Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: saab 9-3 02 limp home.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja

    saab 9-3 02 limp home.

    Tjenare var ute och åkte i fredag och helt plötsligt ryckte bilen till lite lätt och motorlampan tändes men bilen gick som vanligt. Stannade efter ett tag och efter ett tag insåg jag att bilen var i limp home. Så jag återställde det som en guide visade mig. Och nu har bilen fungerat i 12-13 mil.

    Inga felkoder hittas. Och nu undrar jag om detta är något jag behöver kolla upp? Bytte ut min styrbox emot en steg 1 chippad box ifrån en likadan bil och en verkstad gifte in boxen. Så jag undrar om det är där det kränglar? Bilen går som vanligt nu och inga felkoder som sagt.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Det är som förväntat (jag antar att du nollade genom att lyfta av batteriet när du la tillbaka wiren, enklast så).

    Har du tur dröjer det länge innan den går i limphome igen. Har troligen inget med styrboxbytet att göra (möjligen kan det ha varit äldre programvara som är lite mindre tolerant), men i grunden brukar det bero på att potentiometrarna tagit slut och det är felkod P1230 - läs ut och kontrollera den nästa gång det händer så det inte är någon av de andra felkoderna. Är det P1230 och den kommer ofta är det normalt byte av spjällhus som gäller (men man kan kolla att det inte är isolation på något kablage, fixbart).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är som förväntat (jag antar att du nollade genom att lyfta av batteriet när du la tillbaka wiren, enklast så).

    Har du tur dröjer det länge innan den går i limphome igen. Har troligen inget med styrboxbytet att göra (möjligen kan det ha varit äldre programvara som är lite mindre tolerant), men i grunden brukar det bero på att potentiometrarna tagit slut och det är felkod P1230 - läs ut och kontrollera den nästa gång det händer så det inte är någon av de andra felkoderna. Är det P1230 och den kommer ofta är det normalt byte av spjällhus som gäller (men man kan kolla att det inte är isolation på något kablage, fixbart).
    Yes jag lyfte batteripolen och återställde spjällhuset ur limp home som man ska. Var ca 7 mil hemifrån mitt i natten och hade självklart inte min felkodsläsare med mig.

    Men det är inget farligt att köra bilen nu efter jag återställt det? Nu ligger iallafall felkodläsaren i bilen ifall limp home kommer tillbaka!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig motorgång, felkoder och CE OG9-5
    Av l00f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 18:57
  2. Saab 9000 aero -95 TCS, limp home
    Av georgekenedy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 21:22
  3. OG9-5 Aero ladder inte mer än mitten av gula
    Av nilsutt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •