Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Maptuner visar felkod

  1. #1

    Maptuner visar felkod

    Saab 9-5 Aero 2008 med maptun steg 1 biopower.

    Fick en uppdatering till min maptuner pga var en bugg i systemet när jag körde E85.

    Lade in den nya uppdaterade filen men fick upp "program vehicle kwp_Ecureset"
    mitt under pågående nerladdning av filen. Senare visade det sig att nedladdningen misslyckats. (Download failed)

    Försökte om o om igen utan att det lyckats.

    När jag återstartade bilen så gick bilen inte igång, nollade styrdonet o sen gick den igång men blöddrade hela tiden samt kom rök ur avgaserna.

    Vad har hänt, vad kan man göra? Nollställa batteriet?

    Gjorde efter alla konstens regler via maptuner manualen.

    Inte så lätt att få tag på maptun.......

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Om det avbrutits mitt under nedladdning och med de problemen är ju risken att du har typ halva nya och halva gamla programmet i din ECU. Då skulle jag inte köra bilen utan besked från Maptun.

    Alternativt kolla att alla kontakter är rena och hela och att alla anslutningar sitter ordentligt och prova att göra uppdateringen från början igen. Skadar inte att se till att ha ett fulladdat batteri när man gör detta.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 509
    Medlem#
    5254
    inte bara se till att batteriet är fulladdat utan man ska koppla på en laddare..
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Speciellt på OG9-5 som tar ganska lång tid att programmera.
    Antar att problemen var när du laddade från Maptuner till bilen.
    Prova att uppdatera Maptunern via datorn och upprepa programmeringen av bilen med laddat batteri + laddare

    Maptun svarar på telefon imorgon bitti igen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Uppdatering:

    Hade kontakt med maptun igår och de tror mer på ngt fel på bilen, efter man gör programmeringen så resetas styrdonet.

    Låter helt orimligt för mig då det inte finns några felkoder,inga varningslampor som lyser etc.

    Försöker tanka ner program varan men blir "download failed" hela tiden.

    Startar motorn och den går illa,ryker lite men efter ett tag så går motor rent o fint utan den ryker.

    Vid testkörning går den bra vid normal körning men vid ökad laddtryck å gaspådrag så kväver den sig å går illa.

    Vid start varje gång går den illa men efter 1 minut så blir den bättre.

    Några förslag?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Orimligt är det ju inte och de har förmodligen erfarenhet från ganska många programnedladdningar.
    Bilen gick väl inte felfritt innan eftersom du hade något problem du försökte lösa med en uppdatering.

    Och det var tydligen inte svåra att få tag i heller eftersom du var i kontakt med den igår.

    Är det den gamla Maptuner eller nya MaptunerX?
    Provat att lossa kabeln till LMM för att se om det gör någon skillnad på gången?

    Du borde ha bilens originalprogram i Maptunern, provat att ladda in den?
    BioPower Steg1 har ju samma hårdvara som original.
    Funkar inte det skulle jag prova först med en annan T7 box

    Var i världen finns bilen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Bilen gick utmärkt på 98 oktan men hade en bugg på e85 i programvaran vilket gjorde att motorn kunde dö vid stillestånd.
    Så jag fick en uppdatering till maptunern o efter jag programmerade detta så började bekymret.

    Man kan ju fråga sig varför nedladdningen misslyckas hela tiden?

    Första steget är ju att programvaran läggs i korrekt och blir godkänd.
    Om den visade "suceed" efter nerladdningen så hade jag också köpt att det kunde vara ngt fel på bilen.

    Men så länge programvaran misslyckas så vet e fan.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    inte bara se till att batteriet är fulladdat utan man ska koppla på en laddare..
    Klart att det är bra, ja! Grejen är att även om det finns kraft för att starta bilen sjunker spänningen. Elektroniken kan vara känslig för det. Laddaren garanterar att du har OK spänning under hela proceduren.

    Citat Ursprungligen postat av saabtsport Visa inlägg
    Uppdatering:

    Hade kontakt med maptun igår och de tror mer på ngt fel på bilen, efter man gör programmeringen så resetas styrdonet.

    Låter helt orimligt för mig då det inte finns några felkoder,inga varningslampor som lyser etc.
    Mysko.
    Citat Ursprungligen postat av saabtsport Visa inlägg
    Försöker tanka ner program varan men blir "download failed" hela tiden.
    Du har laddat ner till Maptunern OK alltså. Felet kommer när du laddar ner i bilen. Är det rätt uppfattat?

    Har du kollat kontakter och kopplat in batteriladdare och testat igen, eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Yes allt verkar ok i kontakterna. Ja bilen får signal att hämta programvaran.
    Allt är gjort enl. manualen med borttagning av säkring för fläkt, batteriladdare osv.

    Nerladdningen misslyckas hela tiden oavsett vilket program jag väljer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan vara maptunern som spökar? De ska skicka en annan för att se

    Om det skulle vara ngt fel på bilen så ska ju inte programvaran misslyckas, utan jag skulle få upp felkoder etc kan jag tänka mig

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Verkar logiskt, ja.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Får hem den senaste maptuner X inom kort. Återkommer om hur det gick

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    13
    Medlem#
    10824
    Hej hur har det gått?
    Jag har själv en 9-5 biopower dock inte aero men funderar på Maptuner stage 1.
    Man blir ju fundersam om det håller på att strula.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Du kan va lugn, problemet är väl snarare ett undantagsfall och förhoppningsvis återkommer TS med orsaken till sitt problem

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Problemet löst!
    Fick hem maptuner X handenhet på lån och tankade ner trimmet, hjälpte dock inte.
    Efter en stund o samtal med maptun så trodde de på en lösning.

    Han bad mig kolla spridarna. Det var Deka 630cc. Så jag fick ett nytt steg som heter Biopower+. Tankade ner detta och efter det går bilen jätte bra.

    Problemet var att detta trimmet inte låg i min handenhet på ngt sätt därav problemet.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Men mysko ändå att du fick "download failed" för programmet vet ju inte vilka spridare som sitter i.
    Låter som du hade ett fel med den gamla Maptunern och att det sedan inte var rätt program.
    Biopower+ eller Steg1+ borde du ju haft hela tiden för du har väl inte bytt spridare nu utan det var någon buggrättning om jag förstått rätt.

    Huvudsaken att det löste sig och att de löser problemen som kan uppstå ibland.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Maptuner vs Speedparts vs ???
    Av Simon13 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-06-18, 17:27
  2. Prb med Maptuner
    Av Greatsnyggo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 21:05
  3. maptuner
    Av aenden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •