Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Elfel i baklucka OG9-5 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    Elfel i baklucka OG9-5 SS

    Hej!

    Gäller Saab 9-5 2.0 sedan, års 1999.

    Har problemet att min SID varnar under färd att mitt bromsljus är ur funktion.

    Jag har bytt alla glödlampor bak samt kontrollerat att allt funkar inklusive bromsljuset i bakrutan- allt fungerar korrekt.
    Meddelandet i SIDen kommer vid uppstart samt under färd. Det sker sporadiskt.


    Vad är det som kan ligga och trigga felmeddelandet?

    Bilen blev för övrigt nyss besiktigad utan anmärkning, så de märkte tydligen inget.


    Med vänlig hälsning, Tobias

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tror inte besiktningen bryr sig om varning för trasiga lampor om lampan de fakto fungerar. Är det original-lampa? Jag kan tänka mig att en annan än specad kan ge varning på samma sätt som LED om de har mindre motstånd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    När jag bytte lampa lade jag märket till att det satt 1st Philips och en styck Kina (antar jag) lampa i. Därför trodde jag att jag hade löst problemet.


    EDIT: Hittade nyss ett kabelbrott från antagligen förra ägaren... Missade en sladd vänster bak, bakom panelen som hade varit kapad och var endast twistad (!) samt tejpad ihop.

    Har precis varit ute med lödkolven och krympslang. Hoppas det löser problemet. God kväll!

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Sedaner har ALLTID kabelbrott i överföringen till bakluckan...
    DSC_1380.jpgDSC_1390.jpgDSC_1394.jpg

    Och ibland har tidigare ägare "lagat"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Kabelbrottet som jag lagade var inne i bagaget, precis vid lamphuset. Dock hjälpte det tyvärr inte att lagat det, då problemet kvarstår.

    Jag ska kika på kablarna som går från luckan imorgon. Hoppas jag hittar fler kabelbrott då så jag slipper felsöka mer

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är ett std.fel att kablarna i genomföringen går sönder.
    Lossa klädseln på vä sida, lossa kontakten och lirka ur kablaget och inspektera kablaget inuti genomföringen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    Baklucka i baklås!

    Min baklucka på min 9-5 sedan gick nyss i baklås.

    Hur öppnar jag den från insidan?

    http://blog.nosdelar.se/2010/10/fung...klucka-pa.html

    Har läst denna instruktionen, men mitt lås ser inte lika dant ut som på bilden.

    Finns det någon wire eller liknande som jag kan hitta?

    MVH

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Eftersom dina fel verkar hänga ihop så la jag ihop dina frågor i samma tråd och uppdaterade rubriken.

    I inlägget du just länkade till så ser du även vad jag menade med att kabelbrott är et std.fel på 9-5 SS

    Någon wire finns inte.
    Antar att det inte klickar när du trycker på låsuppknappen på dörrsidan eller på fjärren när nyckeln inte sitter i tändningslåset.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag löste problemet. På bilden som visades i instruktionen var en kåpa borttagen som satt över själva låset. Det räckte dock att montera ner inredningen i bakluckan för att sedan dra i vajren som öppna låset. Instruktionen var i och för sig rätt, men de nämnde inte att det satt en kåpa över.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag provade just på min -05 och det var bara att pilla lite med mejsel så öppnades luckan
    Kanske så har kåpan sparats bort på vissa senare årsmodeller.

    Huvudsaken att du kan öppna luckan och felsöka elfelet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Lång update!

    Mycket riktigt som Herman påstod hade även jag kabelbrott på nästan alla kablar som går mellan bakluckan och ner till lamphuset på vänster sida.

    Dock var alla redan "lagade"... Precis alla kablar var endast twistade samman och tejpade med eltejp, inte konstigt att jag har skumma problem med mina bromsljusen samt att luckan till bakluckan öppnar sig ibland.

    När jag tog av all tejp insåg jag att en grön samt rosa sladd hade blivit blandade tillsammans. Alltså rosa>grön, grön>rosa. Tänkte direkt att förra ägaren hade satt ihop de två sladdarna av misstag, men tydligen var det rätt..

    Jag lyckades nämligen få bakluckan i baklås. Så det var bara att fälla baksätena, krypa in i bakluckan och riva inredningen för att lyckas få upp bakluckan inifrån.

    Fick sedan löda om kablarna så de var rätt igen- problemet löst!

    Men till min förvåning upptäckte jag 7(!) ytterligare kabelbrott i själva bakluckan. Och de var just på den rosa och gröna sladden. Samma procedur var även gjord här. Twistade kablar och lite eltejp.

    Fick löda om alla kablarna och isolera på nytt.

    Jag har dock aldrig sett något liknande. Hur i hela friden har man kunna ha sönder så många kablar?

    Summan av kardemumman är att jag lyckas förhoppningsvis hitta problemet till varför min baklucka öppnas ibland, men framför allt varför min SID varnar om bromsljuset i tid och otid.

    19096198_10155233313242906_1596703983_o.jpg

    19073116_10155233313377906_1341245551_o.jpg

    19072926_10155233313707906_289674192_o.jpg

    19096098_10155233313357906_763268248_o.jpg

    19073107_10155233313262906_346496513_o.jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Som sagt inte ovanligt att kablarna först spricker i isoleringen och senare ofta går av alternativt kortsluts mot varandra och det verkar även vara vanligt att tidigare ägare saknat kunskaper hur man gör en korrekt reparation och fördröjer problemet lite.

    Eltejp är ingen bra isolering då den ofta blir kladdig och glider iväg.
    Krympslang, vulktejp eller vävtejp liknande den som finns original i bilen

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Det fick bli eltejp på resterande lagningar då min krympslang tog slut samt att de var slutsålt på närmsta feltema. Ska kika på vulktejp och tejpa om dem i framtiden.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Om din baklucka på en 9-5 2001 inte öppnas när du trycker på öppningsknappen kan man öppna den manuellt. det är lite pillrigt men det går fort.

    STEG 1
    Börja med att skruva loss handtaget på bakluckans insida.

    för att komma åt låset på bakluckan måste man ta bort klädselnitarna (se bild 1) på bakluckan, för att göra det trycker man in den inre ringen så nitlåset låses upp så man kan pilla ut niten men tex en platt skruvdragare. Alla nitar behövs ej tas bort men de nedersta bör tas bort för att komma åt låset.

    Vik sedan upp klädseln så att du ser en metallpinne och dra den nedåt, är inte helt säker om det är uppåt eller nedåt men testa nedåt först, dra varsamt och stadigt.

    När du har dragit i metallpinnen ska baklucka öppnas.

    STEG 2
    Högst troligen så är det kabeln som ska öppna bakluckan som har gått av. Där den oftast går av är i gummiskyddet som går emellan själva bilen och bakluckan, den sitter på förarsidan vid bakluckans gasfjäder (se bild 2). Dra bak gummiskyddet för att få fram kablarna. De kablar som ser dåliga ut eller som är av bör fixas. man kan fixa på olika sätt, det räcker med att skära av en bit av skyddet runt den individuella kabeln för att få ut mer kabel så man sedan klämma fast kablarna och täcka med eltejp (använd kabelskaltång eller en kniv). Jag rekommenderar dock att köpa skarvhylsa och köra in kablarna i den och kläm åt med förslagsvis en tång. Det är en mycket mer säkrare lösning och håller längre. Om du behöver mer info hur man sätter fast två kablar i varann finns det guider på Youtube

    Sista är att testa så att låset fungerar och sedan sätta till baks handtaget och nitarna. För att sätta dit niten trycker du tillbaks den inre delen och tryck vidare för att få ut den inre delen så den sticker ut längre än den yttre delen. För sedan in niten och tryck på den inre delen så den inre och yttre ligger jämt med varann(inre delen).

    jag hoppas att guiden har varit hjälpsam. Saab har ändrat låsdesign då och då så jag vet ej om det fungerar på andra årsmodeller.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Aeroquist95 den 2019-12-10 klockan 22:32.
    Saab 9-5 Aero sedan 2001, Saab 9-5 biopower kombi 2008

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Öppna baklucka utan nyckel på OG9-5 Sedan

    Hej idag slutade fjärröppningen av bagagelucka att fungera varken nyckel eller knapp på dörr funkar
    bilen en 07 9,5 vector sedan bara sådär utan vidare inget strul innan kan inte hitta något (dolt nyckelhål ) någonstans ej heller nödöppning
    några bra tips o trix fick krypa in i bagaget o öppna luckan med en skruvmejsel
    95 aero 02 :-)=

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Finns ett fyrkantigt hål i låskistan man kan vrida för att mekaniskt öppna bagageluckan. Troligen har låskistan gått sönder.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Bakluckan går inte att öppna saab 9-5 2006

    Helt plötsligt går inte bakluckan att öppna. Det är en sedan. Inget nyckelhål finns bara knapp i förardörr och fjärrkontroll. Hörs att motorn i låset går när jag trycker knappen men öppnas inte. Går de att öppna inifrån på nått sätt?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Enklast är att fälla sätena för att komma åt skuffen. Kommer inte ihåg om det finns manuell vajer för att öppna bakluckan från insidan. Annars prova tryck upp backluckan samtidigt som du försöker öppna med fjärrkontrollen. Det är troligtvis kabeltroll i bakluckan som spökar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-09-10, 08:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •