Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bytt kondensor men ej torkfilter - kyler dåligt (9-3, -08)

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Medlem#
    9095

Bytt kondensor men ej torkfilter - kyler dåligt (9-3, -08)

Brorsan köpte en 9-3 (SC, 2008 ) för några månader sedan. Vid köp meddelade säljaren att kondensorn byttes på verkstad i augusti förra året. Vi har kvittot därifrån, och det står byte av kondensor och påfyllning/test.

Idag, första varma dagen sedan han köpte bilen, märker vi att AC inte blåser på som den ska. Vi jämförde med min -10, och det är bra mycket mer fräs i den! Så, tankar?

Läste någonstans, att byter man kondensorn, ska man alltid byta torkfiltret samtidigt. Varför/Vad spelar det för roll om det byts eller inte?

Förstår även att kondensorn givetvis kan gått igen, men spontant känns det inte rätt ställe att börja! Kände/Märkte ingen direkt skillnad när knappen "AC off" trycktes in..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

Grundladd MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Torkfilter ska alltid bytas när man öppnar ett system. Det tar upp fukt (och förbrukas efterhand) som annars fryser i rören och orsakar driftstörningar.

1 användare gillar detta inlägg

JSN

SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW 535 1991 - BMW K100RS Motorsport 1986

Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Medlem#
    8163
    Och gör en ny läcksökning när ni ändå byter torkfiltret, så inget annat är trasigt.
    /Johan

Helt original JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Medlem#
    10350
    "snålvarianten" som kan sluta med bortkastade pengar är att köpa torkmedel och kylmedel med tätande egenskaper(stop-leak). Då kan allt bli frid och fröjd i några år. I de burkarna ingår även kylmedel. Men det kan också sluta med att allt läcker ut om ni har ett större läckage i systemet. Det brukar även kunna ingå spårmedel i de burkarna som ni kan se med uv-lampa. Då kan ni lokalisera en eventuell läcka.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Medlem#
    9095
    Kollade lite snabbt om det pyste något från ventilen, och vi konstaterade då att systemet är helt tömt! Så att den inte kyler har ju en naturlig förklaring! Nu gäller bara att hitta felet, och verkstaden som bytte kondensorn verkade inte särskilt intresserade att åtgärda, vad jag anser till viss del bör kvalificera som garanti..

Helt original
    Reg.datum
    aug 2011
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Teufelschlumpf-79 Visa inlägg
    Kollade lite snabbt om det pyste något från ventilen, och vi konstaterade då att systemet är helt tömt! Så att den inte kyler har ju en naturlig förklaring! Nu gäller bara att hitta felet, och verkstaden som bytte kondensorn verkade inte särskilt intresserade att åtgärda, vad jag anser till viss del bör kvalificera som garanti..
    Saken är ju att det kan hända en hel del på ett år. Kan ju vara så att det va tätt när bilen lämnade verkstaden. Men det som möjligen kan va intressant att höra med verkstan är om de även bytte filtret. Skulle påstå att alla seriösa verkstäder byter filtret om systemet öppnas.
    Hur som helst så rekommenderar jag alltid den riktiga vägen, dvs lämna bilen hos nån seriös/ac kunnig för kontroll och läcksökning.
    Brukar vara många som annonserar så här års för 995kr ca. Men lite tur är det bara en skarv eller liknande.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero -01

Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Troligen är det väl inte kondensatorn som läcker, och därmed har ju inte dom som bytte den något snsvar för övriga systemet, om dom nu inte klantat sig.

En bekant köpte en ovanlig sportbil begagnad, AC funkade inte.. hon lämnade in den på AC-service och dom bytte nån slang och fyllde/läckkollade systemet, kostnad ~3000:- ..efter halva säsongen
    så slutar AC'n att kyla.. tillbaka till AC-firman igen, läcksökning, aha, kondensatorn läcker.. byte av den, läcksökning, påfyllning, kostnad ~6000:-, nu funkade kylan säsongen ut, bilen ställdes på vinterförvaring,
    och ni gissade det, när våren kom och bilen togs fram igen så kylde inte AC'n.. tillbaka till AC-firman som konstayterade att kompresson var paj, kostnad ~12000:-
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Medlem#
    9095
    Kondensorn läcker tydligen, så det känns ju lagom roligt!
    Men jobbet kommer inte gå till samma verkstad iallafall, för enligt det samtalet jag hade med dem nu på eftermiddagen, verkade de inte ha någon tanke på att byta torkfiltret denna gång heller!

Eftersom systemet är så tomt det kan bli, blir det antagligen byte av kondensor och torkfilter själva, och sedan bara lämna in den för att trycktesta och fylla!

Helt original
    Reg.datum
    aug 2011
    Medlem#
    10604
    Det suger ju. Då hade ju reklamation av kondensorn kunnat va aktuellt, om även den såldes via nämnd verkstad, och den är mindre än ett år.

Tänk på att torkfiltret ska helst på precis innan test & fyllning för att säkra funktion. Så om ni byter själva, och sedan kör till verkstad, så anser jag att ni chansar en del.
    När jag bytte förra året så tog jag själv av allt som behövdes för att göra bytet, lampor, grill, mm. Sen bytte verkstan grejorna, och jag själv satte tillbaka det jag tagit av.
    Givetvis efter överenskommelse med verkstan, men det fungerade utmärkt för mig.

1 användare gillar detta inlägg

/Chrille
    Saab 9-5 Aero -01

Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Exakt var på kondensorn läcker det?
    9000 CC T16 -88 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Tänk på att torkfiltret ska helst på precis innan test & fyllning för att säkra funktion. Så om ni byter själva, och sedan kör till verkstad, så anser jag att ni chansar en del.
    Japp min uppfattning är att ett nytt torkfilter skall sättas dit timmar snarare än dagar innan systemet fylls, annars hinner filtret mättas och bli oanvändbart.
    /Johan

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Medlem#
    9095
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Exakt var på kondensorn läcker det?
    Ser ut som stenskott ganska mitt i fronten..

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Medlem#
    9095
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Det suger ju. Då hade ju reklamation av kondensorn kunnat va aktuellt, om även den såldes via nämnd verkstad, och den är mindre än ett år.

När jag bytte förra året så tog jag själv av allt som behövdes för att göra bytet, lampor, grill, mm. Sen bytte verkstan grejorna, och jag själv satte tillbaka det jag tagit av.
    Givetvis efter överenskommelse med verkstan, men det fungerade utmärkt för mig.
    Ser ut som stenskott, så de lär tyvärr inte ta det på garantin!

Behöver man demontera hela fronten för att byta kondensor och torkfilter? Då måste man dessutom få bilen till verkstad med kärra?

Liknande ämnen

1. AC kyler dåligt SAAB 9-5 -02
    Av soos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-25, 19:38
  2. AC kyler dåligt og9-3
    Av asbus i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 19:01
  3. AC slang mellan torkfilter och kondensor 9000?
    Av TurboVulc i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 22:32
  4. ACC kyler dåligt
    Av the_eagle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 17:38
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 01:24

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar