Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Oljeförbrukning T7

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 103

    Oljeförbrukning T7

    Vilka faktorer kan innebära ovanligt hög förbrukning av olja?

    Min og93 aero drar mycket olja, funderar på om det har med körstilen att göra då jag gärna kör inspirerat. Är det normalt? Vi snackar väldigt hög förbrukning i mina ögon sett.

    Drar en lågfriktionsmotor typ T7 mer olja än andra bilar om man kör hårt? Eller kan det ligga fler faktorer bakom den höga förbrukningen?

    Tacksam för svar.

    Mvh Kaj
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Hej
    Det finns spaltmeter skrivet om detta på forumet sök lite på vevhusvent och oljefälla

    Och på Göran Larssons eminenta hemsida finns allt sammanfattat
    http://www.mitt-eget.com/saab/

    Mvh Fredde...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 103
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Hej
    Det finns spaltmeter skrivet om detta på forumet sök lite på vevhusvent och oljefälla

    Och på Göran Larssons eminenta hemsida finns allt sammanfattat
    http://www.mitt-eget.com/saab/

    Mvh Fredde...
    Tack tack.. grejen är att bilen redan lämnats in för kass kamkedja, uppgraderar man vevhusventen på 93 också?

    Man kanske skulle ringa och fråga om detta gjordes på min..

    Edit: min 11.000 mils service gjordes i samma veva, dvs ny olja en bit in i maj i år..

    Oljetrycket var lågt nu i veckan, knappt nån olja på stickan när jag kollade! vi snackar ju liksom två månader här.. så fort ska väl inte oljan ta slut? Det verkar ju inte läcka ut någonstans, så man undrar ju vafan som händer..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Det är samma uppgraderingar på 9-5 och 9-3 dvs alla med T7
    finns ingen som funkar riktigt bra,men kolla ifall det sitter en nippel på röret till oljestickan,isåfall har du version3 och en får bilen att dra massa olja,men är lätt att åtgärda

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    552
    Jag kan nog bekräfta att oljeförbrukningen ökar vid inspirerad körning. Efter mitt oljebyte i januari har min fru i princip bara kört dagisrundor i ett halvår och då var oljenivån oförändrad.
    Men nu efter en vända till danmark och upp till pite och tillbaka dvs. långturer men med lite mer offensiv körning så har det gått uppskattningsvis en halvliter.
    Skulle kännas lite skämmigt att erkänna för volvopolarna att man har oljedunken med på semestern men man vill ju inte stå någonstans med torr sticka.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 103
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Jag kan nog bekräfta att oljeförbrukningen ökar vid inspirerad körning. Efter mitt oljebyte i januari har min fru i princip bara kört dagisrundor i ett halvår och då var oljenivån oförändrad.
    Men nu efter en vända till danmark och upp till pite och tillbaka dvs. långturer men med lite mer offensiv körning så har det gått uppskattningsvis en halvliter.
    Skulle kännas lite skämmigt att erkänna för volvopolarna att man har oljedunken med på semestern men man vill ju inte stå någonstans med torr sticka.
    långturer trodde jag var ganska lugnt med förbrukningen, kör mest i stan och då aggresivt.. kanske inte så konstigt dårå :P
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 103
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Det är samma uppgraderingar på 9-5 och 9-3 dvs alla med T7
    finns ingen som funkar riktigt bra,men kolla ifall det sitter en nippel på röret till oljestickan,isåfall har du version3 och en får bilen att dra massa olja,men är lätt att åtgärda
    nippel? måste kåpan bort då eller? ser ingen nippel
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    nippel? måste kåpan bort då eller? ser ingen nippel
    Det enklaste är att titta där den grova slangen ansluter till ventilkåpan. Om den lilla nippeln på undersidan av den grova slangens anslutning är pluggad med en liten gummihatt så har du den version av vevhusventilationen som är känd för att dra olja. Om det i stället sitter en smal slang där så har du en tidigare eller senare version. Om du inte har den smala slangen vid ventilkåpan så sitter den på en ny nippel vid oljepåfyllningen, men för att se den måste kåpan bakom ventilkåpan tas bort.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    552
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Jag kan nog bekräfta att oljeförbrukningen ökar vid inspirerad körning. Efter mitt oljebyte i januari har min fru i princip bara kört dagisrundor i ett halvår och då var oljenivån oförändrad.
    Men nu efter en vända till danmark och upp till pite och tillbaka dvs. långturer men med lite mer offensiv körning så har det gått uppskattningsvis en halvliter.
    Skulle kännas lite skämmigt att erkänna för volvopolarna att man har oljedunken med på semestern men man vill ju inte stå någonstans med torr sticka.
    långturer trodde jag var ganska lugnt med förbrukningen, kör mest i stan och då aggresivt.. kanske inte så konstigt dårå :P
    Någon sade oljorna blir tunnare vid hög värme och vi har ju haft ganska varmt den senaste månaden. Ligger man och Pumpar 135 km/h och gör omkörningar på 3:an så blir motorblocket ganska genomvarmt.
    Jag tycker det skulle kunna förklara en ökad förbrukning.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    en bra syntetolja har nästan samma viskositet oavsett temperatur
    så det skall inte spela någon roll

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    552
    Ja då har jag ingen bra förklaring. Kanske är de många milen helt enkelt då. Kör med 5-40 olja så en 5-55 kanske skulle vara bättre.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 103
    tackar för alla svar, blir till att kolla oljenivån oftare, men om jag måste fylla i 3 liter varannan månad så vetefan..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

Liknande ämnen

  1. Om oljeförbrukning
    Av H-engine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 16:18
  2. Oljeförbrukning
    Av Pojand i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 13:47
  3. Hög oljeförbrukning 9-5 2.3t -00
    Av Johan.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 17:10
  4. Oljeförbrukning T7
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •