Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: LH 2.2

  1. #1

    LH 2.2

    Hej gott folk.

    Ny här på forumet och jag söker efter visdom och svar från erfarna klocka gubbar (med vit skägg :-) )

    Det är kanske lika så bra att medge att jag äger ingen Saab, så jag behöver inte ljuga om saken.
    Men jag äger en annan Svensk bil av 88a års modell som har många tyska gemensamma delar i dessa två svenska märken....

    Hur som haver.
    Vad jag undrar över är LH 2.2

    Saab har varit väldigt flitiga att tillverka turbobilar vid det nämnda årtalet. ( även innan och efter)
    Det har däremot inte Volvo varit så duktiga med :-(
    Inte i samma utsträckning, så hitta en Turbo LH Jetronic 2.2 är så gott som hopplöst.
    Men jag har hittat flera sådana boxar från Saab 900 88a som har just 2.2 ( 25 stift i boxen och har fördelare ).

    Min fråga är . Kan jag använda denna box i min Volvo 240 med LH 2.2 eller om detta inte skulle fungera, kan jag då flytta över chippet från Saab boxen till min Volvo box
    med ett gott resultat ?

    Tacksam för svar.

    Mvh Packo
    Senast redigerat av DieselPacko den 2016-11-29 klockan 22:08.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag kan inte svara på huruvida boxen går att flytta, men om det nu skulle gå och den passar rent fysiskt, så måste den ändå programmeras om så att den kalibreras för Volvo-motorn.

  3. #3
    Boxen rent fysiskt är detsamma. Så flytta den är inga problem. Skillnaden är klistermärket på den med ART. numret.
    Programmera om den tror jag inte det behövs då det är just "turbo" mappningen jag är ute efter.
    Övrigt sköter lambdan och LMM -en
    Min är en icke turbo motor, som jag vill turbokonvertera men inte bygga om med massa eftermarknads elektronik.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det är ganska ovanligt med LH2.2 med kat i Sverige på Saab så det är nog inte busenkelt att hitta en sån box.
    När Saab började med kat var det med LH2.4

    LH2.2 eller 2.4 lär väl inte spela någon större roll.

    Tror inte det spelar så stor roll om chippet skulle råka vara Saab i en Volvomotor. Det är trots allt ganska grovhuggna system.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Är det samma spridare och luftmassamätare på båda? I så fall kan man kanske tänka sig att Saab-chippet skulle fungera i Volvon.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det är ganska ovanligt med LH2.2 med kat i Sverige på Saab så det är nog inte busenkelt att hitta en sån box.
    När Saab började med kat var det med LH2.4

    LH2.2 eller 2.4 lär väl inte spela någon större roll.

    Tror inte det spelar så stor roll om chippet skulle råka vara Saab i en Volvomotor. Det är trots allt ganska grovhuggna system.
    Precis som i Volvo .
    Dom har med börjat med 2.4 i skarven 1988.
    Men jag har hitta flera sådana boxar till saab med 2.2 . Har dock inte hittat en endaste box till volvo.
    Så du menar att saab 900 turbo 16v från 88a inte hade kat ?
    Det känns konstigt med tanke på att 88a vart det lag på kat oavsett biltillverkare. Vissa kom med det redan 86-87. ( Opel, Volvo, VW)

    Blanda 2.2 och 2.4 är inte möjligt. Inte ens fysiskt. LH2.2 har 25 stift, medans LH2.4 har 35 stift.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Är det samma spridare och luftmassamätare på båda? I så fall kan man kanske tänka sig att Saab-chippet skulle fungera i Volvon.
    Nej. Det är det inte. Men just dom komponenterna kan man byta lite hur som ( inom rimliga gränser ) utan att boxen reagerar på det.
    Man kan ta rätt så varierat med spridare från olika bilar så länge OHM talet stämmer. I mitt fall högohmigt .
    LMM brukar ta med från andra bilar med större motor ( större area på röret) och det har inte heller varit några problem.

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Nu vet jag inte hur det såg ut med 900 ifrån 88a, men det fanns väl ingen lag som krävde kat då?
    Fanns den fabriksmonterad så skulle den sitta där, oavsett funktion. Lagen kom väl 89 som funktionsmässigt krav, vilket gjorde att tillverkarna implementerade det i 88b pga prisreduktionen ifrån staten.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    5000:- i katrabatt var det som gällde för den som köpte innan det blev tvång.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag vet en 900i 8v som rullar med LH 2.4 från en 900i 16v och det fungerar i alla fall, det råkar va min egna bil sen ca 10 000mil tillbaka.

    Har ju tokfel programvara för motorn jag har stoppat sprutet på men det lirar och lite är väl tack vare lamdbaregleringen kan jag tro. Jag har alltid tagit för vana och matcha LMM, ECU och ev tempgivare. Spridare är som du säger "inte så noga" sålänge flödet matchar och man inte mixar låg/högohm.

    Jag säger inte att det är rätt nånstans men den startar och går!

    Pssst, LH 2.2 finns med lambdareglering på Saab också, dock inte på svensk marknad.

    Mer info
    http://faq.saabnet.ru/_9000/LH_Jetro...omponents.html

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag vet en 900i 8v som rullar med LH 2.4 från en 900i 16v och det fungerar i alla fall, det råkar va min egna bil sen ca 10 000mil tillbaka.

    Har ju tokfel programvara för motorn jag har stoppat sprutet på men det lirar och lite är väl tack vare lamdbaregleringen kan jag tro. Jag har alltid tagit för vana och matcha LMM, ECU och ev tempgivare. Spridare är som du säger "inte så noga" sålänge flödet matchar och man inte mixar låg/högohm.

    Jag säger inte att det är rätt nånstans men den startar och går!

    Pssst, LH 2.2 finns med lambdareglering på Saab också, dock inte på svensk marknad.

    Mer info
    http://faq.saabnet.ru/_9000/LH_Jetro...omponents.html
    Så tokfel är det väl ändå inte. Skiljer lite i komp och antal ventiler men i övrigt är det ju samma motor.
    Blir väl mer fel i en Volvo som har en annan volym.

    Där i övergången till kat, dvs 87-88 (inkl 88b) finns bilar både med och utan kat.
    Som alltid är det viktigt med rätt komponenter men var extra noga med att LMM och ECU hör ihop. Spridarna bör såklart ha rätt ohmtal och storlek.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Hej igen.
    Jag lyfter tråden då jag har en fråga som jag kan inte hitta svar på på nätet.
    Saab 900 turbo med LH2.2 har fördelare med vikter och vakuumjustering.
    Vad jag skulle vilja ha är ett kopplingsschema så jag kan se på vilket sätt dom aktiverar insprutningsboxen via tändning.
    Jag får inte min insprutningsbox i Volvo-n att starta utan original tändsystem. Jag skulle vilja ha Saabs version av tändning där jag kan själv sänka tändningen helt mekaniskt via vakuum.
    Tacksam för hjälp .
    Mvh Packo
    Senast redigerat av DieselPacko den 2017-06-05 klockan 12:09. Anledning: Felstavning

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •