Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Problem automatlåda 9-3 2006

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    411

    Problem automatlåda 9-3 2006

    Hej! Jag har en 9-3 1.9tid -2006 med 6-växlade automatlådan. Har ett problem som kommer och går i perioder men som jag verkligen vill få ordning på. Min förhoppning är att detta är ett vanligt fel och att någon därför kan tala om precis vad som strular. Problemet är att när lådan växlar från 2an till 3an så frikopplar lådan så motorn varvar upp till ca 4000rpm och sen skickar lådan i 3an så hårt så det smäller i hela bilen. Smällen är såpass hård att jag är helt säker på att det bara är en tidsfråga innan något rasar när det händer. Det kan gå veckor mellan de gånger det händer men nu har det hänt flera gånger samma vecka.

    Mvh David

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan tillägga att det hänt både när lådan själv växlar och när jag växlar manuellt på spaken.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Ett känt fel från andra sidor. Det beskrivs att man får byta ventilpaket i automatlådan. Men många har klarat sig med att byta olja ett par gånger och se till att fylla på lite extra olja i lådan.
    Om man tömmer ut oljan ur lådan så kommer det ungefär 2,8 liter man fyller på ca 3,1-3,2.
    Hade samma symtom men den försvann när jag gjorde rent lite grejer i insuget och bytte olja 3 gånger i lådan.
    Fast elaka röster säger att det är konstgjord andning.
    Men felet är troligen beroende på
    Sliten olja
    fel oljemängd
    ventilpaket.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. Problem med automatlåda 9-5 -03
    Av Quicken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2021-06-15, 10:58
  2. Automatlåda saab 9-5 aero 2002, 2003-2006 hålbarhet
    Av krippe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •