Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Allmänna småproblem med NG9-3, centrallås, ljud, tändning.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Question Allmänna småproblem med NG9-3, centrallås, ljud, tändning.

    Tjena STCoS,

    nybliven beg. Saabägare här. Jag slog till och köpte en bil nyss och det blev en 2003 NG9-3, jag hade hört att de hade lite el-problem utav någon men jag trotsade för jag gillar modellen.

    Bilen går bra, det är en 2.0T Automat bensin.

    Det första som började strula var låset, att den inte låser alla dörrar och det slumpas ut vilken det blir, dock om den börjar med en dörr är det ofta att den kör samma dörr, sen kan den byta nästa dag osv. Efter en dag till fick jag upp en Engine Check lampa även om motorn går bra och är servad. Tänkte elfel och jagade rätt på en ELM327 (En OBD ii), pluggade in och försökte hitta felkoden. När jag väl har denna inpluggad ballar bilen ur helt, ABS lampan lyser, felmeddelande kommer upp; Strålkastarräckvidd nånting är ur funktion, Airbag lampan lyser och tändningen bara klickar. Efter lite läsande ryckte jag minuspolen och lät den vara av i några timmar men det hjälpte ej, sen hade jag en bekant starta den med startkablar, funkade galant.

    Problemet löste sig med batteribyte och läste senare i instruktionsboken att bilen ska inte stå i "ON" läge länge alls.

    Nu fungerar bilen igen men låset är fortfarande mupp och sen har jag ett jättetyst klickande ljud vid/i bakre lyktorna.

    Låset:
    Hur råder man bot på detta? Jag har läst lite att det kan vara kabelbrott på dessa lite äldre bilar i dörrarna, finns det andra saker man kan kolla/smörja?

    Klickande ljudet:
    Tänk dig ett relä men typ 10% eller mindre i ljudnivå och 1 klick varannan sekund. Det låter inte enbart från lyktorna, kan även vara typ tanklocket?
    Finns det nån typ puls som kollar nått varannan sekund som på nått sätt har dålig jord så det låter ur själva sensorn? Låter absurt men jag spekulerar bara eftersom det är så konstigt

    Någon som kan tipsa om var jag bör börja?

    ps. ljudsystemet gav även jordklick förut när jag typ satte foten på bromsen osv. (detta var innan jag bytte batteri)


    Tacksam för all hjälp och spekulationer!

    Ha så sjukt gott i solen nu!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Uppdatering:
    Läst lite mer om det och mäta tjuvström var "nästa steg" och helt klart tjuvar den ström. 2.8-3A.

    Ska ge mig på detta lite senare idag, rycka säkringar dvs., skriver uppdatering här om fler får liknande fel.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Tänk på att många elkomponenter i ng9-3 inte går ner i viloläge förrän efter en stund när man stängt av. Eller efter att man låst, vill jag minnas. Fast då är det ju svårare att mäta, men det går nog att lösa genom att dra ut mätkablarna under huven och sedan stänga och låsa.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Uppdatering:

    Hittade den här tråden vilket är exakt samma fel.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...3%B6m-9-3-MY03
    Senast redigerat av Royo den 2017-05-27 klockan 16:09.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Tänk på att många elkomponenter i ng9-3 inte går ner i viloläge förrän efter en stund när man stängt av. Eller efter att man låst, vill jag minnas. Fast då är det ju svårare att mäta, men det går nog att lösa genom att dra ut mätkablarna under huven och sedan stänga och låsa.
    Den verkar ändå gå ner i ett viloläge efter cirka 30sek och då droppar den till 5mA, vilket känns endera för lite eller bara väldigt bra.

    Huven öppen eller stängd verkar inte påverka viloströmmen, men klickljudet i bagaget är fortfarande ett mysterium.


    Jag är ensam just för tillfället så jag kan inte mäta ström och lyssna samtidigt, men jag gissar att de är kvar, uppdaterar lite senare igen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Uppdatering:

    Klickljudet verkar enbart vara då bilen är olåst eller innan viloläget har aktiverats så jag antar nu att detta är normalt.

    Dock är saknar fortfarande mitt ljud i vänster del utav bilen (detta är oftast scenariot, ibland hoppar det igång).

    Låsmekanismen verkar fortfarande vara lite utav ett mysterium också, den låser slumpmässigt vissa dörrar osv. mekaniken verkar fungera när den väl låser/låser upp samma med elektroniken i låskistan verkar vara ok.

    Min bästa gissning här är glapp i kablarna i dörren, om någon har tips om dur man ska felsöka detta eller en guide hur man tar isär är det varmt välkommet

Liknande ämnen

  1. Ljud vid tändning på, 9-5 Aero -00
    Av Ike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 12:55
  2. Småproblem
    Av matlin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 15:46
  3. Konstigt surrande ljud när man slår ifrån tändning OG9-5 B2x5
    Av Keffooo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 14:16
  4. Elektriska ljud vid tändning?
    Av elin_rrr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 19:59
  5. 2 småproblem?
    Av Conny2857 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •