Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Oljenivå vid byte NG9-3 2,0t -08

  1. #21
    Jo jag har hört det där om oljekylaren av en kompis !
    Räcker det att koppla loss slangarna till den eller måste man ta loss hela kylaren tro ?
    Får väl i och för sig bli vid nästa oljebyte då !
    Märkligt att det skall vara så stor skillnad mellan kall och varm motor och att man måste vänta så pass länge som flera timmar innan slutlig nivå kan kollas har ju svårt att tro att de har tid att vänta så länge på verkstäderna vid service !
    Skall kolla med en Saab kontakt jag har hur de brukar göra ?
    Återkommer i ärendet !

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    En undran
    hur ser mätområdet ut på oljestickan?
    på min Z19DTH så är det urfasat ett område på stickan med några streck på, andra sidan är helt orörd dvs att stickan i mätområdet är oval( om jag minns rätt).
    till saken.
    stickan går ner i oljan lite snett från sidan och kollar man då nivån med urfasningen framåt så har du en nivå och kollar man med urfasningen bakåt så är det en annan ( lägre nivå) skiljer säkert 3-5mm i nivåskillnad.
    sen är väl den mest vanliga / rekommenderade oljenivåkollen med driftvarm motor, avstängd väntat 3-5 min ( tex tankat ).
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av skogsvägsraggarn Visa inlägg
    Jo jag har hört det där om oljekylaren av en kompis !
    Räcker det att koppla loss slangarna till den eller måste man ta loss hela kylaren tro ?
    Får väl i och för sig bli vid nästa oljebyte då !
    Märkligt att det skall vara så stor skillnad mellan kall och varm motor och att man måste vänta så pass länge som flera timmar innan slutlig nivå kan kollas har ju svårt att tro att de har tid att vänta så länge på verkstäderna vid service !
    Skall kolla med en Saab kontakt jag har hur de brukar göra ?
    Återkommer i ärendet !
    man kan vänta en dag, eller ett år olja kommar inte ur oljekylare, det var frågan o svar.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Har alltid fylt 6 liter ved olje og filterbytre på en 2010 og det er da akkurat til max på peilepinnen.

  5. #25
    Kollade med SAAB kontakten och de kollar inte ens med stickan när de byter utan de fyller på en given volym !
    Hade heller inget givet svar på orsaken till den stora differensen !
    De lossade dock alltid oljefiltret först innan de tappade ur oljan så att inget vacuum skulle uppstå som höll kvar oljan i oljefiltret !
    Angående oljekylaren sitter den högre än tråget så oljan borde rimligtvis rinna ur den vid oljebyte !
    Annat är det på 9-5 AERO där oljekylaren ligger under trågnivån , där måste man ta loss kylaren för att tappa ur den vad jag förstår !

  6. #26
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av skogsvägsraggarn Visa inlägg
    De lossade dock alltid oljefiltret först innan de tappade ur oljan så att inget vacuum skulle uppstå som höll kvar oljan i oljefiltret !
    Oljefiltret skall alltid bytas innan man tappar ur oljan eftersom när man drar upp filtret så töms filter"burken" på olja som rinner ner i tråget då, det har inget med "vacuum" att göra.
    9-3 SS 1,8t -04

  7. #27
    Ja stämmer nog !
    Tänkte lite för snabbt
    Oljevolymen i filtret skall naturligtvis rinna ner i tråget !!

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    1. Se till att motorn är varm
    2. Av med filtret, öppna pluggen och låt all olja rinna ut.
    3. Fyll på med 6 liter motorolja
    4. Tuta och kör svårare än så är det inte förstår inte att man kan vara så orolig över att oljan är nån mm upp eller ner på stickan.

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Vi är fler här som bara lyckats få i 5 liter motorolja vid byte så det kan ju vara klokt att börja med att fylla 5 liter. Kör därefter motorn i 30 sekunder (enligt WIS) och stäng av motorn. Kontrollera oljenivån efter 3-5 minuter. Efterfyll vid behov till rätt nivå.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #30
    Nu är sista kollen gjord enligt Saabs instruktioner !
    Kontroll av oljenivå vid varmkörd motor , 5 min efter avstängd motor visar Stickan på delstreck 3 innebär att det fattas 0,25 liter till Max på Stickan om det är 1 liter mellan min och Max . Till den redan påfyllda volymen på ca 5,2 liter blir det alltså 0,25 L till alltså totalt. 5,4 - 5,5 liter !!

  11. #31
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vi är fler här som bara lyckats få i 5 liter motorolja vid byte så det kan ju vara klokt att börja med att fylla 5 liter. Kör därefter motorn i 30 sekunder (enligt WIS) och stäng av motorn. Kontrollera oljenivån efter 3-5 minuter. Efterfyll vid behov till rätt nivå.
    Är man orolig kan man ju vänta längre. Motorn lär inte ta skada av att gå en vecka med 5l ny olja + kvarblivet. Men, som redan sagts, det blir nog ingen större skillnad i nivå...

    Om man bara får i 5liter och det ryms 6-6,75L inser man att (oberoende av religiös tro eller nåt) ganska mycket gammal olja är kvar direkt efter "bytet". Genom att byta ofta minskar ofräschhetskoefficienten hos kvarvarande olja och därmed oxo ofräschhetskoefficienten hos blandningen man får efter bytet. En förklaring till ett av skälen för standardrådet att byta olja ofta.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jo, undrar verkligen varför det skiljer så mycket i den mängd olja som vi tömmer och fyller? Det borde det inte göra. Lossa filtret och oljepluggen och vänta ut sista droppen. Jag har plant betonggolv i garaget. Kanske ska prova att lyfta bilen fram efter sista droppen i plant läge.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jo, undrar verkligen varför det skiljer så mycket i den mängd olja som vi tömmer och fyller? Det borde det inte göra. Lossa filtret och oljepluggen och vänta ut sista droppen. Jag har plant betonggolv i garaget. Kanske ska prova att lyfta bilen fram efter sista droppen i plant läge.
    I alla tre b207r som jag haft har jag hällt i 6 liter vid byte och nivån har alltid vart vid max eller nån mm över. PLAN mark och KALL motor

  14. #34
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Ett gammalt trick att få ut den sista oljan är ju att återmontera filter och plugg så det är tätt och köra motorn 10-15sek sen kan man tappa ur lite mer... Det som kommer extra är väl en del av förklaringen.

    Tror iofs att Saab tagit med detta i beräkningen när de bestämde bytesintervallen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Är man orolig för att "gammal" olja finns kvar i systemet så byt med 1000 mils mellanrum GM dexos2 oljan är billig speciellt om man beställer den från exempelvis tyskland, själv byter jag en gång om året & jag har en årlig körsträcka på ~700-800 mil så jag bekymrar mig inte direkt för gammal olja i systemet.

    http://www.dackonline.se/cgi-bin/osh...cle_disabled=1

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS 1,8t -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur ser man oljenivå i automatlådan OG9-5 -09
    Av Jesper 1873 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 20:38
  2. Oljenivå
    Av nitro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 21:08
  3. Mäta oljenivå?
    Av Rejvscorpio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 12:15
  4. Låg Oljenivå
    Av strankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 15:00
  5. Oljenivå 93
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •