Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Defekta strålkastartorkare OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Defekta strålkastartorkare OG9-3

    Jag har Saab 9-3 -01 2.0. Främre torkarna till strålkastarna har inte fungerat sen jag köpte den av förra ägaren. En mekaniker förklarade att det är rätt så besvärligt att reparera detta. Nu råkar jag vara lite av en perfektionist vad gäller min Saab och allt ska fungera.
    Jag skulle tro det är motorn som helt lagt av till torkarna, då inget ljud hörs då jag försöker använda dom.

    Är det ens "svårt" att reparera dessa ? Observera, jag är inte mycket erfaren vid bilmekande.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Lättast att byta till ett par fungerande. Går ganska fort att byta även för en ovan.
    Du har PM.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Om du vill experimentera så kan du ju testa detta
    http://www.saab9000.com/procedures/e...wiperepair.php


    Värsta som sker är att du får byta motorn

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av wedajm Visa inlägg
    - Är det ens "svårt" att reparera dessa ?
    Ett spørsmål er om (begge) motorene ER i uorden. Siden du kanskje ikke har full historikk på bilen kan det jo tenkes at begge fallt ut samtidig og da kan det være andre årsaker til dette.

    Jeg går ut ifra at mekanikeren og/eller du har sjekket sikringen til motorene, #10 i elsentralen (UEC) i motorrommet, og at det er spenning i begge punktene på denne. Så er det et relé, G1 der, som kan ha sviktet - eller (ut-)styringen av dette. Reléet kan byttes om med G2 for en kontroll. Er dette i orden kan motorene til en viss grad sjekkes med hjelp av et multimeter og motstands- (og spennings-) målinger for gjennomgang. Dette kan utføres fra relésokkelen, og er det aktuelt kan en komme med forslag til hvordan det bør måles.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det som brukar hända är två saker. Dels börjar torkaraxeln kärva ihop (behöver alltså "rengöring" och ny fettinpackning), dels är motorkonstruktionen sådan att ju mer sliten desto sämre kommutering (= högre egenförbrukning) och funktion får den.

    Motorn är samma i alla strålkastartorkare med samma kåpa sedan 80-talet tror jag, men axel, infästning och slaglängd kan skilja - man flyttar alltså runt motorer vid behov (bara man får upp alla plasthakar - det går åt många instrumentmejslar och mycket pill).

    Det finns två elektriska saker att lägga märke till, dels att det finns två storlekar på överströmsskyddet, dels att det finns en ingjuten diod i kåpan som lätt kan bli överbelastad och då kortsluta. Det senare yttrar sig som att (vid en kortsluten diod) som att spolaren inte vill stänga av innan torkaren gått tillbaka, eller vid två likadana fel att man kör spolaren till båda torkarna samtidigt ligger i nolläge (kan ta en bra stund). Diodfelet fixas med fördel genom en rejälare diod på sladden till den normala styrledaren, det blir bättre än originallösningen.

    Vilket för disskussionen till överströmsskyddet. Den äldre versionen (rund stor skiva) ger ungefär dubbelt så mycket ström som den nya (mindre kvadratisk skiva), med resultat att kärvning och sliten motor är ett mycket mindre problem (den stannar när motorn är slut, å andra sidan tar motorn slut lite snabbare) men å andra sidan är den benägen att elda upp dioden - min föredragna lösning är alltså det gamla överströmsskyddet, kortsluten diod och en extern rejäl diod. (Eftersom det är svårt att kortsluta dioden i kåpan får man invänta modifieringen med extern diod tills den kortsluter). Problemet är att hitta det äldre överströmsskyddet, det verkar som man bytte till det nya runt -93, men om man klipper två styrklackar så återställer man nya kåpor till utförandet avsett för de gamla överströmsskydden - jag har gjort så på min 9-5:a,med resultat att motorn bara stannar när den verkligen är fastfrusen, detta trots en lätt kärvande torkaraxel.

    Om man öppnar torkaren så ligger överströmsskyddet som en bricka på ena väggen med kontaktbleck på båda sidor.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Lossade mina i höstas för att göra just denna operation, de har blivit liggandes med WD-40 på skruvarna för att försöka lösa rosten.
    Måste passa på att tacka dig Långmilare för den utförliga felbeskrivningen.
    Det du säger om dioden ger mig hopp om att kunna renovera istället för att köpa bättre begagnade.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Det är precis som med 9-5 innan -02.
    Jag bytte mina till fungerande från skroten. Alt säljer neobrothers i England även "recycled" till hyfsat pris.
    Men steg 1 är givetvis att konstatera att man får ström till dom när man drar i spaken.
    Problemet är mer regel än undantag. Det är därför man ser på nästan alla bilar med torkarblad att de står lite överallt på strålkastaren. Även tidiga V70 mf.

    Den absolut största anledningen till att de till slut går sönder är vintern. De flesta skrapar rutorna & "lossar" bladen på vindrutan. Men ingen bryr sig om stackars strålkastarna. Då sitter bladen där fast, & när man då använder spolarna med jämna mellanrum förstår man att det inte är nyttigt.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Nja, strålkastartorkarnas överströmsskydd är designat just för att hantera fastfrusen torkare. Om axeln löper lätt och motorn är kry så är är det inget problem att de är fastfrusna, överströmsskyddet är sådant att om det löser ut så blir det bara några tiotal mA genom motorn respektive mV över motor, inget problem att klara detta kontinuerligt.

    Det som händer är just kombinationen av kärvande axel och en motorkonstruktion som gör att förlusterna ökar. En lös ny motor drar några 100mA, medans en sliten lös motor kan dra närmare 2A (det syns att fint gnistregn i kommutaturn då) - och har då väldigt lite kraft över för att dra axeln innan överströmsskyddet löser ut. Det gamla, kraftigare, överströmsskyddet gör då mycket stor skillnad på hur mycket moment, flera ggr mer, som blir över på till axeln.

    Jag misstänker att bytet av överströmsskydd berodde på en ökad risk för att överlasta dioden, vilket i alla fall jag sett resulterat i att den kortslutit - fixas med en extern, kraftigare, diod på anslutningskabeln, dvs. de där dioden kortslutit bör inte bytas utan repareras eftersom de kan innehålla det bättre överströmsskyddet (och som då klarar att köra motorer med höga förluster som inte längre fungerar med det nyare överströmsskyddet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    På dom jag har haft fel på har det alltid behövts renovering av elmotorn.
    Samma med centrallås motorerna.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Strålkastartorkare ur funktion OG9-5 -01
    Av Karlqvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 12:11
  2. Vänster strålkastartorkare Saab 9-5 -99
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 18:31
  3. Ta bort strålkastartorkare...
    Av AEracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 19:09
  4. Problem med strålkastartorkare 9-3 -01
    Av saabTURBO! i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 02:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •