Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 97

Ämne: Saab 9-5 Aero Kombi

  1. #41
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Har nu till slut bytt båda stabilisatorstagen på bilen, snacka om drygt arbete att få bort dom gamla bultarna som dom satt fast med, gick inte få lös med rostlösande medel och skruva lös, blev till att kapa av med kaprondell på dom övre, sedan använda Dremel med kapskiva för att kapa upp resterna tills det gick få ut ur hålen som dom nya stagen ska fästas i.
    Tog mig totalt nog dryga 6 timmar att få det gjort efter allt tjorvande.
    Förhoppningsvis ska detta inte behöva göras igen på väldigt länge nu
    Nästa projekt blir att plocka ut Larmsirenen ur Hjulhuset på förarsidan och byta batterier och kondensatorer så att den funkar som den ska igen (bilen börjar larma efter en liten stund om jag låser så att larmet slås på).

    Edit: Glömde ju förstås att skriva att jag också varit och slängt in en Steg 1 chiptrim i bilen inkl. OpenSID och möjlighet att köra bilen på E85 tack vare en Saab-galning i Rosvik

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SirSmeghead den 2017-11-02 klockan 18:12. Anledning: Tillägg om Chiptrim
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  2. #42
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Dags för en liten uppdatering:

    Fick motorstopp på väg till jobbet på Onsdag förra veckan, mest troligt är det bränslepumpen som strejkat (hör inget surrande från den när jag vrider på nyckeln trots uppfällt baksäte och lucka över pumpen borttagen).
    Fick bilen hembogserad med hjälp av en arbetskollegas gamla armevalp i Lördags och har efter det laddat upp batteriet (drog mycket ström att använda startmotorn för att få bilen till sidan av vägen, inte så bra att stå mitt i en korsning på väg med 4 filer totalt).

    Har kollat säkringen för bränslepumpen och den är hel, relä vet jag däremot inte (har inget att testa med, enklast är väl att bara köpa ett nytt relä för att vara på säkra sidan?).
    Ska nog ta och beställa en bränslepump som är speciellt gjord för att funka bra med E85 för att vara säker på att det inte ska bli några problem i framtiden.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Fick http://badassparts.se/aem-branslepum...universal.html rekomenderat av nordic efter min bränslepump gav upp.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Rullat ca 1000 mil på denna, variterat E85/Bensin:

    https://www.maptunparts.se/branslesy...p-251-lph.html

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    Fick http://badassparts.se/aem-branslepum...universal.html rekomenderat av nordic efter min bränslepump gav upp.
    Krävs det någon modifiering av armaturen för att sätta in en sådan? Den på maptunparts är tydligen lite större än orginal så kräver lite ändring tydligen.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  6. #46
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av SirSmeghead Visa inlägg
    Krävs det någon modifiering av armaturen för att sätta in en sådan? Den på maptunparts är tydligen lite större än orginal så kräver lite ändring tydligen.
    Minimalt för att få den att passa.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SirSmeghead Visa inlägg
    Krävs det någon modifiering av armaturen för att sätta in en sådan? Den på maptunparts är tydligen lite större än orginal så kräver lite ändring tydligen.
    Nä öppnade bara upp armaturen, plockade ur pumpen och satte dit nya med de nya slangarna så vart enkelt.

    Kan förövrigt tipsa om biltemas verktyg för öppna upp själva locket till armaturen då den kan sitta rejält och är enkelt att ha sönder plasten till locket

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ur-2000031662/

    Samt trionic 7 video https://www.youtube.com/watch?v=6zMjcBlE8pA

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Efter ett test i morse när jag bad morsan som var på besök vrida på nyckeln medan jag lyssnade om pumpen gick igång eller inte.
    Självklart så startade den och även bilen till min stora förvåning så då ju både säkring och relä vara hela, medan det är pumpen som strular.
    Har hursomhelst beställt en ny pump så den bör dyka upp i slutet av veckan om jag har tur.

    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    Nä öppnade bara upp armaturen, plockade ur pumpen och satte dit nya med de nya slangarna så vart enkelt.

    Kan förövrigt tipsa om biltemas verktyg för öppna upp själva locket till armaturen då den kan sitta rejält och är enkelt att ha sönder plasten till locket

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ur-2000031662/

    Samt trionic 7 video https://www.youtube.com/watch?v=6zMjcBlE8pA
    Jo, har funderat på det verktyget, men då måste jag ta mig till Biltema också, och deras närmsta butik är 6mil bort, lite tjorvigt när sambon har den andra (fungerande) bilen på dagtid när hon ska till sitt jobb.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  9. #49
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Verktyg går att tillverka ett eget om man är lite händig och har lite utrustning och material.
    Annars går det utan i vissa fall, har du känt på den alls?

    Och dammsug noga innan du börjar, brukar vara väldigt dammigt/smutsigt där och det vill du inte ha i nya pumpen.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Det går om du tar en träkloss och slår med hammare emot så inte plasten spricker och slå jämnt runtom, gjorde jag för att lossa på locket innan jag vred upp med verktyget.

    Kom ihåg att lägg ut plast runt om och han en hink brevid för det kommer droppa en hel del från armaturen, ligger även en hel del i armaturen så du vet. Sen även är den lite bökig att få ur då man måste vrida och kånka upp den men det löser du nog fint, Jag hade aldrig meckat något när jag böt på min så gick om man tog det långsamt och höll koll på allt.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #51
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Mitt egna, plattjärn 3x30mm skruv med 2 muttrar fastsvetsade 17mm nyckelvidd.
    Sedan använder man en 17mm hylsa och T-handtag för jämn fördelning av kraften.


    /via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #52
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ska skaffa gul sprayfärg jag oxå

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #53
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Alla temporära styrpinnar, verktyg m.m. skall synas om de är kvar i bilen. (Yrkesskada från jobb med militärt flygtyg men jag har inte snöre med gul flagga)

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #54
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Tyvärr har jag inte tillgång till någon svets så kan inte göra ett eget verktyg sådär pass enkelt, men ska nog lösa det på något sätt ändå
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  15. #55
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Har ett annat problem att söka rätt på och fixa, tomgången är ostabil som attan, men trycker jag ner bromspedalen så stabiliseras tomgången, släpper jag bromspedalen så blir tomgången ostabil igen.
    Någon som stött på detta problem och eventuellt har en lösning?

    Sökte runt lite och hittade denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/showt...rut-bromsservo
    Verkar kunna vara samma problem för mig (det är ju en 2002:a trots allt) så kanske bromsservon är problemet?
    Jag hör även ett pysande ljud ibland nerifrån bromspedalen som oftast slutar när man trycker ner den.

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Inte helt ovanligt med trasiga membran i bromservon på 9-5 02-03. När dom läcker tillräckligt mycket hör man ett väsande i kupen, som tystnar något när man trycker på bromsen.
    Senast redigerat av SirSmeghead den 2017-11-29 klockan 18:34.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  16. #56
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Läckande bromsservo?
    Prova att koppla bort och plugga vakuumet till den
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #57
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Läckande bromsservo?
    Prova att koppla bort och plugga vakuumet till den
    Om jag bara visste hur så
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  18. #58
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Såja, bränslepumpen utbytt till slut efter mycket tjorvande:

    Slangar lossade till slut, fick en rejäl blåsa på tummen av att få lös dom.
    Om jag sett det tidigare hade jag skruvat bort skruven som håller den gula plast-fästet på plats och det hade blivit lite enklare att få lös slangarna (gjorde iaf så när jag skulle sätta tillbaka den så det blev iaf lite enklare).



    Lite hushållspapper lindat rund slangarnas fästen och ventiler + lite tejp runt utanpå pappret och sedan inskuffade mellan tanken och karossplåten för att dom ska hålla sig oskadda medan jag lirkar med resten (strömkabeln dragen åt sidan också).



    Köpte Biltemas verktyg för tankarmaturer, dock passade det inte direkt ur lådan så att säga, fick kapa bort ca 5mm på varje av dom tre ändarna så att den skulle gå ner mellan piggarna på plastringen. Efter det gick det som smort att få lös ringen (innan hade jag prövat böja några plattjärn jag hade och skruvat ihop för att försöka få lös med men det gick banne mig inte).


    Tyvärr glömde jag ta några bilder efter detta så blir bara textbeskrivning.

    Efter denna var lös tog det en bra stund att lirka upp pumpen ur hålet, väldigt smart att plastburken som sitter runtikring är samma diameter som hålet den ska upp genom, trots att det ligger både en hårdplastslang + flottörens metallpinne utanför.
    Bränslepumpen jag beställde var denna från Maptun: https://www.maptunparts.se/branslesy...p-251-lph.html
    Därför fick jag modifiera filterburken som satt runtom gamla bränslepumpen inuti plastburken, fila bort lite på kanten för att få ner den nya (och korta av styrpinnarna i botten en bit).
    Fick även skära bort lite på gummiringen som satt runt gamla pumpen så den passade runt den nya, efter det klippte jag dom gamla kablarna och skarvade på med klämskarv med krympslang mot dom nya kablarna som följde med nya pumpen.
    Efter detta var klart kopplade jag in strömkabeln igen i bilen och satte tillbaka säkringen och vred på nyckeln för att se att allt fungerade innan jag lirkade ner den i hålet igen.
    Det funkade finfint så sedan var det bara att lirka ner allt igen, sätta tillbaka den gula plastspärren, trycka ner bränsleslangarna i sina respektiva hål och koppla in strömkabeln igen.
    Bilen startar utan problem, men självklart så stötte jag på ett annat problem...

    Handbromsjäveln sitter fast, trots att spaken inte är uppdragen! >_<
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Grymt bra jobbat!

    Tråkigt med handbromsen, alltid är det något men bara påt igen, är nog relativt enkelt att återgärda

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #60
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    Grymt bra jobbat!

    Tråkigt med handbromsen, alltid är det något men bara påt igen, är nog relativt enkelt att återgärda
    Hoppas det, får slå till bromsskivan och se om den lossnar så jag kan plocka lös den och rengöra/smörja upp.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero 2,3 T Kombi - 00 köp råd
    Av aaby i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 01:50
  2. Saab 9-3 sc aero eller 9-5 aero kombi
    Av Xman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:26
  3. Saab 9-5 aero kombi -00
    Av Saab9-5Martin i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 11:51
  4. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •