Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fungerar larmet utan siren 9-5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Fungerar larmet utan siren 9-5?

    Jag har letat bland ämnen men tycks inte hitta det svar jag är ute efter.

    Jag har en 9-5 2007 där larmet utlöses lite nu och då.. siren och blinkers. Inget service meddelande, inga felkoder.

    Naturligtvis trodde jag att det var den omtalade sirenen som var problemet så jag tog lös den och kapade upp den för att kunna mäta på batterierna. 3,09V känns helt okej.

    Dagen efter, när frun lämnat barnen på dagis så står bilen och blinkar.

    Så min fråga är:

    Är larmet fortfarande aktivt trots att sirenen är bortkopplad?
    Senast redigerat av Holmsjon den 2017-05-29 klockan 08:28.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har du bara plockat bort sirenen så fungerar ju resten som vanligt dvs blinkers signalerar, så svaret är Ja
    Men något måste ju ha triggat larmet om det nu stod och blinkade och det kan man läsa ut med Tech2 i larmorsakslistan.

    När sirenen går igång av sig själv är det mer troligt att det är spruckna lödningar och läckande elektrolyter och detta ser man över samtidigt som man byter batterier.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    22
    Medlem#
    10744
    Och 3,09V obelastat säger inte heller så mycket om hur mycket energi som faktiskt finns kvar i batterierna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Då var det som jag trodde..

    Jag har ingen Tech2, dock en annan felkodsläsare som läser hela bilen men jag tror inte jag får upp larmhistoriken på den. Jag undrar om jag skulle ta och byta batterier på sirenen nu när jag redan kapat upp den!?

    Jag hörde att bilen gav i från sig varningssignal vid två tillfällen när jag var ute och körde efter en rejält ojämn väg. Kan tänka mig att den signalerade för öppen dörr!? Inget kvarvarande varningsmeddelande eller liknande på displayen (risk för halka eller dyl.). Men det guppar ju inte så mycket när bilen står parkerad...

    Jag har provat att låsa bilen och rycka/trycka på handtag och picka på rutorna men inget startar larmet.

    Efter att man låst, hur lång tid tar det innan larmet aktiveras?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tech2 är ett krav för att läsa annat än motorkoder.
    FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 (med bilder) Video

    Ang. aktivering så ser du på lysdioden när den börjar blinka.
    Det är ju bara att ha huven öppen och trycka in brytaren för hand och larma på, vänta tills det blinkar och sedan släppa brytaren så skall larmet trigga
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Jag har en Autel MD802 så kan läsa det mesta i bilen, inte bara motorkoder..

    Ska kolla om larmet går direkt det aktiverats eller om jag ser andra samband. Jag kan ju läsa av vilka microbrytare som är påverkade med testinstrumentet.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Mycket bra (men lång och rörig) tråd. Värt att påpeka att strulande larmsiréner kan ha mer än en orsak. Dåliga batterier, glapp i lödningar och dåliga elektrolytkondingar förekommer. När man väl gör sig besväret att öppna sirenen är det ju lämpligt att stöka av alla tre vanlig fel.

    För egen del bytte jag batteri undan förbättring. Sedan tog jag lödkolven och smälte om varenda lodkula på kortet - nu 5 år senare funkar sirénen fortfarande prima. Kondingarna bytte jag aldrig då jag inte hade tillgång till lämplig sort.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Värt att påpeka att strulande larmsiréner kan ha mer än en orsak. Dåliga batterier, glapp i lödningar och dåliga elektrolytkondingar förekommer.
    Jasså

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Larmet går av helt utan orsak? OG9-5 (OG9-3)
    Av c20let2k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-08-15, 16:43
  2. Hur fungerar en bil utan papper?
    Av farskost i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 01:53
  3. Hur öppna bilen utan att larmet tjuter.... 900NG
    Av ikka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •