I större brist på annat att göra idag...(Den bättre hälften hade några andra förslag..) så blev jag "akut" tvungen att ta isär spjällhuset och titta lite...
...så bedrövligt det såg ut...
Är det meningen att det ska se ut så där?
I större brist på annat att göra idag...(Den bättre hälften hade några andra förslag..) så blev jag "akut" tvungen att ta isär spjällhuset och titta lite...
...så bedrövligt det såg ut...
Är det meningen att det ska se ut så där?
Senast redigerat av Martin_F den 2018-06-06 klockan 22:34.
Problem?
Ser bättre ut än mitt gjorde.
Kollade du backventilen också? En slang funkar bra att hålla emot och blåsa/suga i.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Nej jag kan inte påstå att jag har upplevt några problem som jag kan härleda till spjällhuset. Möjligtvis att jag har haft en svag antydan till ryckighet när motorn är kall.
Det här gjorde jag mest för att det verkade hyffsat enkelt.
Efter rengöring med Bräkekleen och trasa så kändes det som att gasresponsen blev bättre. Men det är bara en "upplevd" känsla..
Upplevelsehöjande är bra
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Jag är övertygad, det blev bättre gasrespons och gång efter rengöring. Två kallstarter blev det idag med ca 25min körning(till-och-från jobbet) och bilen både reagerar bättre på gasen samt går "mjukare".
Nu har jag påbörjat sköljning utav kylarsystemet.
Såg att det var grumligt i behållaren för kylarvätska. Har tömt ut en del och fyllt på med batterivatten. Ska göra det en gång till.
Till helgen blir det helt ny kylarvätska.
Jag har hållt mig lite lugn med bytet av kylarvätska. Kände att jag borde göra det rätt och riktigt när jag ändå håller på..
Så igår kväll rev jag av fronten, lossade på skruvar till min kassa kondensor..som måste bytas..
Ringer runt lite och lyckas få in den på verkstad med kondensorbyte och genomgång av AC.
Det har ju flutit runt en massa skit i kylarsystemet som jag nu ser börja försvinna. Men vis av erfarenhet så vet jag att den skit man kan se är oftast bara en liten del..
Så idag blev det en beställning på DO88.
Ny fränare kylare plus slangar.
När jag ändå var i tagen så blev det en Intercooler samtidigt...Bigpack...
Sen har jag tittat runt lite och försökt att bli klokare på det här med snorkel så inser jag att det är samma snorkel oavsett vad man har för motor.
Så nu blir det att modifiera luftburken själv..
Mellanröret och nedre delen av luftburken är det som är grövre på vissa modeller.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Vilket artnr köpte du, 55559963? Behöver en ny till min någon gång framöver (spruckna fästen) och behöver lägga en på inköpslistan. Bara botten verkar vara artnr 55559847 och det klarar jag mig nog med.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Griffin och nevs har annat luftburkslock, LMM och slang mellan LMM och turbo än vad B207 motorerna har.
Kräver dock anpassad programvara
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Snabb koll på min burk som sitter nu säger 55559964.
1.8t Biopower.
Bilder från bildelsbasen.
Luftburken från V6 280hk.
Burken från en 1.8t Biopower.
Om jag jämför bilderna så ser det ut att vara större anslutningshål i burkens underdel till V6.
Det betyder att om du vill uppgradera burken så är det antingen den till B207R eller den till V6 som gäller.
Jag får min förhoppningsvis idag och ska då mäta och jämföra.
Ett sånt lock vore ju intressant att komma över...
Senast redigerat av Moderator den 2018-06-26 klockan 11:01.
Så, hämtat nya burken..
Siffrorna att söka efter om ni ska ha Aero luftburken när ni uppgraderar.
55559779
Ytterdiameter på anslutningshålet är 90mm om man vill klämma dit en större slang och ta till vara på varenda millimeter.
Innerdiameter är 84mm.
Jag kontrollmätte med skjutmåttet..
55559663 var nog numret jag menade, men skrev fel. Den sitter ju redan i min bil men lite trasig som sagt. Bra bildrapport
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Blev lite kvalitativ verkstadstid ikväll.
Ut med den gamla kylaren och laddluftkylaren...in med det nya..
Lite pilligt att själv få in det nya paketet men det gick.
Lite bilder, gamla paketet först sen det nya från do88.
Jämför tjockleken..
Fick ihop tryckrören till laddluftkylaren och fick den nya underdelen till filterboxen på plats.
Även en jämförelse på rören som går under motorn. På bilden är det inte helt uppenbart hur stor skillnaden är.
Blir bra det där! B-)
Bilen rullar igen och större rör samt kraftigare laddluftkyl gjorde susen.
Troligtvis var det precis det här som bilen behövde för att lira helt med steg 1.
Borta är tendensen att "suga" ihop sig vid gaspådrag.
Störst skillnad är det på 4:an och 5:an. Nu går det jämt och fint.
Lite bilder på nya insuget, 83mm slang som har formats lite för att passa ordentligt.
Nu är det betydligt större än original snorkel.
Hur var det nu..det skulle inte bli ett projekt..
Iaf.. Ny luftmassamätare landade i lådan idag. Beställd från Redox.
Nytt lock och pipa ner till turbo är också beställt.
LMM till A20NFT.
Beteckning att söka på,
15865791
AFH70M-43A
Nu ska jag bara få tag på passande hona till den..
Bild på kontakt om någon har nåt tips...
Senast redigerat av Martin_F den 2018-07-13 klockan 16:24.
Fick du tag på ett lock? jag fick svar att dom var restade utan leveransdatum.
köpte du bara lös LMM? vad ska du ha den i för rör? jag drog hem en med rör och allt så är den biten klar.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08