Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trimtips och frågor 9-5 Aero 2005

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Trimtips och frågor 9-5 Aero 2005

    Hej!

    Jag har nyligen gått och blivit Saab-ägare igen, 9 år sen sist. Min första Saab var en og9-3 Aero (Maptun steg3) som jag hade väldigt roligt med.
    Nu vankas det utökning och kombidags, klart det blir en 9-5!

    Bilen ifråga är en 9-5 Aero som gått 15 000 mil, den är i riktigt fint skick och en del verkar gjorts på den innan. Den har bara 2 privatägare sen innan, köpte den av en handlare.
    Det sitter bl.a. dieselsnorkel, nya slangar och minst en 3" halvsats. Har inte hunnit hissa upp bilen för att se om det är helsats... Men jag tycker inte det låter som så iallafall. Bilen har ju 250hk original så jag har också lite svårt att avgöra om det sitter någon fläskigare mjukvara i, men jag tycker inte turbon sparkar riktigt som de trimmade Saabarna brukar. Kan iofs bero på antispinn och kassa däck?
    Jag bor i Östergötland så Nordic finns ju nära, men tänkte ändå fråga här istället för att ringa dem och vara nybörjarjobbig.

    Så, till mina frågor:
    Trimstegen brukar ju vara som följer:
    Steg 1: Mjukvara
    Steg 2: Mjukvara + halvsats (+ luftfilter?)
    Steg 3: Mjukvara + helsats + (luftfilter?)

    Eftersom jag har minst halvsats (kanske helsats), kan jag köpa mig bara mjukvaruuppgradering och få Steg 2 (3)?
    Är det samma mjukvara för alla stegen, men hårdvarudelarna som skiljer?
    Tittade på Nordics hemsida och de har bara priser för SW+HW på Steg 2/3.
    Om jag åker in till Nordic, kan de läsa av vilken mjukvara som finns i bilen?

    Tjänar jag något på större spridare på dessa nivåer? Bränslepump? Vill hålla den på max 280hk för att inte pajja kolvarna.
    Har läst att Intercooler kan vara en flaskhals, är det något som är aktuellt att uppgradera vid den här nivån?

    Jag minns att jag behövde uppgradera vevhusventilationen på min og9-3 för att undvika oil sludge och turboras innan trimmet sattes dit, hur är vevhusventilation på 9-5 2005? Något som behöver göras?

    Det blir Polybussningar och väghållningskit i första hand, men så småningom vill en ju ha lite mer krut under huven

    Ledsen för nybörjartramset!

    Mvh Samuel
    Senast redigerat av SamuelLofgren den 2017-06-11 klockan 02:12.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    en 2005'a behöver man inte modifiera vevhusventilationen på, den ska ha den "slutgiltiga" redan.

    Är det verkligen lönt att gå från 250 till 280 ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Ja du kan köpa enbart mjukvaran. Gjorde iaf jag en gång i tiden.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    en 2005'a behöver man inte modifiera vevhusventilationen på, den ska ha den "slutgiltiga" redan.

    Är det verkligen lönt att gå från 250 till 280 ?
    Lönt? Min gick som ett skållat troll, ett tag. det blir ju ungefär 70nm extra oxå
    Senast redigerat av aik den 2017-06-11 klockan 07:09.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Är det lönt att köpa Aero istället för 2.3t? Är det lönt att köpa 2.3t istället för 2.0t?
    Som aik skrev är det ju mer vridmomentet jag är ute efter.
    Och accelerationstiden i mellanregistret blir ju betydligt bättre.

    Tack för svar om vevhusventilation, det är ju ett problem mindre då.

    Tack för svar aik, får kanske åka ned till Nordic och prata med dem ändå.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Klart man ska ha Aero. Övriga (om ej automat) får det tufft med vridmomentet.
    Bästa receptet tycker jag är 630cc-spridare och E85 programvara anpassat för det. Då får du rejält med fart i mellanregistret. (Har för mig att min tid 100-150 på 3an var ytterst marginellt snabbare än 100-150 på 4an.)
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Min ena kolv sprack, sen vad det berodde på kan jag inte uttala mig om.

