Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-3 Aero -00 Diffust vinande ljud i kupén vid acceleration

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    9-3 Aero -00 Diffust vinande ljud i kupén vid acceleration

    Hej!
    Jag är ny här och borde kanske kollat runt lite mer innan jag skapar en ny tråd. Men eftersom jag har lite små-bråttom så försöker jag ändå.
    Jag är spekulant på en -00 9-3 Aero och har fått låna denna ett par dagar för provkörning. Den har närmare 26.000 mil på mätaren men verkar i det stora hela funka så bra som man kan begära. Men vid andra dagens provkörning började jag haka upp mig på ett vinande, nästintill visslande ljud i kupén som tilltar vid gaspådrag (även måttligt sådant) och avtar när jag lättar gasen. Det är för mig väldigt diffust varifrån vinandet kommer men det lär ju såklart komma från den främre delen av bilen.

    Jag har tidigare mest kört 9000 med måttligare turbo och när jag tänker på det så kan det finnas även i sådana ett vinande ljud vid gaspådrag men det hörs bara utifrån och inte tydligt i kupén. Jag läste just att detta skulle kunna ha att göra med AC'n och man ska testa att stänga av den vilket jag ska kolla i morgon. Men sen kan det ju bero en massa andra saker med.

    Jag lär bestämma mig i början av nästa vecka om jag ska ha bilen och skulle vara glad om någon som känner igen fenomenet har tips på vad det skulle kunna vara.
    Motorn är nog orörd bortsett från ett sportluftfilter-kit från speedparts som brölar i kupén vid kraftigare acceleration. Jag har tänkt att det kanske är detta som orsakar vinandet även vid lägre varv men gissar att det är mindre sannolikt? Hursomhelst, tacksam för pekpinnar. Martin

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, montahue!

    Det är ju ofta ett sportluftfilterkit hänger samman med någon form av trimm. Finns det ingen info om trimm från säljaren?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Välkommen hit, montahue!

    Det är ju ofta ett sportluftfilterkit hänger samman med någon form av trimm. Finns det ingen info om trimm från säljaren?

    Tack!
    Jag tror inte den är trimmad men är inte helt säker eftersom jag bara pratat med säljarens far, ska prata med säljaren i morgon.

  4. #4
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Nu när jag frågat ska den inte vara trimmad. Vinandet vid hörs inte utifrån utan mest i kupén vid låga varv, lätt på foten och laglig hastighet. Jag fick ett mycket bra pris och har redan köpt den Det kanske är helt normalt att den här bilen låter så här och att jag helt enkelt inte hör det vid högre varvtal, eller så är det nån slitage-grej som inte är kritisk. Jag sa tidigare att det näst intill visslande, men det var nog fel. Det viner efter varvtal från diffust håll men inte jättehögt, men tillräckligt för att mina 46-åriga öron ska störa sig på det. Jag ska kolla/byta open-air luftfiltret innan jag tjatar mer om detta. Men om någon känner igen sig blir jag glad för tips!

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud ng9-3 aero
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 22:54
  2. vinande ljud 9-3 Aero -02
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 09:45
  3. Vinande ljud 9-3 aero ss
    Av mazter i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 19:37
  4. Saab 9-5 2.0t 192hk, vinande ljud + ryckig acceleration
    Av turbo_erik_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 21:24
  5. Morrande ljud vid acceleration, 9-5 Aero
    Av Iceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •