Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Söker lösa pinnskruv till bakre hjullager, og 9-5

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Söker lösa pinnskruv till bakre hjullager, og 9-5

    Hoppas rubriken blev tydlig, men jag försöker hitta en möjlighet att köpa lösa pinnskruvar till bakre hjullager hos og9-5 (m fl). Har sökt både på det vida nätet och här på forumet, men utan framgång.

    Håller på att byta allt i bromsväg bak, ok, skivor, backar, belägg, penselrenovera det som räddas kan på min 02 aero. I demonterandet av hjullagren (naven) idag har jag lyckats sabba pinnskruvarna en del. Det är inget (mig veterligen) fel på själva naven så det känns onödigt att köpa nya även om det vore najs.

    Finns det månne ett artikelnummer så man kan ringa reservdelsavdelningen och beställa lösa pinnskruv med mutter?

    Förslag på lösning?

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av Kee den 2017-06-13 klockan 11:24.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    finns inga lösa original heller.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    När jag shimsade min bakvagn så drog jag paj en sådan pinnskruv. Vill minnas att jag inte lyckades få tag på nya lösa sådana. Så jag hade turen att kunna skruva ur en från en utbytt lagring hos verkstaden.

  4. #4
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Ajrå, då blir det kanske nya lager ändå?

    Eller kanske Siewerts skruv kan greja det åt mig? Men vad är det för mått, har ingen gängtolk men det såg ut att vara fingängat på båda sidor?

    Appropå shimsning, ska det sitta ett bestämt antal shims, eller plockas de bort/läggs till vid hjulinställning? Kunde inte hitta några shims alls på min vagn, varken på höger eller vänster.
    Senast redigerat av Kee den 2017-06-12 klockan 09:34.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Original har väl bilarna inga shims. Från produktionslinan så ska väl hjulvinklarna vara bra Shims får man lägga i efter behov när man gör hjulinställning.

    Jag har ingen aning om var det är för gängor. Men får du fram en ersättande pinnskruv, så vore det säkert bra även för andra.

    Alternativt om du lyckas få tag i från begagnade/skrotade, som jag hade tur att få.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm, Sätra
    Inlägg
    67
    Medlem#
    9995
    dimension M10 x 1.25, kan var svår och få tag på

    Micke
    Micke
    9-5 2.3 ltt -99 se Såld
    9-5 2.3 SC Vector Biopower -08 steg 1
    Tech2 med CANdi

  7. #7
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Okej, tack för infon angående shimsen.

    Ska mäta på skruven jag har liggandes, men stigningen är ju lite svår att gissa sig fram till när man inte har gängtolk.

    Om någon sitter på ett kasserat lager och kan tänka sig skruva ur pinnskruvarna köper jag gärna även beggade! Det som började med slitna belägg på passagerarsidan har nu dragit iväg lite väl i kostnad och tid, så det vore skönt med ett avslut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av misva Visa inlägg
    dimension M10 x 1.25, kan var svår och få tag på

    Micke
    Tack för den uppgiften, hade det på känn, men det kan ju lätt bli fel om man bara gissar.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag har en ypperlig app i Android som heter Thread Pitch och den är bättre än ingen alls, annars mäter man med skjutmått och räknar på gammalt hederligt vis.

    https://play.google.com/store/apps/d...a.thread&hl=en

    http://appcrawlr.com/android-apps/be...s-thread-pitch


    Och annonserar gör vi såklart på Pryltorget!
    §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    annars kör man uteslutningsmetoden. M10x1.5 är det ju inte och M10x1 är alldeles för fin och då återstår inte mycket.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Köpa nåt sånt här och kapa ? vet inte hur långa dom behöver vara.

    http://www.ebay.com/itm/M10x1-25mm-T...-/252848273520
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    http://www.sifvert-skruv.se/ brukar kunna skaka fram det mesta i skruvväg.

  12. #12
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Kontaktade faktiskt "Sifvert", fast mejlvägen (även om jag visste att det var en chansning) och har ännu inte fått svar. Hade ringt om det var mer kritiskt.

    Men jag har nog lyckats lösa problemet ändå, har ett M10x1,25 gängsnitt och fick fason på skruven jag trodde var förlorad ändå. La ner lite tid på att fräscha upp alla pinnskruvarna nu när allt är löst. Har väl för avsikt att montera tillbaka allt idag igen (om det inte regnar för mycket) och då vet vi om allt gick som planerat. Men jag sätter ämnet som "löst" ändå. Såg efteråt att jag visst hade en gängtolk, hade ingen aning om det.

    Det intressant är att "Haynes" rekommenderar att muttrarna byts ut och då borde ju dessa förekomma på diverse reservdels-sajter, eller så är det kanske så enkelt att man i 99 fall av 100 lossar lagret för att byta ut det och då är detta ett "icke-problem" eftersom nya skruv och mutter följer med det nya lagret. Dock är det ju mycket enklare att byta handbromsbackarna med lagret demonterat, så fler borde stött på mitt problem tycker jag?

    Tack för all hjälp i tråden!

    1 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Man behöver inte röra lagret bara för handbromsbackarna iallafall. Det blir ju merjobb deluxe.

  14. #14
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Enligt Haynes (som ju såklart kan ha fel) så underlättar det med lagret (navet) borttaget och jag försökte först montera allt på plats, men styrpinnarnas fjädrar var "helt omöjliga" att montera med navet i vägen. Vore intressant att veta vad WIS föreskriver. Kanske finns det ett specialverktyg eller knep för att spänna fjädrarna från sidan, men jag lyckades med näppe få dit dem trots att allt låg "i bänk" igår.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    tricket är att dra ut backarna lite så pinnen vinkas utåt, då kan du trycka dit bricka och fjäder utan problem. Sen lyfter man upp backen och lägger den korrekt.

  16. #16
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Hmm kanske skulle ställt frågan när jag väl stod inför det problemet, hade väl för bråttom antar jag. Men oftast innebär genvägar senvägar, och eftersom Haynes föreslog detta sätt gjorde jag så. Har mekat en del trumbromsar tidigare, men aldrig haft just det problemet.

    Nåväl, allt är ihopmonterat och återmonterat på bilen igen. Nu ska det bara provköras.

    Fick för övrigt svar från "sifvert skruv" idag och för framtidda frågeställare så svarar de att de inte har fingängat M10X1,25 pinnskruv. Kan ju även finnas materialkvalitetsfrågor om man inte köper därför avsedd skruv, så just denna del kanske är svår att få tag i?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    M10x1,25 verkar förekomma som pinnskruv till grenrör så det är bara att lista ut på vilken bil så kanske det är lätt att hitta
    https://www.phase2motortrend.com/pro...hsn6cyl-gd.htm

    Nissan/Toyota gissar jag
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    M10x1.25 är otroligt vanligt på japsare överhuvudtaget men jag har aldrig sett nån "standardkatalog" där så det är ju till att leta och jämföra om man ska hitta nåt antar jag.

Liknande ämnen

  1. Söker tips på: Demontering av de bakre glasrutorna Saab 9-5
    Av krutmats i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 20:39
  2. Flytta kuggkransen för ABS till annat bakre hjullager? og900
    Av mioh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 01:52
  3. [LÖST] Längd pinnskruv, turbo-avgas OG9-5
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 17:26
  4. Lösa Cellpaket till intercooler
    Av Bylin 93aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •