Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: SAAB 9-5 Aero SC 02 Automat stannar och går ojämnt - bränsleproblem?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929

    SAAB 9-5 Aero SC 02 Automat stannar och går ojämnt - bränsleproblem?

    Halloj,

    min SAAB 9-5 Aero SC 2002 Automat med 19500 mil på mätaren har börjat tjuvstanna och därefter inte velat starta. Innan påsk så stannade den på väg till fjällen och efter kontroll av schraderventil på fuelrail och inget surr från bensinpumpen byttes den ut mot en ny insatspump från Maptun https://www.maptunparts.se/branslesy...pump-saab.html .

    Därefter har bilen tuffat på ett tag men så för cirka en månad sedan så tjuvstannade den i låg hastighet och ville inte starta, testade då med en känd fungerande tändkassett men den ville inte starta. Dagen efter så hoppade den igång och kunde köras hem. Därefter bytte jag vevaxelgivare till ny original samt även bränslefilter (Maptuns eftermarknads). Senast i helgen så körde jag den i ca 25 min (bilen gick normalt) och sen i låg hastighet igen stannade den (kändes som att den dör av för lite bränsle). Därefter ville den inte starta - inget tryck i fuelrail och inget surr under baksätet.

    Har efter bärgning försökt felsöka lite, har testat att skifta relä mot ett annat liknande relä i reläcentralen. Till och från så vill pumpen snurra igång. Provade även att mäta i kontakten när jag vrider på tändningen och har då 12 V några sekunder fast pumpen inte vill surra igång.

    Med Tech II har jag testat att köra pumpen när den lirar och det fungerar inte när den inte surrar igång när man vrider på tändningen. Har även testat att aktivera pumpreläet som då klickar.

    Hittade även den här felsökningen som Långmilare föreslagit men förstår inte exakt hur jag ska göra givet mina säkringar:

    Av beskrivningen att döma låter det precis som en sprucken slang i bränslepumpsarmaturen, vanligt om fel bränsleslang använts där. På en 9-5:a är det så lyckligt att du kan mäta hur mycket ström bensinpumpen drar direkt från elcentralen.

    Gör så här:
    0. Hela proceduren görs med tändningen AVSLAGEN, och i elcentralen på instrumentbrädans sida.
    1. Lokalisera säkringen för bränslepumpen och lambdasonderna, bör vara säkring 19 för pumpen och 15 för lambdasonderna.
    2. Dra ur säkringen till lambdasonderna (dessa kommer annars att få matning samtidigt, kanske, vet ej hur det är kopplat i Trionic-styrdonet).
    3. Lokalisera en permanent 12V-matning, förslagsvis den till elbakrutans relä, bör vara säkring 24
    4. Ställ multimetern på strömmätning 10A eller 20A och flytta sladdarna till rätt uttag för detta på multimetern, samt placera multimetern på stabilt underlag där du lätt kan läsa av den.
    5. Mät strömmen när du sätter den ena testpinnen på bränslepumpens säkrings testuttag och den andra på elbakrutas säkrings testuttag, detta behöver du två händer till, sätt inte testpinnarna någon annanstans än på just dessa säkringar:

    6. Får du runt 3 A så har du troligen slangbrott i tankarmaturen (gäller för standardpumpen). Vid 0A så går inte pumpen, får du runt 6A är bränslesystemet sannolikt helt och upprätthåller 3 bars bränsletryck.
    7. Flytta tillbaka sladdarna till testpinnarna till sin vanliga plats innan du glömmer det för att undvika senare tråkigheter.
    8. Sätt tillbaka säkringen för lambdasonderna.


    Säkringar.jpg


    Jag tolkar det som att på min bil är bränslepumpen och lambdasonderna samma säkring?

    Felet är alltså intermittent, inga felkoder finns lagrade. Vad jag har sett så är inga slangar lösa i motorutrymmet.


    Kan man testa med ett externt batteri att tvångsköra pumpen?

    Ska även försöka med Långmilares test om jag förstår hur man skall göra.

    Jag borde kanske testa att byta säkringen för pumpen för att vara på den säkra sidan?

    Är kanske idé att ta ut pumpen och armaturen igen?

    Lade även upp ett klipp på youtube där den går igång och sen hackar/dör https://www.youtube.com/watch?v=9GCeHDXBbOs

    Tack på förhand för tips och hjälp

    MVH

    Mats
    Senast redigerat av ztam den 2017-06-27 klockan 13:08.
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Liknande problem fick jag ungefär ett år efter pumpbyte. Då var det mitt eget fel visade det sig. Jag hade inte tryckt fast kontaktdonet till själva pumpen nere i tanken. Felet blev interimittent tills en dag då jag körde över ett kraftigare gupp,då lossnade kontakten helt.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Uppdatering: hade ur pumpen idag och kontrollerade anslutningar, tyckte att jag satt den nya slangen från pumpen till t-korset lite för tight mot en av kontakterna på pumpen, justerade detta och satte ihop armaturen igen. Passade även på att mäta kontinuitet mellan stiften i snabbkontakten och kontakterna i pumpen, multimetern pep till och indikerade därmed att det strömmen skall gå fram om jag är helt ute och cyklar. Glad i hågen pillade jag ner pumpen igen och provade - inget surr under sätet och inget tryck i schraderventilen på fuelrailen. Kollade återigen att jag hade 12 V fram till snabbkontakten.

    Tog ur allting igen och testade att i någon sekund ansluta ett externt batteri till pumpen - inget livstecken. Jag hade kvar min gamla originalpump och testade samma på den - den surrar till fint de korta sekunderna jag provade!

    Antar att det mesta pekar på att jag fått ett måndagsex av Maptun, köpte den 10 mars i år och bilen har maximalt gått 100 mil sen dess (har svårt att se att jag kunnat handha den felaktigt?). Får försöka reklamera den givet att jag dragit rätt slutsatser ovan och frågan är om man skall satsa på samma typ eller om man ska ta någon annan?
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Börja med att fylla i en RMA https://www.maptunparts.se/rma

    Är det en billigare eftermarknadspump?
    Oavsett vilket så behöver de få veta samt att du säkert får en ny pump snabbt, de borde fungera utan problem.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Ok - tack för info!

    Den här är det: https://www.maptunparts.se/branslesy...pump-saab.html

    MVH

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Säljer de den skall den ju självklart fungera i många år framöver
    Och skulle det vara ett måndagsex. kan de fånga kvalitétsproblemen om de rapporteras

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Uppdatering: Pumpen reklamerad hos Maptun och ersättare kom idag på posten - bra kundservice som vanligt! Surr under baksätet igen och bilen hoppade igång direkt med nya pumpen. Blir ut på en testsväng imorgon.
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Det finns en sak man inte ska göra med bränslepumpar, och det är att köra dem torra, de kan haverera mycket snabbt. Lagren behöver vätskan de pumpar för smörjning (åtminstone de som bara tål bensin, etanolpumpar kanske är mera toleranta).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av ztam Visa inlägg
    bra kundservice som vanligt!
    Det låter som den firman även om jag bara reklamerat en pryl som inte passade bilen jag skulle ha det till.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Har nu kört mer än 150 mil med den nya pumpen utan problem

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero -00 stannar och går sedan igång
    Av Filip S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 20:23
  2. Saab 93 aero, motorlampa lyser och bilen går ojämnt (igen)
    Av KlopFer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 10:04
  3. [LÖST] Misständer och stannar OG9-5 Automat -02
    Av Erik L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 15:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •