Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Oljenivå vid byte NG9-3 2,0t -08

  1. #1

    Oljenivå vid byte NG9-3 2,0t -08

    Hej blir fundersam , bytte olja på saaben igår kväll och fyllde först på 5 liter därnäst startade jag motorn och körde ett tag sedan kollade jag nivån igen och fick då fylla på 1 liter till sedan startade jag igen och motorn fick gå en 5 min sedan fick den vila 5-10 min innan jag gjorde en sista koll , nivån var perfekt alltså fullt på stickan . Döm om min förvåning när jag kollade idag och stickan visade att det var för mycket olja !!

    Tyckte jag jag fyllde och kollade nivån som jag alltid brukar göra på bilar , krävs det extra lång tid på SAAB att vänta innan slutlig nivå kan checkas av ?

    Brukar ni fylla på 6,0 liter vid byte på en 2,0 t ? Står ju 6,0 liter vid oljebyte i instruktionsboken !

    Måste jag tappa ur olja nu för att hamna på rätt nivå på stickan ?

    mvh Anders

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Hade samma fenomen på min när ja gjorde föra servicen. Hällde i 6liter då vart de för mycket. Nu på senaste så hällde ja i 5liter då hamna den exakt mellan min å max så ska i lite till.
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Ni har nog haft för bråttom i något moment. Jag har aldrig fått i mer än 5 liter i min 9-3 SS vid vanligt oljebyte. 6,0 liter är total oljevolym i systemet inklusive oljekylaren.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Ok
    Misstänker att det inte är bra att köra med för mycket olja !
    Blir till att tömma ur lite då !
    Är väl kanske oljekylaren som ligger och håller på oljan eftersom det tar sån tid innan det runnit ner i tråget ?

  5. #5
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Speedparts säger detta hur man nu ska tolka det?

    Oljevolym, inkl. filter (vid oljebyte): 6L
    https://shop.speedparts.se/sv/sidor/data-9-3-03.html

    Kan inte minnas att jag fått i 6L vid byte!
    Senast redigerat av skruvis den 2017-05-27 klockan 11:17.
    9-3 SS 1,8t -04

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Samma uppgift finns i instruktionsboken men det är uppenbarligen fel.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ni har nog haft för bråttom i något moment. Jag har aldrig fått i mer än 5 liter i min 9-3 SS vid vanligt oljebyte. 6,0 liter är total oljevolym i systemet inklusive oljekylaren.
    Det där stämmer inte. Enligt WIS är total oljemängd inklusive filter och kylare 6,75 liter.
    Vid service 6 liter.
    Volymskillnad max-min 0,75 liter.

  8. #8
    Ok så då ska det i 6 liter vid byte ändå då !!
    Blir alldeles snurrig av detta !
    Idag var jag och tappade ur motorn tills Stickan visade på Max nivå .Jag fick då tappa ur ca 8 dl från de 6 liter jag fyllde på igår. Allt utan att röra motorn från gårdagen . Prövade då att starta motorn och den fick gå i 5 min därefter avstängning . Efter 10 min gjordes en olje-check då visade Stickan på min nivå . Efter ytterligare en check en halvtimme senare visade den ökad volym till delstreck nr 1 alltså 5,25 liter om man tänker att det är 4 delstreck och - liter mellan min och Max. Efter ytterligare nån timme var nivån uppe på delstreck 2 alltså 5,5 liter. Nu ikväll innan jag gick in var den uppe på delstreck 3.
    Får se var den ligger i morron bitti !!
    Detta är ju helt kajko !! Ska man måsta vänta en halv dag innan slutlig nivå kan kollas ??
    Nån annan med samma erfarenhet ?
    Jag har nu i skrivande stund 6 - 0,8 = 5,2 liter i motorn

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av skogsvägsraggarn Visa inlägg
    - Ska man måsta vänta en halv dag innan slutlig nivå kan kollas ??
    Nei, det trenger man ikke. Ved oljeskifte fylles det på 6 liter, motoren kjøres i ca. 30 sekunder og så kontrolleres nivået 3-5 minutter etter dette, med ev. etterfylling v/behov. Dette iht. prosedyren i WIS.

    Regelmessig kontroll av oljenivået utføres ved normal motortemperatur, 3-5 minutter etter at motoren er stoppet og selvfølgelig med bilen på et plant underlag.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Det där stämmer inte. Enligt WIS är total oljemängd inklusive filter och kylare 6,75 liter.
    Vid service 6 liter.
    Volymskillnad max-min 0,75 liter.
    Jo, jag kan också läsa innantill men verkligheten är annorlunda vilket TS hade konstaterat liksom inlägg nr 2 och jag själv.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jo, jag kan också läsa innantill men verkligheten är annorlunda vilket TS hade konstaterat liksom inlägg nr 2 och jag själv.
    Ska vi tolka det som att du har demonterat smörjningssystemet på en B207 och kontrollmätt oljevolymen i komponenterna för att komma fram till denna vetenskapliga slutsats? SAAB höftade alltså när dom tog fram instruktionsböcker och verkstadsmanualer och "råkade" hamna fel på ca 7,5dl?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Nej, det är en vantolkning. Jag mäter alltid hur mycket olja jag häller i bilarna. Dunkarna med GM-oljan från oeldepot24.de råkar dessutom rymma 5 liter.

    Du är fri att tro vad du vill och hälla i hur mycket olja du vill i dina bilar. Jag tror mer på fullt på oljestickan än på både WIS och instruktionsboken. Tror du att dessa är helt fria från fel så har du nog mer än ett problem.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nej, det är en vantolkning. Jag mäter alltid hur mycket olja jag häller i bilarna. Dunkarna med GM-oljan från oeldepot24.de råkar dessutom rymma 5 liter.

    Du är fri att tro vad du vill och hälla i hur mycket olja du vill i dina bilar. Jag tror mer på fullt på oljestickan än på både WIS och instruktionsboken. Tror du att dessa är helt fria från fel så har du nog mer än ett problem.
    Hur mycket olja du häller i dina bilar är fullkomligt irrelevant i sammanhanget. Du påstår att systemet rymmer 6L grundat på dina egna icke vetenskapligt grundande slutsatser, vilket är felaktigt. Säger SAAB att systemet rymmer 6,75L så lär det vara 6,75L.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Nu måste jag nog försvara TCarlssons påstående att WIS inte alltid är korrekt.
    Det finns fel i WIS och man behöver vara källkritisk även när det dokument producerade av Saab Automobile.


    Att t.ex. överfylla en vätska kan få konsekvenser beroende på vad det gäller.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nu måste jag nog försvara TCarlssons påstående att WIS inte alltid är korrekt.
    Det finns fel i WIS och man behöver vara källkritisk även när det dokument producerade av Saab Automobile.


    Att t.ex. överfylla en vätska kan få konsekvenser beroende på vad det gäller.
    Även instruktionsboken har fel? Du tror inte att det hade fått rätt allvarliga konsekvenser för tusentals bilar om man missat den totala angivna oljevolymen med nästan en liter?

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Sa jag det?
    WIS var det jag kommenterade.

    Och volymerna handlar alltid om tomma system, vissa får man ur det mesta och andra blir det viss mängd kvar i.
    Man man någonsin rivit en motor vet man att det alltid finns lite kvar här och där.

    Var och en ansvarar för sig egen bil och jag litar mest på stickan och oljetrycksmätaren. Valet är fritt utan att man måste diskutera rätt och fel i absurdum. Sunt förnuft räcker långt.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Sa jag det?
    WIS var det jag kommenterade.

    Och volymerna handlar alltid om tomma system, vissa får man ur det mesta och andra blir det viss mängd kvar i.
    Man man någonsin rivit en motor vet man att det alltid finns lite kvar här och där.

    Var och en ansvarar för sig egen bil och jag litar mest på stickan och oljetrycksmätaren. Valet är fritt utan att man måste diskutera rätt och fel i absurdum. Sunt förnuft räcker långt.
    Sunt förnuft är en sak, att påstå felaktigheter är något annat. Det påstods att systemets totalvolym skulle vara 6L (inklusive filter och oljekylare) grundat på egna observationer vid oljebyte vilket är rent felaktigt. Det korrekta hade varit att ifrågasätta mängden olja som man förväntas kunna tappa ur vid ett byte, inte hitta på egna värden för den totala oljevolymen.

  18. #18
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Det där stämmer inte. Enligt WIS är total oljemängd inklusive filter och kylare 6,75 liter.
    Vid service 6 liter.
    Volymskillnad max-min 0,75 liter.
    Jag inbillar mig att jag läst någonstans att min-max ligger på 1L?
    9-3 SS 1,8t -04

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Stämmer, du har läst det då bruksanvisningen säger 1.0L och 6.0 L vid service inkl. oljefilterbyte och WIS säger att skillnaden mellan min/max är 0,75 så någon har väl "hittat på egna värden".
    Men det spelar ju ingen större roll så länge man kontrollerar korrekt och har nivå mellan min och max.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    De finns två teorier om olja byte samt nivå i tråget.
    1. En del förespråkar mätning av nivå vid varm motor, andra vid kall motor.
    2. vid byte ska oljekylaren tömmas ur vilken inte många gör.
    oljekylaren har kvar olja som är mkt smutsig som späder ny olja med gamla, samt
    volymen blir lite större vid absolut tömning. Alltså slangar/slangen vid oljefilter ska
    lossas om de ska vara 100.
    En gång har jag gjort det pga andra saker och blev skrämd hur svart olja kom från kylaren, trots att motor var tom på olja i flera timmar.
    Tydligen gravitations lagar gäller inte här och kylaren behåller en del kvar
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur ser man oljenivå i automatlådan OG9-5 -09
    Av Jesper 1873 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 20:38
  2. Oljenivå
    Av nitro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 21:08
  3. Mäta oljenivå?
    Av Rejvscorpio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 12:15
  4. Låg Oljenivå
    Av strankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 15:00
  5. Oljenivå 93
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •