Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 4121314
Resultat 261 till 275 av 275

Ämne: Tråden om bilar som säljs i Sverige som varit skrot i annat land

  1. #261
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    2226
    Det där förklarar en del. Vissa ställen med ställverk i närheten funkar inte fjärren på alls. Trodde i helgen att batteriet plötsligt var slut, men så fort jag lämnat området så funkade allt som vanligt igen. Men bilen är svensksåld. Om den av misstag får 315 Mhz eller om det är annat som stör ut vet jag inte. Men det är stendött på vissa specifika plaster jag brukade parkera vid. 4-5 billängder bort har det då fungerat.
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  2. #262
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 476
    Medlem#
    8758
    Den EU-specade 433Mhz-fjärren kan lätt störas ut av t.ex. vissa trådlösa hörlurar eller fjärrstyrningar för lastbilskranar - de senare ger inte fjärren en chans, har någon gång behövt invänta att de varit klara med kranen för att öht. kunna dubbellåsa bilen.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #263
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    2226
    Hägerstensvägen precis bredvid tunnelbanans kontaktledningar - funkar nästan aldrig om jag inte riktar in fjärren genom dörren eller bakluckan.. men den ska ju vara stängd.

    Uppsala, parkerat i närheten av värmeverket i helgen - tvärkört utanför bilen
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #264
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 609
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Den gick på 315 MHz som är standard i USA. Den frekvensen används
    bla. till små radiolänkar för kraftverk i Sverige så man har att välja mellan att vara laglig och försöka hitta EU-nycklar/styrbox eller smyga och riskera
    att bli utelåst den dagen man står parkerad i närheten av ett ställverk...
    Verkar otroligt. 315MHz ligger inne i ett frekvensband reserverat för militär användning. Därmed inte sagt att militären kan ha sin utrustning på just ställverk. Men att militären skulle låta någon civil verksamhet få använda deras frekvenser? Nej det tror jag inte...

    Dessutom är radiolänkar väl skärmade mot omgivningen för att förhindra avlyssning. De har kraftiga riktantenner för att få all den tillgängliga effekten i riktning mot antennen hos stationen i länkens andra ände. Det lär inte kunna störa ut en bilfjärr som aktiveras alldeles intill bilen.
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det där förklarar en del. Vissa ställen med ställverk i närheten funkar inte fjärren på alls.
    Det är inte speciellt konstigt. Det förekommer höga fältstyrkor kring ställverk, så höga att de med ren "råstyrka" lätt skulle kunna störa ut en fjärr eller troligare mottagaren i bilen.
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Trodde i helgen att batteriet plötsligt var slut, men så fort jag lämnat området så funkade allt som vanligt igen. Men bilen är svensksåld. Om den av misstag får 315 Mhz eller om det är annat som stör ut vet jag inte. Men det är stendött på vissa specifika plaster jag brukade parkera vid. 4-5 billängder bort har det då fungerat.
    Bilen? Tja, oavsett vilken bör det framgå av fjärren vilken frekvens den använder. Möjligen (troligen) får man öppna och detaljstudera kretskortet. Antingen står det i klartext eller så kan man gå på artikelnummer...
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  5. #265
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 609
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av james43 Visa inlägg
    Någon köpte Saab eller andra bilar i USA? Min vän rekommenderade dessa två bilauktioner i USA och berättade för mig att det är lönsamt att köpa bilar där https://abetter.bid/en/car-finder/ty...iles/make-saab https://sca.auction/en/search/type-cars/make-saab
    Kommer jag att få problem med att registrera dem i Sverige?
    Skall du fixa till för att sälja och tjäna en slant? Nej, inte en chans! (bara att du behöver fråga om saken gör att du har för dålig koll för att klara av det med vettig lönsamhet. Om jag får göra en gissning.

    Skall du använda bilen själv och därmed kan fixa det du tycker är viktigt och spara in på det du anser vara lägre prio. Ja, kanske om du kan reparera/bygga om själv. Men att äga och bruka bil är aldrig lönsamt, det är alltid en ren förlustaffär. Om man skall vara sån... Fast om man med lönsamt menar i förhållande till att köpa en annan bil. Tex en 2-4 år gammal Volvo eller VW eller nån Tüsk. Tja, kanske - kanske inte...

    Vill du ha en billig bra Saab? Alla (bruks) Saab är billiga. Nästan alla är bra. Köp en besiktigad av en seriös handlare istället. En som är tillräckligt schysst att fixa ev fel. Ta sedan hand om och serva den Saaben. DET är garanterat lönsamt.

    1 användare gillar detta inlägg


    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  6. #266
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Verkar otroligt. 315MHz ligger inne i ett frekvensband reserverat för militär användning. Därmed inte sagt att militären kan ha sin utrustning på just ställverk. Men att militären skulle låta någon civil verksamhet få använda deras frekvenser? Nej det tror jag inte...

    Dessutom är radiolänkar väl skärmade mot omgivningen för att förhindra avlyssning. De har kraftiga riktantenner för att få all den tillgängliga effekten i riktning mot antennen hos stationen i länkens andra ände. Det lär inte kunna störa ut en bilfjärr som aktiveras alldeles intill bilen.
    Det är inte speciellt konstigt. Det förekommer höga fältstyrkor kring ställverk, så höga att de med ren "råstyrka" lätt skulle kunna störa ut en fjärr eller troligare mottagaren i bilen.
    Bilen? Tja, oavsett vilken bör det framgå av fjärren vilken frekvens den använder. Möjligen (troligen) får man öppna och detaljstudera kretskortet. Antingen står det i klartext eller så kan man gå på artikelnummer...
    Bilen funkar, men inte fjärren för larm och lås. Öppnat och sett att det är 433Mxz. Vet att på -90 talet då det poppis med digitizerbord till CAD så stördes de ut i närheten av transformatorstationer.

    Säkerligen fältet som slår ut min fjärr - inne i bilen får jag dem att fungera, tex öppna bakluckan men inte utanför på dessa platser
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #267
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 459
    Alltså, en bil till, men nu börjar jag bli lite misstänksam "deluxe".
    https://www.blocket.se/goteborg/SAAB...m?ca=23_14&w=3
    Enligt car.info gick den på Copart för $4950. Med frakt, tull, moms osv så borde bilen ha kostat åtminstone 75000 i Sverige.
    Skador var fram, och "mechanical". Av "Kalles" annons vet vi nu att motorn var kass.
    Hade jag reparerat bilen hade jag köpt en motor på skroten, kostar 10-15000 plus byte, och en beg front och lackat upp, kostar kanske 10000, i värsta fall.
    Jag hade inte kunnat (orkat) byta motorn själv, och jag hade inte lackat själv så för mig hade det ju ändå kostat en del. Kan man båda delar själv så hade man ju säkert kommit undan med 15000, det behövs alltid en del småpryttel vid ett så stort jobb som motorbyte. Bromsarna verkar bytta också, och det kan man tänka sig om bilen stått ett tag. Totalt sett så hade man kanske haft bilen i 100000 på vägen i Sverige. Det är ju ett rätt bra pris för en V6 cab, även om den gått lite långt. Om det var pengar man var ute efter så hade man väl kunnat slänga ut den på blocket och lägga sig på 120-130000.
    Men inte "Kalle" inte. Nä, när han ändå har motorn ur så lackar han om hela bilen. Han sätter heller inte dit samma front som original utan han skall slänga på en 12-front (måste ha ett rejält lager av dem) och med det så får han byta en massa plåt där fram, lyktorna fram, bakre kjolen, bakre lyktorna och bakluckelisten. Eftersom han sen väljer "independece-looken" så får han byta inredning och fälgar dessutom.
    Det hela måste ha fördyrat renoveringen något alldeles vansinnigt och det är väl ok om man tänker sig att man vill behålla bilen, men här har ju tanken varit från början att den skall säljas med vinst.
    Prispåslaget mot att renovera det som är skadat borde ju överstiga 50000, och det är ju ungefär påslaget på mitt tänkta pris, men å andra sidan borde inte vinsten bli större heller, och man binder mer kapital i bilen tills den blir såld.
    Om det nu inte är så att det har kapats en massa hörn både här och där...

  8. #268
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 154
    Medlem#
    5129
    Bilen i Bollmans inlägg, BJE03S

    2007 SAAB 9-3 AERO, YS3FH71U276003933

    I trafik**Nej
    Svensksåld**Importerad
    Tidigare registrerad i**USA*
    Färg**Röd

    https://poctra.com/2007-SAAB-9-3-AER.../SACRAMENTO-CA
    Senast redigerat av Loffe den 2019-04-26 klockan 05:49.
    Min från 2018: AERO
    Min från 2017 till 2018: AERO _=_ Min från 2014 till 2016: AERO
    Min från 2012 till 2014:GRIFFIN _=_ Min från 2001 till 2012:ÅKETCOCKPIT

  9. #269
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 609
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Alltså, en bil till, men nu börjar jag bli lite misstänksam "deluxe".
    Håller med Bollman. Detta är mysko.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det hela måste ha fördyrat renoveringen något alldeles vansinnigt och det är väl ok om man tänker sig att man vill behålla bilen, men här har ju tanken varit från början att den skall säljas med vinst.
    Prispåslaget mot att renovera det som är skadat borde ju överstiga 50000, och det är ju ungefär påslaget på mitt tänkta pris, men å andra sidan borde inte vinsten bli större heller, och man binder mer kapital i bilen tills den blir såld.
    Om det nu inte är så att det har kapats en massa hörn både här och där...
    Lägga ner en massa jobb och skaffa delar. (Var köper man allt det han ny-monterat?) Men inte tjäna ett öre på affären. Folk jobbar inte gratis. Så något i Bollmans kalkyl är mycket troligt fel.

    Jag tror att han kan byta en motor snabbt, och egentligen vilket jobb som helst på en 9-3 conv med tanke på hur många sådana här vi har sett. Helt säkert har han med tiden fått en skapligt lager av beg-delar i bra skick. Så där finns nog lite att spara. Men jag undrar om inte de stora pengarna går att tjäna på om han har ett lager av, 18" fälgar, stötfångare, fronter, suffletter, baklampor, strålkastare och inte minst inredningar i absolut toppskick. Dyra, svåråtkomliga delar som han debiterar fullt ny-pris för. Om de redan är betalda eller kan köpas extremt billigt. Ja, då finns det nog en slant att tjäna på detta.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Men inte "Kalle" inte. Nä, när han ändå har motorn ur så lackar han om hela bilen.
    Varför då? Nylackad bil får ju en del spekulanter att börja undra och avstå... Fast det kanske gällde att få betalt för inredningen?

    1151467926.jpg1190716851.jpg1110147461.jpg1166547168.jpg1131574338.jpg1148603445.jpg
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  10. #270
    Sugmotor jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    99
    Uha...
    Jag ffår rysningar av obehag.

    Nått galet e det.

    Ingen som känner nån på skattemyndigheten?
    Saab 9-5 X3, Mercedes 300 ce å en gräsklippare

  11. #271
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 310
    Medlem#
    12120
    Eller så har han haft tillgång till en mycket billig nästan okörd independence-bil '12 som inte kan registreras av någon anledning, och flyttat över allt på denna ?

    ..iofs väldigt mycket jobb oavsett..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #272
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 505
    Är det delar ifrån konkurslagret från fabriken han köpt upp ?

  13. #273
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 839
    Medlem#
    Dolt
    Det har sålts kompletta independenceinredningar efter konkursen hos SDCC som vem som helst av oss kunnat köpa. Själv köpte jag en uppsättning independencefälgar där. Alla som har besökt någon av SDCC’s festivalförsäljningar och liknande kan bekräfta att mängden nya delar som sålts efter konkursen är enorm. Det var inte frågan om vad du ville köpa. Frågan var hur många du ville köpa av varje sort. Motorer, bromsar, inredningar, clips, rutor, dörrar, osv osv.

    Av de 366 independence som skulle byggas så monterades bara 38 ihop. Resten av de färdiglackade karosserna skickade konkursförvaltarna till Stena metall för att snabbt få ut lite skrotpengar till sina löner...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #274
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 154
    Medlem#
    5129
    Måste vara olagligt att skrota färdiglackade karrosser.
    Min från 2018: AERO
    Min från 2017 till 2018: AERO _=_ Min från 2014 till 2016: AERO
    Min från 2012 till 2014:GRIFFIN _=_ Min från 2001 till 2012:ÅKETCOCKPIT

  15. #275
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 154
    Medlem#
    5129
    Kalle vill sälja ytterligare bilar.

    https://mobil.blocket.se/annons/gote...tomat/84087056

    Reg nr: Zmu366
    Chassinr / VIN YS3FH71U676104506

    Annonsen verkar vara uppdaterad.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Loffe den 2019-05-05 klockan 22:05.
    Min från 2018: AERO
    Min från 2017 till 2018: AERO _=_ Min från 2014 till 2016: AERO
    Min från 2012 till 2014:GRIFFIN _=_ Min från 2001 till 2012:ÅKETCOCKPIT

Liknande ämnen

  1. Svar: 253
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 13:25
  2. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-06-02, 08:39
  3. Förekommer det att nya bilar säljs i utgången färg
    Av skottishriver i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 21:24
  4. Sälja Bil till annat EU land
    Av Saaben i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 09:35
  5. Köpa larm i 08:a land
    Av dabe i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 10:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •