Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3 TTiD Begränsad prestanda & oljud vid gas

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Medlem#
    -

9-3 TTiD Begränsad prestanda & oljud vid gas

Hej!
    Fick problem med att bilen gick in i "Begränsad prestanda" för 2v sedan efter att ha kört länge i 110-120km/h på motorväg. Nästa dag fungerade bilen igen som vanligt ett tag, men problemet med "Begränsad prestanda" började dyka upp snabbare och snabbare. Jag kunde se att det fanns minst två hål i tryckluftsslangen som även började ge ljud ifrån sig som en cykelpump vid gasande, så jag köpte hem och bytte mot en ny i silikon från Maptun (övre insugsslang).

Plötsligt är det pysljud jag hade från den slangen borta, men nu låter det under bilen eller på undersidan av motorn som en blandning av en rem som slirar och pysljud. Det börjar låta när man trycker på gasen och ökar i ljud när man släpper gasen. På tomgång hörs inget! Begränsad prestanda står i displayen efter systemkoll redan innan jag startar bilen.

Vad kan nu detta vara?? Ny slang? Ventil? Rem?
    Bifogat ljudfil i zip-fil.

Oljud.zip

Grundladd
    Reg.datum
    nov 2013
    Medlem#
    11022
    Du bör ha en kod som kan läsas ut. Kolla den Det finns en risk att den har sotat igen partikelfiltret och det behövs en regenerering. Men kolla koden. Har ej lyssnat på filen lite känslig mot att ladda ner okända zip-filer
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
    tidigare Saab 99 -72 Saab 99 GLE 78 Saab 900 Turbo APC -84 Saab 9-5 2.3t -04 Td04 deka 630 steg 1 Biopower
    Åter i det bottenlösa hålet av trim förändringar förbättringar.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Medlem#
    -
    Jag trodde att det var problemet innan bytet av släng, så jag testade att både köra ett par mil på 3000 rpm samt att tillsätta en flaska STP partikelfilerrengöring i tanken och körde 40 mil den dagen. Det löste inget! Förmodligen blev insugsslangen i än sämre skick efter de höga varvtalen, hittade hela tre hål stora nog att tro att det var knivstick!

Var tvungen att ladda upp det i zip då det var enda alternativet som inte var en bildfil.

Har ingen felkodsläsare, någon som bor nära Malmö eller Ystad?

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Medlem#
    -
    Ingen som lyssnat på ljudfilen som har någon tanke på vad som är fel?

Grundladd MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Som redan påtalats så laddar ingen datoranvändare med normalt säkerhetstänk ner en okänd zip-fil numera, alldeles för stora risker.

Läs även ut felkoder (även detta har redan påtalats tidigare).
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW 535 1991 - BMW K100RS Motorsport 1986

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Medlem#
    -
    Eller så har man ett virusprogram, det är ju bara att byta filändelse på filen så kan man ladda upp vad man än önskar.

Gjorde en OBD2-utläsning men den gav mig 0 felaktiga koder trots att jag får felmeddelanden i sid-displayen.

Hittade hål i flexröret som syntes tydligt när man gasade. Fick tipset av någon som lyssnat på ljudfilen om att den kan ha brustit efter att ha fått insugsslangen bytt.

Liknande ämnen

1. 9-3 TTID fick plötsligt begränsad prestanda samt ett vinande ljud.
    Av andreas92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-05-22, 11:03
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-05, 07:26
  3. 9-3 TTiD 180 felkod PE103 och Begränsad prestanda m.m.
    Av Micke Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-06, 19:43
  4. Begränsad prestanda Saab 9-3 1.9 TTID
    Av anberliner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 16:20
  5. Begränsad prestanda på en SAAB 9-3 TTID Aero
    Av Blackgrouse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-05-16, 14:29

Behörigheter för att posta