28
    Benämning: EN1.4307 RFR BÖJ 3S 90GR. 44,5 X 2,0 MM
    Pris: 88,00 SEK / 1,00 ST (+ 25% moms) + 500 kr +moms i hämtningsavgift.

    Vikt Kg/M: 0
    Vikt Kg/ST: 0,22

    Form: Rördelar, Rörböjar -ISO
    Dimension: L=0 dy=44,5
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Skillnaden i materialkostnad är ju ändå inte så stor mellan rostfritt och vanliga tryckkärlsrör. Bara svetsgasen är ju dyrare...
    Citat Ursprungligen postat av 900tic
    Man får 6st svartstålsböjjar för en i rostfritt. snacka går ju!
    Visst, hur man än vrider och vänder på det så är de rostfria krökarna dyrare, men det skrev jag ju. Det jag försökte påpeka och som de flesta säkert förstod är att själva materialkostnaderna för rören i ett grenrör inte är så stor i förhållande till t.ex. vad svetsgasen kostar, vilka timmar som läggs ner osv...

    Men visst snacka går ju, eller vad tycker du själv 900tic?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Sen har vi ju aspekten med att RF har en tendens att spricka lättate.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    [quote=Ken-1]
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":3t2rhe0s
    Skillnaden i materialkostnad är ju ändå inte så stor mellan rostfritt och vanliga tryckkärlsrör. Bara svetsgasen är ju dyrare...
    Citat Ursprungligen postat av 900tic
    Man får 6st svartstålsböjjar för en i rostfritt. snacka går ju!
    Visst, hur man än vrider och vänder på det så är de rostfria krökarna dyrare, men det skrev jag ju. Det jag försökte påpeka och som de flesta säkert förstod är att själva materialkostnaderna för rören i ett grenrör inte är så stor i förhållande till t.ex. vad svetsgasen kostar, vilka timmar som läggs ner osv...

    Men visst snacka går ju, eller vad tycker du själv 900tic?[/quote:3t2rhe0s]

    Alsells säljer även till privatpersoner, och då är kostnaden en 6:e del för rörböjjarna.
    Tigga gör man själv..
    Jag tycker att din signatur passar dig KEN-1
    Rock on.
    900tic fever

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Sen har vi ju aspekten med att RF har en tendens att spricka lättate.
    Tja!

    Kan man inte avhjälpa det med att stadga upp grenröret, samt att inte låta det svalna för fort?
    Mitt blir i rostfritt i alla fall, argumenten för är övertygande..

    Tack för nästan alla svar

    MVH

    Daniel

    PS.
    Sluta tjaffsa 900tic!!
    DS

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Okey 900tic--> Så hur gör dom stackarna som inte kan tigga då? Köper en Tig och lär sig? Billigt.
    Och vad kostar en lämplig behandling av bonnstålet för att inte skava?

    Mig gör det dock inget, men för dom som inte kan.

    Jag står fast vid att använda RF, fast det spricker lätt.
    Det är inte frågan om det spricker, utan när.

    Man kan ju underlätta lite och bygga en liten "avlastning" så inte grenröret behöver hålla hela turbon själv.



    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Sen har vi ju aspekten med att RF har en tendens att spricka lättate.
    Tja!

    Kan man inte avhjälpa det med att stadga upp grenröret, samt att inte låta det svalna för fort?
    Mitt blir i rostfritt i alla fall, argumenten för är övertygande..

    Tack för nästan alla svar

    MVH

    Daniel

    PS.
    Sluta tjaffsa 900tic!!
    DS
    Jag vet en del som har avhjälpt sprickproblemet genom att inte staga upp det speciellt mycket. Den teorin bygger på att rören ska få leva fritt när det expanderar.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av 900tic
    Ahlsells säljer även till privatpersoner, och då är kostnaden en 6:e del för rörböjarna.
    Tigga gör man själv..
    Jag tycker att din signatur passar dig KEN-1
    Rock on.
    Som vanligt är vi sakliga här då

    En tanke kring detta med sprickorna, de grenrör som finns är byggda enligt principen "svetsa alla rör i en fläns motsvarande originalet". Vilket tydligen ger sprickor.

    Om man instället snittade upp denna fläns i fyra delbitar borde rören kunna röra sig individuellt och minimera sprickrisken.
    Detta förutsätter förstås att de delbitar som delar pinnbult då ligger omlott, den ena över den andra.
    Möjligt?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 605
    Man kan säga att orginalrören är NÄSTAN som om dom vore gjutna i rostfritt stål för det är inte en vanlig SIS 13 12 xx stlållegering i dom...mycket krom och nickel blir det...

    Visst kan man knacka ur glödskalen men frågan då blir ju hur stark är du och vad består din kost av? Spenat Jag menar, vid dragprov av svartstål så släpper ju glödskalen bara strax innan staven brister. Man kan ju blästra bort dom...
    Problemet är ju bara att glödskal är karbider som diffunderar längs korngränserna när materialet blir varmt och det kommer nya efter ett tag...

    Sedan kan man ju spekulera länge i om svartstål går bra eller om Rostfritt behövs. Det tänker jag inte lägga mig i... Det KAN ju funka med svartstål, men det kan ju också bli dyrt om det inte gör det



    EDIT: Såg nu att jag har missat 1000 festen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511
    sen är det väl också avkylningen av avgaserna som ska ses som en rätt viktig aspekt? Med RFR kyls gaserna mer än med svartstål=ladda mera!

    /Magnus
    Akta skinnet!

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 605
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    sen är det väl också avkylningen av avgaserna som ska ses som en rätt viktig aspekt? Med RFR kyls gaserna mer än med svartstål=ladda mera!

    /Magnus
    Hur menar du? Om du menar att kalla avgaser skulle innebära högre ladd så tänker du galet, så varma som möljigt ska de vara...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. 7-8" rör i rostfritt
    Av grewen i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 12:59
  2. behandla ett extraktor i svartstål
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 22:40
  3. topplockspackning i koppar eller rostfritt?
    Av 99 2,3 t16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 12:08
  4. downpipe rostfritt eller ej
    Av PEKKIS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •