9-5 fälgar som sitter lite för långt in!
9-5 fälgar som sitter lite för långt in!
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Hur mkt frigång har du till bromsarna fram? och vilka bromsar har du?
såhär bra var frigång för mig med 9-5 aero -01 fälgar och 314mm bromsar och 3mm spacer :P
tyckte även bilen blev lite jobbigare att köra men det kan ha varit däcken o så med.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Fram har jag oken från NG9-5 och 340mm skivor.
Jag gissar att det går in 1 visa-kort mellan
Har du provat olika setup (ursäkta att jag inte läst hela tråden) gällande bromsar (som 314/345 TurboX och NG9-5 340mm?
Jag är i färd med att uppgradera min 9-5a med ny turbo mm men en viktig aspekt för mig är att uppgradera bromsarna till just NG9-5-oken och 340mm-skivorna för kan inte ha massa ponys under huven utan kraften att stanna, oavsett hastighet som körs. Oken har ju två kolvar och ska ge riktigt bra bromsverkan.
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.
hur många kolvar ett OK har har inget med bromsverkan att göra.
kolvarean ska matcha huvudcylinders area för att få rätt bromsbalans.
dessutom med moderna system ska ESP gilla läget med för att funka som det är tänkt.
att bara fläska på stora OK kan leda till livsfara.
som allt annat så måste man veta vad man sysslar med när man modifierar ett system som fungerar
att ändra 1 sak utan att se helheten är aldrig bra. Speciellt inte när det gäller såpass viktiga saker som bromsar.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Mister Broberg, tack för infon Jag menade inte att börja slänga på så stort som möjligt i hopp att det ska bli bättre, ungefär som att man tar den största turbon man kan hitta för den ger mest krut när resten av setupen inte är anpassad. Alla komponenter måste självklart samspela. Därför tänker jag själv inte börja laborera utan att ha någon kunskap bakom det hela.
Sökte mest erfarenheter och skillnader mellan de två, med en skillnad på 5mm kanske betyder något, antal kolvar kanske betyder något eller att allt hänger på just huvudcylinderns storlek betyder nåt.
Mest så jag tänkte.
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.
Jag gjorde som du, uppgraderade chassi och bromsar innan nån större uppgradering utav motorn.
Jag har ingen större erfarenhet utav några andra bromsar på Saab. Satt orginal 285 innan.
Den största skillnaden nu är att jag är tvungen att ha bra koll i backspegeln på vad som ligger bakom mig när jag bromsar, för det biter nåt så in i......
Faktum är att jag har sneglat på en uppsättning 314mm fram. Jag får för mig att det är väldigt mycket vikt som ligger på fram just nu med dom biffiga oken och skivorna. Men jag kanske bara är tramsig...
314mm och bra belägg biter bra det med!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Enklaste är ju att Börja med att jämföra kolvarean på fungerande recept (det som saab monterade) och oket du vill montera.
bromsverkan sitter inte i antal MM på skivan, till del så sitter det i kolvstorlek (hydrauliska utväxlingen, det som vinns i väg förloras i kraft) men Framförallt sitter det i beläggen och skivorna.
bromskraft är en kombination av tryck på bromsokets kolv samt friktion mellan skiva och belägg. att öka trycket innebär längre pedalväg vid bromspedalen, osäker hur ESP och ABS reagerar.
Anledningen till större skivor är för att ha mer massa att värma upp. Bromsbelägg som funkar vid väldigt höga temperaturer tenderar att vara rätt dåliga på kalla skivor, och tvärtom. Därför vill man hålla en relativt låg medeltemperatur. så fort du börjar bromsa så värms skivan upp och när du slutar börjar den kylas. håller du nere bromsen länge så blir skivan varm och bromsverkan avtar. även tjockleken på skivorna avgör, alltså totala massan, man ska inte stirra sig blind på diametern.
Exempel är 305mm bromsarna som satt org på min 9-3 mot 314mm jag monterade. Tjockleken på skivorna skiljer ganska mycket mellan dom 2 "stegen". Så även om det bara är 10~mm skillnad är det nästan dubbelt så mycket massa i 314mm som 305(eller vad dom är).
jag gillar 314mm bromsarna. OKen är brutalt stora, hur mycket massa som helst som kan leda bort värmen och dessutom låg risk för flex. Skivorna är stora men även tjocka vilket även det ger mycket massa som kan transportera bort värmen. Dessutom kan jag programmera om bilen så att alla system accepterar att det sitter 314mm bromsar på och ESP/ABS är Noggrant testat för just dessa bromsar vilket ger mig säkerhet.
jag kan VARMT rekommendera 314mm med bra vanliga skivor (zimmerman i mitt fall) och stoptechs sport/gat belägg (köpta på Pean Sweden) jag har runt 300 hk, automat och kör Hårt. Bromsarna biter direkt och slutar inte, tvärtom blir dom ännu bättre när dom får lite temp.
Köpte "saab org" bromsar från MaptunParts (saab select skivor och saab org bromsbelägg) och dom bromsade så dåligt att jag kollade på större bromsar (igen). Som tur var så chansade jag och kontaktade Pean sweden för bättre belägg och det gjorde en gigantisk skillnad.
som sagt, Bra belägg och skivor är underbart. Jag rekommenderar även Pean Sweden som är riktigt bra på det där med bromsar.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Lite intresserad av mer information kring bytet av luftmassmätare till den tillhörandes A20NFT - är denna mätare mer exakt i sin mätning?
Är den signalmässigt 1:1-kompatibel med mätaren till B207E/L/R?
Behöver man verkligen kalibrera om T8 efter byte av luftrenare till B207R (från B207E/L)-spec, och i så fall varför?
Diametern på röret där luftmassmätaren sitter är väl lika stor på båda (eller)?
Är det förändring i flödeskarakteristiken som sker (laminärt resp turbulent flöde)?
Borde inte flödeskarakteristiken vara densamma mellan de två varianterna förutom att B207R-varianten möjliggör ett större flöde och svarar snabbare på flödestransienter?
A20 mätaren "bottnar" inte på samma sätt som org mätaren gör om jag fattat det rätt. Justering i trionic och adapterkablage eller byte av kontakt krävs
den kan jag inte svara på, troligtvis inte nån större skillnad som så. Men för att få effektvinst behövs säkert annan mjukvara.
programmering för A20 delar krävs för att röret till LMM är ovalt och större area på A20 delarna vilket stör lite.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ja ny kalibrering behövs för A20NFT lmm.
Signalen är samma (frekvensbaserad), org lmm bortnar runt 230g/s i T8. Med A20NFT lmm på ca 3tums ovalt rör kan vi gå en bit över 300g/s och har fabrikskalibrering överförd och omräknad från E39 systemet.
Det var dags för effektmätning
Senast redigerat av Moderator den 2019-02-16 klockan 11:41. Anledning: §3.4 Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning)
Bilen rullar på..
Tyvärr dyker det upp småblemmor med rost i skärmkanterna i hjulhusen. Helt naturligt och nåt som måste åtgärdas omedelbart.
Så det har blivit nån helg i garaget för att få ordning på tråkigheterna..
Jag hade lite "apelsinskal " sen tidigare lackering som jag helt enkelt hade låtit bli att göra något med. Tanken var att våtslipa lacken, och efter att ha studerat hur man gör hos en polare så kändes det som att jag skulle våga mig på det.
Senast redigerat av Martin_F den 2019-04-10 klockan 10:19.
Vad lackar du med? Vanlig sprayburk?
Skärmkanterna verkar var under ständigt behov av bättringsmålning...
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vad gör du för underbehandling innan toppfärg?
Jag borde ta tag i mina kanter...
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Från vänster till höger..
Jag försöker att slipa så lite rost som möjligt (lat) så jag kör med syrarengöring först. Det här förutsätter att rosten inte har spridit sig och blivit större än en handflata.
Acid clean är i gelform så den är lätt att pensla på rosten, och sitter kvar.
Som rostskydd blir det sen Hagmans Etch primer och utanpå det Hagmans Carosol body. Carosol tycker jag bygger bra samt ger ett visst stenskottskydd för framtiden.
Det är säkert så att CA Primer är mycket bättre, men det här funkar bra för min del och jag försöker att vara tidigt ute när det visar sig fläckar.
Sen luktar ju inte etch primer och Carosol särkilt mycket när man jobbar med det.