    Efter det så bytte jag motor och även mjukvara. Tog ett MapTun st. 1 265hk/ 420(?)nm på bensin och 230hk/420nm med E85. Blir ganska stor skillnad mot original. Skillnaden mellan 265 och 230hk märktes först när man Kom upp i hastighet.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  7. #7
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Min 9-5 Aero 05 har 285hk pogramvara från SP sedan länge, tidigare ägaren sköt en kolv och reparerde den på verkstad och jag satte på 3" DP mm för att det inte skulle upprepas men icke nästa kolv rök så nu blir det en ny motor 08 med nya smidda kolvar hel renovering T5 kammar och alu IC samt lämplig programvara från MT
    Senast redigerat av Apex den 2017-06-12 klockan 23:42.
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av SamuelLofgren Visa inlägg
    Är det lönt att köpa Aero istället för 2.3t? Är det lönt att köpa 2.3t istället för 2.0t?
    Som aik skrev är det ju mer vridmomentet jag är ute efter.
    Och accelerationstiden i mellanregistret blir ju betydligt bättre.
    Det är ju en viss skillnad dock, har bilen den effekten original är den ju uppenbarligen anpassad för det, trimmar man så vet man ju aldrig.

    Jag säger inte att man inte ska trimma, däremot vet jag inte om man skulle lägga såpass mycket pengar på att gå från 250 till 280, skillnaden borde inte bli SÅ stor, dessutom knaprar man ju på marginalerna.

    Sen finns det väl många skäl att välja aeron, i mitt fall var det lagom effekt, sportchassi, sportstolar och mycket utrustning
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Det var mer en retorisk fråga GlennB, jag äger ju redan en Aero!
    Jag vill inte vara tråkig, men ni slarvar med läsförståelsen på mitt första inlägg...
    Jag bad inte om er åsikt huruvida jag borde trimma eller ej, det beslutet (och eventuella konsekvenser) får jag väl ansvara för själv. Har kört skiten ur en del bilar som ibland reparerats och ibland skrotats, sånt är livet när en gillar att vara tung på foten. Det här är dock en familjebil så den ska köras mer varsamt.
    Jag vet att T7 är känslig för spruckna kolvar och kolvringar när en närmar sig 300hk. Bilen är mycket välservad och oljebyte har skett med täta intervaller, så risken känns ju lite mindre iallafall.

    Sen vet jag inte om det handlar om så pass mycket pengar, eftersom det redan sitter halvsats, dieselsnorkel och förmodligen insatsluftfilter i bilen.
    Så gissningsvis handlar det då om 2500kr för 30HK och 40 (70?)NM. Och som en bonus tillkommer ju kanske lite lägre förbrukning när man inte kör hårt. (Så blev det på min 9-3 Aero efter trimm iallafall.)


    Kan väl sammanfatta lite då:
    630cc spridare och E85-program var ett tips, tackar för det AnteO!
    Vevhusventilationen är av nyaste modell på -05:an, tack GlennB!
    Nästa motoruppgradering skulle vara 3" downpipe, Intercooler och därefter T5-kolvar eller bättre.
    Om jag vill veta vad Steg2-mjukvara kostar utan halvsats får jag ringa Nordic och fråga.

    Mod får låsa tråden eller låta den vara öppen efter behag, jag kanske uppdaterar lite med vad jag gör och hur det går när jag pratat med Nordic.

    Mvh Samuel
    Senast redigerat av SamuelLofgren den 2017-06-13 klockan 02:14.

Liknande ämnen

  1. Frågor gällande oljebyta i växellåda 9-3 Aero 2005
    Av Lumik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-30, 21:32
  2. Trimtips frågor 9-3
    Av Pylmert i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 11:16
  3. Trimtips V4
    Av dynamite i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 01:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •