Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: El fungerar ibland? OG9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    El fungerar ibland? OG9-5 -99

    Hej!

    Jag köpte en Saab 9-5 2.3T -99 för någon vecka sedan. Jag har dock ett problem som jag inte riktigt förstår mig på. När jag startar bilen via tändningslåset så är det inte alla gånger som blinkers och vindrutetorkaren fungerar. Jag får starta om bilen ibland flera gånger innan blinkers och det elektriska ska fungera som det ska. Vet någon vad det beror på och hur löser jag det?

    Jag är väldigt tacksam för svar då det är ganska frustrerande att behöva gå igenom den här processen varje gång jag ska iväg.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Smeus

    Blinkers och torkare styrs av en elektronikenhet som kallas DICE som sitter svåråtkomligt innanför säkringscentralen.
    Eftersom denna enhet är gemensam för flera funktioner inkl. de du nämner så är ju den en av de misstänkta komponenterna.
    När detta händer fungerar dimbakljus, spolning på rutan, elbakruta?
    Glapp i tändningslåset skulle kunna vara aktuellt också om jag bara spånar idéer.
    Inget av dessa är lättbytta delar och mätning är att rekommendera innan byta, DICE måste dessutom programmeras med Tech2 för att fungera i bilen.
    Kontrollera säkringar till DICE så att det inte är någon microspricka i någon av dem. Instruktionsboken är behjälplig till det.


    P.S. Det är troligtvis en 2.3t 170hk Lättrycksturbo du har och inte 2.3T
    Läsvärt om din modell här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack Herman!

    Det kanske ska nämnas i sammanhanget att fjädern i tändningslåset verkar trasig (glapp?). Nyckeln åker inte tillbaka utan jag får dra nyckeln tillbaka till rätt läge. Går det att bara byta fjädern till tändningslåset eller måste jag byta hela tändningslåset? I såna fall så åker jag väl på att omprogrammera en ny nyckel dessutom? Vad tror ni ett sånt kalas kostar på en verkstad?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Är det att låscylindern inte ploppar upp du menar? Eller att nyckeln inte fjädrar i startläget?

    Det första är troligen låscylindern som krånglar. Det andra är det elektriska tändningslåset som sitter under.

    Jag tror att det är det sistnämnda.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    - eller kanskje helst begge deler. Da kan det være lettest å begynne med rensing av låset og se om det hjelper på noe: http://saabworld.net/showthread.php?t=26395
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är det att låscylindern inte ploppar upp du menar? Eller att nyckeln inte fjädrar i startläget?

    Det första är troligen låscylindern som krånglar. Det andra är det elektriska tändningslåset som sitter under.

    Jag tror att det är det sistnämnda.
    Att nyckeln inte fjädrar i startläget.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Då är det elektriska tändningslåset som krånglar.

    Delen som behöver bytas har art. nr 4946307 och eftersom den sitter under spakstället är den lite bökig att byta eftersom hela spakstället behöver lossas för att komma åt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Då är det elektriska tändningslåset som krånglar.

    Delen som behöver bytas har art. nr 4946307 och eftersom den sitter under spakstället är den lite bökig att byta eftersom hela spakstället behöver lossas för att komma åt.

    Mvh
    Men det är bara att byta ut den delen alltså? Det är ingen omprogrammering som måste göras efteråt så att den nya delen ska funka? Jag har kollat runt lite och det verkar inte finnas någon del (4946307) på bildelsbasen. Vet du någon svensk sida som säljer delen? Jag hittar bara att köpa utomlands.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Den tror jag inte innehåller någon elektronik alls (ingen programmering) och den finns här i Sverige
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Farthållare fungerar ibland?
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 20:58
  2. Helljus fungerar ibland???
    Av johan_vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •