Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: CE, P0101 och ojämn tomgång NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21

    CE, P0101 och ojämn tomgång NG9-3 B207

    Hejsan,

    I veckan så började motorlampan lysa och bilen började direkt beté sig konstigt.
    Tomgången går ojämnt under 1000varv, bilen "hackar" fram när den körs.

    Var inne på aukt. Saab verkstad och fick ut felkod: P0101 Luftmassemätare
    Problemet verkar dock ligga någon annanstans än just luftmassemätaren.

    Jag har funnit en "slang" som verkar ha gått av på något vänster, någon som kan förklara vad det är för en slang och vart jag eventuellt kan hitta en reserv för att byta ut? (Se bifogade bilder)

    Även tips & råd på hur man lättast kommer åt, det var inte speciellt gott om utrymme där nere :-)

    Tack!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av ritte den 2017-06-15 klockan 19:36.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Du är inne på rätt spår, 0101 är nästan alltid luftläckage. Ser inte bilden i telefonen dock, så kan inte hjälpa dig där. Vad slangar beträffar brukar det ungefär vara slang som slang. Vilken mack som helst borde ha en som duger iaf för felsökning.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det där känner jag igen från fel jag hittade på en kollegas NG9-3 -04 och jag är ingen expert på NG9-3 men det där ser ut som EVAP systemet.
    Det viktiga är ju att fixa slangen som är av, om det går med vilken mackslang som helst vet jag inte men återmänder du till samma verkstad bör de kunna skaka fram rätt reservdelar enkelt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Tack AX3L och HeRmAN för snabba svar!
    Nu ska jag bara försöka fixa så att jag kommer åt att fästa en ny slang.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag nödlagade kollegans bil som hade samma slang sprucken med vulktejp och det funkade i några dagar tills han fick tid hos verkstad för byte.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Jag kunde återanvända samma slang som tidigare genom att korta ned den aningen.
    Bilen går bra i motorn nu, ingen ojämn tomgång längre men däremot så har jag inget ladd i bilen.. precis som att turbon lagt av (motorlampan lyser fortfarande)?

    Jag fick ut en felkod till som var "P0300 Misständningar" vad kan detta innebära och kan detta vara anledningen till att bilen inte går som den ska samt tända motorlampan? Verkstaden skulle ha 1500-2000kr bara för felsökning -.-'

    Tack igen!
    Senast redigerat av ritte den 2017-06-17 klockan 16:49.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    När byttes stiften senast? På biopower är det verkligen inte några long-life.. Kanske är de så dåliga att den går i något slags limp mode? Det är ju ett billigt första steg iaf.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Det är oklart när de byttes senast men jag har inte gjort det så länge jag ägt den, 4 år - 4000mil.
    Bilen är en ng9-3 2.0t 2004, vector (31000 mil på mätaren).

    Vart hittar jag ordentliga stift för en billig peng?
    Kan jag kolla så att inte hela kasetten är kass innan jag beställer?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Är du noga med att skruva på tanklocket exakt tre klick? Det kan ironiskt nog ge felkod annars.

    Vad jag vet har du individuella tändspolar på den där, men någon sådan kan såklart vara kass. Stift kostar typ 30 kronor styck, så det kan du byta oavsett.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Oj det visste jag inte ens om, nej det har jag inte varit noga med men från och med nu kommer jag givetvis att vara det :-)
    Jag ska se till att fixa nya stift och testa - återkommer med resultat.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Tjena, nya stift är i men motorlampan lyser fortfarande :-(
    Jag får inget turboladd i ettans/tvåans växel men när bilen rullar i högre hastigheter så laddar turbon som vanligt så det verkar ju inte som att just turbon lagt av.

    Något annat tips?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Jag har aldrig hört talas om att turbon bara lägger av utan en massa rök och djävulskap.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av ritte Visa inlägg
    Tjena, nya stift är i men motorlampan lyser fortfarande :-(
    Jag får inget turboladd i ettans/tvåans växel men när bilen rullar i högre hastigheter så laddar turbon som vanligt så det verkar ju inte som att just turbon lagt av.

    Något annat tips?
    Har du raderat felkoderna efter att du åtgärdade slangbrottet?
    Jag antar att slangen gick av vid "90-gradaren". Ersätter du den med en rak slang får du vara noga med att den "veckar" sig. Vinkeln sitter där av ett skäl.

    Om ingen nämnt det, använd enbart NGK-stift av rätt typ oavsett vad försäljaren erbjuder.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Jag har inte raderat felkoderna, behövs det för att återställa motorlampan? Oavsett så verkar där ju vara något annat galet då jag fortfarande har problem med det där turboladdet i låga växlar/hastigheter.. Som min far sa: nu känns det som en vanlig bil, tråkig.
    "90-gradaren" var så pass lång att jag kunde återanvända samma slang.

    Jag satte desvärre inte i några NGK-stift :'( Skulle detta kunna vara en anledning till mitt problem?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Fast är motorlampan tänd tror motorn att det är något, eventuellt allvarligt, fel på motorn. För att förhindra motorskador sänker den ibland då effekten. Och den brukar i regel inte ompröva det beslutet, utan har lampan tänts är den tänd tills man manuellt släcker den. Det kan du göra med de flesta felkodsläsare eller genom att rycka ena polen på batteriet ett tag.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Så är det inte på T7 systemen men de kan ju ha ändrat, annars slocknar CE när feltillstånden återgår till normalt värde (Svär inte att de är så på alla fall som tänder CE men på många)
    Och jag tror det även gäller T8 och koderna P0101, P0300

    Rycka batteripolen bör man undvika, speciellt på en NG9-3
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Fast är motorlampan tänd tror motorn att det är något, eventuellt allvarligt, fel på motorn. För att förhindra motorskador sänker den ibland då effekten. Och den brukar i regel inte ompröva det beslutet, utan har lampan tänts är den tänd tills man manuellt släcker den. Det kan du göra med de flesta felkodsläsare eller genom att rycka ena polen på batteriet ett tag.
    Det låter väldigt logiskt det du skriver, jag provar!
    Har fått tag i en polare som har en OBD2, bör den fungera?

    HeRmAN, hädanefter så ska jag inte rycka batteripolen längre, gjorde faktiskt det i tidigare sammanhang.

    Tack för tipsen!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av ritte Visa inlägg
    Har fått tag i en polare som har en OBD2, bör den fungera?
    Den bör absolut fungera!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Hello!

    Jag har fått verktyget nu och jag lyckades rensa bort gamla felkoder. Motorlampan slocknade med den tändes igen efter en stund...

    Läste ut nya felkoder och nu fick jag bara ut en kod. P0102 - MAF or VAF A circuit Low input.
    Behöver jag byta ut hela luftmassemätaren kanske? Förrut så rengjorde jag bara den befintliga med CRC Air Censor cleaner.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Update:
    Ny luftmassemätare gjorde susen!

    Tack för hjälpen och hoppas att ni alla får en fantastisk midsommar!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ojämn tomgång ng9-3 B207
    Av Flairr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-03-11, 02:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •