Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Insugsrör - turbo - extraktor og9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Question Insugsrör - turbo - extraktor og9-3

    Hej!

    Har lite olika funderingar som säkert flera har/haft (?!). Efter mycket sökande på forumet hittar jag inga bra svar på följande frågor som berör og9-3 aero:

    Vilket fläns sitter på original grenrör?
    Passar kungskobran på td04-19t? Tänker då på anslutningen. Huset behöver tas av endast av utrymmesskäl i sidled mot AC?
    Har just nu en original aero-kobra. Denna lär begränsa något vid effekter kring 350hk?

    Extraktorgrenröret som speedparts sålde förr, var flänsen förskjuten i sidled? (Tänkte utrymmesmässigt för större turbo, ex. GT30)
    Samma fundering ang. sweden exhaust extraktorrör. Eller är det någon som helt enkelt vet hur mycket flänsen måste förskjutas för att det skall vara möjligt att få plats med ex. GT30?


    Hoppas någon erfaren saabmänniska ser detta och kan svara med enkelhet

    MVH Habbo

  2. #2
    Flänsen på original grenröret heter T25. Kungskobran passar på 19T men du måste ha det så kallade "shortneck" eller även kallat "trubbnos" kompressor huset. På det är anslutningen mot kobran ca 15mm kortare har jag för mig. Det är inte AC pumpen som är det största problemet utan det är motorfästet som är skruvat i blocket som är mest i vägen. Sen kan det även bli lite tight med diverse vatten och oljerör runtomkring. Även wastegaten kan hamna väldigt nära. Om du kombinerar 19T, kungskobra och extraktorgrenrör så kan även röret från dumpventilen ner till kungskobran bli ett problem då extraktorgrenröret hamnar i vägen. Även det övre fästet till kobran kan behöva lite modifiering. Det är absolut inte omöjligt men det kan vara en del pyssel. Jag har själv gjort det med målet att det ska se så original ut som möjligt och tycker jag lyckades väldigt bra. Jag har ingen erfarenhet av att montera gt30 agg men jag tror inte att du måste förskjuta Flänsen något i sidled. Vet en som körde med gt30 och original grenrör men då hade han köpt en lös fläns och satt som distans mellan grenrör och topplock. Har för mig att han även kapade av kobran ner till och monterade den på turbon med hjälp av en 90graders silikonslang.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Tack för svar Sebastian

    För förtydligande, säg att man har ett extraktorrör som förskjuter dessa 15mm som kompressorhuset behöver bearbetas, kommer det då att passa? Är det just den totala bredden som är viktigt eller kommer anslutning mellan "lång" turbo och kungskobra inte att passa utan modifiering?

    mvh Habbo

Liknande ämnen

  1. Rör mellan wasteg. och insugsrör turbo, demontering?
    Av M_Blitzén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 17:41
  2. Extraktor grenrör till og900 16v turbo
    Av henrik99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 00:53
  3. Insugsrör till turbo, skillnad 9-5 <2003 >2004
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 21:14
  4. Insugsrör mellan luftfilterburk och turbo
    Av nikolaus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 00:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •