Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tubon laddar inte fullt mätaren går bara till orange 9-5 2,3t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Tubon laddar inte fullt mätaren går bara till orange 9-5 2,3t

    hej jag fick min 9-5 2,3t programmerad för att lämna bättre effekt och det fungerade men han sa att den inte kunde suga in tillräckligt med luft och att det berodde på vakuum slangar som läckte och att ett filter på en slang var trasigt. min fråga är kan jag fixa det själv i så fall var sitter dessa slangar. Sen undrar jag om det kan vara luftfilter som är så dåligt det är 1500mil gammalt. Mätaren går ej över på rött vid full gas.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Det sitter inga filter på slangarna, däremot backventiler. Köp en 3 meter silikonslang, 4 mm invändig och 8 mm utvändig diameter och byt ut original vakuumslang av gummi som tenderar att bli dålig. Skaffa också en ny backventil (original) till vevhusventilationen. Kontrollera sedan de blå backventilernas funktion i evap-systemet om din bil är årsmodell 2003 eller äldre.
    Senast redigerat av SaabJohan den 2017-06-18 klockan 22:08. Anledning: 8 mm utvändigt är det slangen ska vara, inte 6 mm

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    First things first. Att inte mätaren laddar hela vägen innebär ju verkligen inte per automatik att det är något fel på bilen?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar jag fick en ny backventil och den är 8mm samt att slangen är i plast känns det som och en annan slang var torr i ingången i torpedvägg hållet den bytt och ny ventil så nu går den fint, det blev bättre mjukare växlingar på köpet och ett sju d-j drag i botten vid landsväg med lägre förbrukning från 9,6 till 8,2 i 120 km snitt 1900-2100 rpm

    men tack för svaren

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    vilken backventil bytte du ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    IMG_1534.jpg


    jag bytade en som var gul och synlig direkt under skyddet, fick dock problem i dag med misstämning och hård växling vid botten gaspådrag tror felkod u2 stod på display vet inte om det är rätt ska kolla med en som vet mer men tar tacksamt emot hjälp. jag skrev att den nya ventilen var rätt i diameter men tyvärr så förhastade jag mig den var liten så jag lade tejp runt den för att få tätt. kan det vara så att motorn får för lite luft i denna slang.
    Senast redigerat av lorddilton den 2017-07-01 klockan 22:44.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    jag tror att felet är även en tändkassett som inte hänger med så en nyare är beställd modell med D i slutet och har gått 43000 mil så nya stift och denna med en rätt backventil tror jag ska fixa det, annars nöjd med att förbrukning på landsväg nu ligger på 0,83 innan var den 0,97 vid 120-130 km/tim

    Passar på att tacka och berömma denna sida för seriösa medlemmar

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    hej ursäkta sent svar men nu vet jag att det var en slang med backventil som gick från en vacumpump enl. mekonomen som satte dit den och från hedin sa det samma. Den som var köpt först från maptun var för liten i diameter 4 och den nya var 8 så nu går allt som det ska samt att jag betade stift till lite bättre som tål mer effekt enl. mekanikern
    kostnad
    slang 486kr komplett
    stift 271kr
    jobbet mekonomen 1tim 480kr

    kört malmö sälen med lite runt om där sen hem på 8,2L/mil och innan trim och nya delar 9,7L/mil så mkt nöjd

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •